به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۱۴۹۳۲
حساسيت روي يكي از سرداران مبارزه با انگلیس!

مجسمه‌ای كه پس از 12 ساعت به زیر کشیده شد!

گروه جامعه: مجسمه‌ی «غضنفرالسلطنه برازجانی» از مبارزان ضد استعمار انگليسي بوشهر كه ديروز در میدان روبروی دژ برازجان نصب شده بود تنها 12 ساعت در آن مکان قرار داشت و پس از آن فرمانداری و شورای تامین را پایین کشیدند!
مجسمه غضنفرالسلطنه

به گزارش بهارنيوز، محمدتقی گرمسیری، عضو شورای اسلامی شهر برازجان، در گفتگو با سايت محلي فکرشهر در خصوص این موضوع گفت: نصب مجسمه ی غضنفرالسلطنه و مجاهد برازجانی مصوب شورای اسلامی شهر برازجان بوده و موصبات پس از گذشت 15 روز از تصویب اگر ارگانی به آن اعتراض نداشت لازم الاجرا خواهد بود. وی ادامه داد: پس از تصویب این مصوبه و گذشت مدت قانونی از آن و اعتزاض نکردن هیچ یک از نهادها شهرداری اقدام به نصب آنها در میادین مذکور کرد. عضو شورای شهر افزود:  پس از نصب تندیس و ظهر امروز جلسه ای در فرمانداری تشکیل شده و شورای تامین در آن جلسه تصمیم به پایین کشیدن تندیس غضنفرالسلطنه برازجانی از میدان مذکور مي‌نماید.

سايت خلیج فارس هم گزارش داد: تندیس غضنفرالسلطنه از سرداران مبارزه با انگلیس که قرار بود امشب در میدان مرکزی شهر برازجان رونمایی شود، ساعتی قبل برداشته شد. شهرداری برازجان این تندیس را در کنار کاروانسرای مشیر نصب کرده و قرار بود امشب همزمان با تندیس شیخ مجاهد برازجانی و آب نمای میدان شهید چمران رونمایی شود؛ اما ظهر امروز با دستور فرماندار دشتستان، تندیس غضنفرالسلطنه برداشته شد.
http://www.ettehadjonoub.ir/files/1392/06/3.jpg

یک عضو شورای شهر برازجان هم در گفتگو با اتحاد جنوب با بیان اینکه نصب تندیس غضنفرالسلطنه مورد درخواست اکثریت مردم دشتستان بوده و خبر نصب آن با مجوز شورای شهر و توسط شهرداری موجی از خوشحالی را در مردم ایجاد کرد، گفت: مراحل قانونی نصب تندیس طی شده و برداشتن آن غیر قانونی است. در دوره دوم شورای شهر برازجان برای پاسداشت غضنفرالسلطنه از مشاهیر دشتستان، تندیسی از وی ساخته و آماده نصب بود که به دلیل مخالفت‌هاي گروهی از افراد، تصب آن به تعویق افتاد.
http://www.ettehadjonoub.ir/files/1392/06/1.jpg
 در هنگام ساخت این تندیس، میدانی حدفاصل شهر برازجان و روستای دهقاید جهت این امر اختصاص یافت که به دلیل برخی مخالفت ها، این امر محقق نشد اما با توجه به درخواست دشتستانی ها و دوستداران غضنفرالسلطنه، شهردار برازجان تصمیم به نصب این تندیس همزمان با تندیس آیت الله مجاهد برازجانی گرفت و عاقبت این دو تندیس ديروز 2 شهریور 92 نصب شده و قرار بود ديشب رونمایی شوند اما ساعتی بعد و حوالی ظهر، با دستور فرمانداری دشتستان، تندیس مذکور برداشته شد.

مروری بر زندگی نامه و مبارزات میرزا محمدخان غضنفرالسلطنه

اتحاد جنوب هم نوشت: میرزا محمد خان برازجانی ملقب به غضنفرالسلطنه فرزند مرحوم میرزا حسین خان در سال 1294ق. مطابق با سال 1256ش در برازجان متولد شد. در نوروز سال 1283خورشیدی به نیابت از طرف پدرش برای شرکت در مراسم سلام عید نوروز راهی تهران و دربار مظفرالدین شاه قاجار شد؛ چون مظفرالدین شاه در سیمای او نشانه ی لیاقت، شجاعت و کاردانی دید او را به لقب "غضنفرالسلطنه" ملقب گردانید.

