به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۵ ساعت ۲۳:۱۵
کد مطلب : ۱۴۸۶۱۹

جدال لفظی دو نماینده بر سر گشت ارشاد

گروه سياسي: هشتگ «گشت ارشاد» هم در فضای سیاسی از تب و تاب هفته قبل افتاده اما در فضای واقعی اختلافات بر سر آن ادامه دارد. اختلافاتی که امروز در صحن مجلس تا آنجا پیش رفت که به تکفیر تلویحی نماینده شیراز توسط نماینده مشهد منجر شد.
جدال لفظی دو نماینده بر سر گشت ارشاد
هر چند علی مطهری می‌گفت چنین قصدی در کار نبوده اما بعد از جلسه نه نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد حاضر شد بپذیرد که قصد تکفیر همکارش را نداشته و نه بهرام پارسایی، نماینده شیراز که مخاطب پژمانفر بود قبول می‌کرد که قصد او کسی جز خودش بوده. پارسایی در جلسه روز سه‌شنبه در تذکری از برخورد هفته قبل مأموران گشت ارشاد با یک دختر جوان و حواشی انتشار فیلم آن در فضای مجازی انتقاد کرده بود. او در آن جلسه با بیان اینکه «به بهانه حجاب و نهی از منکر ترویج منکر می‌شود و حرمت انسان زیر سؤال می‌رود»، گفته بود: «زمانی که فرع بر اصل مقدم شود و مستحب فدای واجب شود، دچار مشکل می‌شویم.» پژمانفر جمله آخر پارسایی را در جلسه امروز بهانه قرار داد تا او را به «ارتداد» متهم کند و همین هم بهانه یک جدال لفظی بر سر این موضوع شد.
 
دولتی‌ها، آغاز کننده واکنش به رفتار مأمور گشت ارشاد
هفته گذشته وقتی فیلم برخورد گشت ارشاد با یک دختر جوان در یکی از پارک‌های تهران منتشر شد، به یکباره موجی از اعتراض‌ها را به دنبال خود داشت. اعتراض‌هایی که از فضای مجازی آغاز شد اما اصلاً در آن سطح نماند و خیلی سریع به بالاترین سطوح سیاسی کشور کشید. وزیر کشور از اولین مسئولانی بود که به این موضوع واکنش نشان داد. او روز جمعه هفته قبل دستور بررسی جامع و ارائه گزارش این اتفاق تا روز شنبه اول اردیبهشت ماه را صادر کرد. او روز شنبه هم در یادداشتی نوشت: با توجه به گزارش، ضمن رسیدگی کامل به تخلفات انجام شده توسط خاطی، اقدام خلاف قانون فرد مأمور هم با سرعت در حوزه تخلفات انتظامی مورد بررسی و اقدام قانونی لازم صورت گرفته و نتیجه گزارش شود. همزمان لعیا جنیدی، معاون حقوقی حسن روحانی نیز کتک زدن یک دختر از سوی مأموران گشت ارشاد را «مغایر اصول مختلف قانون اساسی» خواند و گفت که این مأموران مرتکب «اعمال مجرمانه» از جمله «تعرض به حیثیت، توهین و ضرب» شده‌اند. همچنین معصومه ابتکار، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در توئیتر نوشت که «این رفتار چه توجیهی دارد؟ دایره عمل یک مأمور حتی در صورت اهانت به وی تا کجا است؟» ابتکار افزوده بود که «بشدت این برخورد را محکوم و پیگیری می‌کنم. این رفتارهای خشن و غیردینی در شأن هیچ انسانی نیست.»

سؤال اصلاح‌طلبان از وزیر کشور
در مجلس هم نمایندگان اصلاح‌طلب سعی کردند واکنش‌هایی جدی به این اتفاق نشان دهند. تعداد زیادی از این نمایندگان تا قبل از روز یکشنبه، دوم اردیبهشت‌ماه در اظهار نظرهای مختلفی به این اتفاق و رفتار مأمور گشت ارشاد اعتراض کردند. در روز یکشنبه هم سؤال جمعی از همین نمایندگان از وزیر کشور بابت برخورد صورت گرفته تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد. پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس که طراح اصلی این سؤال بود، به «ایسنا» گفته بود که «مأموران نیروی انتظامی حق اعمال خشونت ندارند» و موضوع برخورد گشت ارشاد با زن جوان را پیگیری خواهد کرد. همچنین زهرا ساعی، دیگر نماینده مجلس نیز در گفت‌وگویی خواستار پایش گشت ارشاد شده بود. زهرا ساعی به ایلنا گفته بود: «نیروی انتظامی باید یک پایش درخصوص گشت ارشاد داشته باشد. امروز این گشت برای نسل جدید ما خوشایند و مثبت نیست.» او با اشاره به قصد شماری از نمایندگان مجلس برای سؤال از وزیر کشور نیز افزوده بود که «نیروی انتظامی باید درباره دو نکته توضیح دهد؛ نخست اینکه چرا این اتفاق افتاده است و کار به اینجا کشیده است و سپس اینکه یک برخورد قاطع و صریح با خاطیان انجام شود.»

