به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۱۰ ساعت ۱۶:۰۵
کد مطلب : ۱۴۹۰۷۸

رقابت خودروسازان داخلی برای افزایش قیمت!

رقابت خودروسازان داخلی برای افزایش قیمت!
گروه اقتصادی: روزنامه ایران نوشت: خودرویی‌ها در حال رکورد زدن قیمت هستند. در حالی که انتظار می‌رفت قیمت خودروهای داخلی با تغییرات جزئی همراه باشد اما شرکت‌های خودروسازی تصمیم گرفتند پا به پای خودروهای وارداتی محصولات خود را گران کنند. از طرفی کاهش عرضه خودروهای داخلی در بازار هم عاملی شده است تا حاشیه بازار خودروهای داخلی روند صعودی به خود بگیرد.خودرو استپ وی که متقاضی زیادی دارد جزو خودروهایی است که حاشیه قیمت کارخانه و بازار آن روز به روز در حال افزایش است. به گونه‌ای که برخی‌ها قیمت این خودرو را حدود 72میلیون تومان به مشتری اعلام می‌کنند.طی هفته‌های اخیر مصوبه‌های قیمتی جدیدی روی سایت خودروسازان منتشر می‌شود.یکی از جدیدترین مصوبه‌ها مربوط به محصولات سایپا است.این امر،مجموعه خودروهایی را که مشمول قیمت‌گذاری از سوی شورای رقابت نیستند افزایش داده است.در بخشنامه جدید قیمت خودروهای نارنجی پوش جاده مخصوص بین 4 تا 9 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.
 
این در شرایطی است که خودروهای گران شده ارتقای کیفی نداشتند و هنوز خریداران خودرو از کیفیت خودروهای عرضه شده ناراضی هستند. به هر ترتیب افزایش قیمت خودرو، هر ساله اردیبهشت ماه اتفاق می‌افتد و خودروهایی که مصوبه شورای رقابت را نیاز دارد معمولاً در خرداد ماه گرانی را تجربه می‌کنند. ولی افزایش قیمتی که برای خودروها رقم خورده است با هیچ سالی قابل قیاس نیست چرا که افزایش صورت گرفته شیب بسیار تندی دارد.این در شرایطی است که مردم توان خرید خودروهای خارجی به جهت افزایش بیش از 70 میلیون تومان را از دست دادند و برای آنها تعداد محدودی خودرو داخلی و چینی باقی مانده است. چینی‌ها هم با ارائه تسهیلات سعی کردند خلأ پیش آمده را جبران کنند. آنها با افزایش قیمت و روبه‌رویی با کاهش مشتری، تسهیلات بالایی را درنظر گرفتند و خیلی از متقاضیان بدون سود می‌توانند خودروهای چینی را خریداری کنند.

در مقطع فعلی؛ مردم توقع افزایش قیمت خودروها با شیبی که اکنون دارد نداشتند.هر ساله بین 2 تا 3 میلیون تومان قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کرد. ولی امسال شرکت‌های خودروسازی جهش قیمت را در دستور کار خود قراردادند. با این تفاسیر برای کنترل قیمت چند نکته وجود دارد.شرکت‌های خودروسازی افزایش قیمت ارز را دلیل گرانی خودروهای وطنی اعلام کردند و اینکه دولت به آنها ارز نداده است. از طرفی محدود بودن تسهیلات بانکی هم عامل دیگری برای رشد قیمت‌هاست. حال در جهت حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تنها کاری که می‌توان برای کاهش قیمت خودرو و جلوگیری از تقویت حاشیه بازار اتخاذ کرد، تخصیص ارز به خودروهای تولید داخل است. البته قبل از سایپا چینی‌ها محصولات خود را گران کردند و قطعاً بعد از نارنجی پوشان جاده مخصوص نوبت به ایران خودرویی‌ها می‌رسد. هر چند در مورد خودروهای ارزان‌تر از فروردین ماه درخواست افزایش قیمت به شورای رقابت ارسال شده است.حال باید دید که در آینده با رشد قیمت‌ها بازار خودرو چه واکنشی از خود نشان می‌دهد.

هفته گذشته سایپایی‌ها که محصولات خود را بین 500 تا 5 میلیون تومان گران کرده بودند به تمام نمایندگی‌های خود اطلاعیه دادند که «قیمت فروش کلیه محصولات شرکت سایپا تا اطلاع ثانوی مطابق روال فروردین 1397 خواهد بود».اما این اطلاعیه عمر زیادی نداشت چرا که از 8 اردیبهشت ماه قیمت‌ها تغییر کرد. براساس بخشنامه جدید شرکت سایپا، قیمت کلیه محصولات گروه سایپا تغییر یافته و متقاضیانی که این محصولات را پیش خرید کرده بودند، باید خودروها را با قیمت‌های جدید شده تسویه کنند. جدول قیمت‌های جدید محصولات پارس خودرو نشان می‌دهد تفاوت چندانی با بخشنامه قیمتی ٢ اردیبهشت ماه سایپا ندارد و در آن پارس تندر با گیربکس جدید با رشد 521 هزار تومانی با قیمت 43 میلیون و 64 هزار تومان، پارس تندر با گیربکس جدید به همراه مولتی با افزایش 701 هزار تومانی با قیمت 44 میلیون و 160هزار تومان، ساندرو اتوماتیک با افزایش 4میلیون و 654 هزار تومان با قیمت 54 میلیون و 644 هزار تومان، ساندرو دنده‌ای با گیربکس جدید با افزایش 4 میلیون و 156 هزار تومان با قیمت 48میلیون و 956 هزار تومان، ساندرو استپ وی دنده‌ای با افزایش 4میلیون و 578 هزار تومان با قیمت 53میلیون و 877 هزار تومان و ساندرو استپ وی اتوماتیک با افزایش 5 میلیون و 210 هزار تومان با قیمت 61 میلیون تومان به فروش می‌رسد.همچنین سراتو اتوماتیک آپشنال 2000 سی‌سی با افزایش 9 میلیون تومانی با قیمت 113میلیون تومان و آریو اتومات با افزایش حدود 5میلیون تومانی با قیمت 63میلیون تومان از سوی کارخانه در بازار عرضه می‌شود.