مدافعان مأمور گشت ارشاد
با وجود این در طرف مقابل نمایندگان و چهره‌های اصولگرا و حتی خود مسئولان نیروی انتظامی معتقد به بروز خطا توسط مأمور گشت ارشاد نبودند. حسین نقوی‌حسینی گفته بود که «این کمیسیون نشست‌های مستمر و دوره‌ای با دستگاه‌های امنیتی، نظارتی و سیاسی بویژه وزارتخانه‌های امور خارجه، دفاع و اطلاعات دارد.» این نماینده اصولگرا اضافه کرده بود که «یکی از مأموران ناجا به وظیفه خود عمل کرده و تذکری داده است اما مسئولان به حمایت از مجرمی که کشف حجاب کرده، پرداختند حال آنکه نسبت به مسئولیت خود در جامعه دینی باید پایبند باشند.» در همین حال صدا و سیما و روزنامه کیهان هم از وجود «پشت پرده» در پس این ماجرا و «برنامه‌ریزی شده» بودن آن سخن به میان آورد. چیزی که روز دوشنبه هم سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در جلسه با کمیسیون امنیت ملی مجلس به آن تأکید کرد و گفت در آینده نزدیک از پشت پرده‌ها و طراحی‌های این اتفاق برای مردم سخن خواهد گفت و به افشای آن خواهد پرداخت. البته امروز هم آن مأمور یک مدافع مهم‌تر در فضای سیاسی پیدا کرد؛ آیت‌الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان و دبیر شورای نگهبان. او با اظهار نگرانی درباره حجاب گفت: باید از مأموران نیروی انتظامی در زمینه برخورد با منکرات حمایت کنیم و تسلیم هجمه‌های نادرست نشویم. به گزارش ایرنا، آیت‌الله جنتی در جلسه امرروز شورای نگهبان افزود:  برماست  که حامی نیروهای مسلح کشور از جمله نیروهای انتظامی، سپاه و ارتش باشیم که در غیر این صورت دچار خسران جبران‌ناپذیر خواهیم شد.

جدال لفظی در صحن مجلس
تقابل این دو دیدگاه در یک هفته‌ای که از انتشار فیلم برخورد مأمور گشت ارشاد با زن جوان به بهانه بدحجابی می‌گذرد، همچنان ادامه داشت تا اینکه امروز در صحن مجلس به یک جدال لفظی منجر شد. جدالی که از تذکر روز سه‌شنبه بهرام پارسایی آغاز گردید. این نماینده شیراز در تذکر خود گفته بود که «باید دقت و نظارت بیشتری برای حفظ کرامت انسانی و حقوق شهروندی صورت بگیرد» و به انتقاد از رفتار مأمور گشت ارشاد پرداخته بود. اما جمله‌ای که زمینه‌ساز جدال روز چهارشنبه بود، به جایی مربوط می‌شد که پارسایی گفته بود: «زمانی که فرع بر اصل مقدم شود و مستحب فدای واجب شود، دچار مشکل می‌شویم.» در ادامه آن جلسه، پژمانفر در تذکری با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر از واجبات بوده و مستحب نیست، گفت: «لطفاً در این زمینه فتوا ندهید و اظهار نظرهای خود را به مسائل سیاسی معطوف کنید و شرعیات را زیر سؤال نبرید.» او همچنین  مستحب جلوه دادن واجبات را نوعی ارتداد دانسته بود. دامنه این جدال لفظی به جلسه روز چهارشنبه مجلس هم کشیده شد. جایی که ابتدا پارسایی در پاسخ به پژمانفر گفت: من چه زمانی واجبی را منکر شدم؟ شما بنده را مرتد خطاب کردید، در حالی که خود حکم ارتداد را براحتی به همه نسبت می‌دهید، دادگاه صحرایی تشکیل می‌دهید و براحتی دیگران را مجرم خطاب می‌کنید. اینجا صحرا نیست. اینجا مجلس است. او اعتقاد داشت: ادبیات آقای پژمانفر بسیار خشن‌تر از آن چند مأمور ناجا بود. هرچند علی مطهری، نایب رئیس مجلس خطاب به پارسایی گفت که «صحبت‌های آقای پژمانفر در روز گذشته مبنی بر انکار یک واجب بود، در حالی که امر به معروف یک ضرورت دین است و انکار آن ارتداد است، ولی ایشان حکم کلی را اعلام کردند»

اما این توضیح هم باعث نشد تا نماینده مشهد از حق پاسخگویی خود بگذرد. پژمانفر که در زمان تذکر پارسایی کتابچه آیین‌نامه داخلی را بالا گرفته، با فریاد خواستار پاسخ دادن به تذکر بهرام پارسایی نماینده اصلاح‌طلب شیراز بود که پس از اصرار فراوان با موافقت مطهری مواجه شد. بعد از این بود که پژمانفر افزود: حرف‌های پارسایی پوپولیستی است البته ما حریت داشتیم و زیر بار چنین حرف‌هایی نرفتیم و همواره از دین دفاع کردیم حتی اگر تعدادی بخواهند در مقابل ما چنین حرف‌های پوپولیستی‌ای بزنند. او در تذکر خود خواستار بررسی جدال لفظی‌اش با نماینده شیراز شد. جدال لفظی دو نماینده بر سر فیلم برخورد مأمور گشت ارشاد با زن جوان این گونه خاتمه یافت اما بعید به نظر می‌رسد تقابل بزرگ‌تر بر سر کلیت این موضوع در فضای سیاسی و اجتماعی به همین راحتی تمام شود.
برچسب ها: گشت ارشاد