استعداد نظامی او در بسیاری از موارد ضرب المثل بود، حتی دشمنان و مخالفان وی به شهامت و دلیری، به نبوغ جنگی و قدرت روحی و قوت قلب و تهور خارق العاده وی اذعان نموده اند. در رابطه با نقش و تاثیر غضنفرالسلطنه در معادلات سیاسی جنوب ایران دهها مورد در کتابها و اسناد تاریخی آمده است که در زیر به دو نمونه اشاره مي‌گردد:

«کریستوفرسایکس انگلیسی در کتاب "فعالیتهای جاسوسی واسموس یا لارانس آلمانی در جنوب ایران" ترجمه ی حسین سعادت نوری، غضنفرالسلطنه را یکی از شخصیتهای جنوب ایران شمرده و او را ضابط و شیخ برازجان معرفی نموده است. به تصریح مؤلف کتاب "طوفان در ایران صفحه 385 بانک شاهی به تلافی مخالفت و مبارزه غضنفرالسلطنه با انگلیس ها مبلغ چهل هزار تومان پول او را ضبط و مصادره کرد"»

غضنفرالسلطنه در امور دینی و مذهبی نیز فوق العاده دقیق بود. بخصوص حرص ولع زیادی به ادای نمازهای یومیه و مستحبی و پرداختن به تعقیبات آن به طور مشروح و مفصل و قرائت ادعیه و اذکار و اوراد و قرآن کریم و رعایت اوقات شرعی نمازهای واجب و روزه داشت.

شعبان 1333 ق. برابر با 1294خ. و 1915م. انگلیسی ها برای چندمین بار به جنوب ایران حمله کرده و بوشهر را به اشغال خود درآوردند. اتحاد غضنفرالسلطنه با مبارزین تنگستان، بوشهر و چاهکوتاه باعث به وجود آمدن جبهه متحد ضد استعمار گردید. اوج نقش غضنفرالسلطنه در جنگ "سربست چغادک" به منصه ی ظهور مي‌رسد. حدود هفت ماه پس از شهادت رئيس علي دلواري و استيلاي نظامي انگليس بر بخشي از ناحيه تنگستان وشهر بوشهر، خوانين و مردم دشتستان و دشتي و بعضي ديگر از مناطق در اثر تالمات ناشي از وقايع دلوار و بوشهربا هم متحد شدند و بخاطر نقش بي بديل غضنفر السلطنه و موقعيت ويژه برازجان اين شهر به کانون نهضت تبديل شد. آقا شيخ محمد حسن روحاني متنفذ برازجاني به منظور تهييج و تحريک مبارزان مردانه قدم به صحنه گذاشت.

غضنفرالسلطنه به عنوان حاکم برازجان به یاور علیقلی خان فرمانده ایرانی ژاندارمری فارس نامه نوشت و به دنبال تهییجی که توسط روحانیون و سخنرانان در شیراز ایجاد شده بود، یاور علیقلی خان با هماهنگی سران "حزب دمکرات فارس" اقدام به ثبت نام افراد داوطلب جهت خدمت در تشکیلات "نظام ملی" کرد.

یاور علیقلی خان پس از مدتی این نیروها را که بیش از 300 نفر مي‌شدند را تحت نظر آقا شیخ جعفر محلاتی از روحانیون شیراز به برازجان اعزام نمود. در برازجان از سوی مردم و تنی چند از شیوخ و روسای محل و در راس آنها میرزا محمد خان برازجانی ضابط برازجان، آقا شیخ محمد حسین مجتهد برازجانی، میرزاعلی کازرونی، سلطان اخگر وغیره از آنها استقبال شایسته ای بعمل آمد و در محل تلگرافخانه هندو اروپا که از قبل از سوی میرزا محمدخان به این منظور در نظر گرفته و آماده شده بود آنها را جای دادند تا در موقع مناسب و ضروری به جنگ با انگلیسیها اعزام شوند. در تمام طول اقامت در برازجان همه هزینه آنان را میرزا محمد خان متقبل گردیده بود.

اتحاد مستحکم ميان زايرخضر خان تنگستاني حاکم اهرم و شيخ حسين خان چاهکوتاهي حاکم چاهکوتاه و غضنفرالسلطنه برازجاني ايجاد شد. 30شهريور 1297غضنفرالسلطنه همراه با  سیصد تفنگچي به چاه کوتاه آمد. 31 شهريور؛ زائر خضرخان با سي تفنگچي به نيروهاي شيخ حسين خان و غضنفرالسلطنه در چاه کوتاه پيوست.

مقامات انگلیسی که از مقاومت و سرسختی حیرت انگیز و موضعگیری جنگاوران نستوه تنگستان و چاهکوتاه در محل موسوم به "سربست چغادک" به  ستوه آمده بودند هنگامی که اطلاع حاصل کردند غضنفرالسلطنه نیز به منظور تقویت بنیه نظامی آنان شخصاً به اتفاق سیصد نفر مجاهد دلیر در جنگ شرکت جسته، بر آن شدند تا با بکار بردن حربه همیشگی (تفرقه بینداز و حکومت کن، و پرداخت رشوه) در صفوف متشکل و متحد انقلابیون شکاف ایجاد نموده و در نتیجه موقعیت رزمندگان تنگستانی و چاهکوتاهی را تضعیف نمایند. لذا پس از ورود غضنفرالسلطنه و اتباعش به رزمگاه، قاصد مخصوص مقامات سیاسی انگلیس در بوشهر، با نامه ای به عنوان وی وارد اردوگاه شد. غضنفرالسلطنه که تمام امکانات خود را برای مقابله با خصم اشغالگر بسیج نموده بود، در پاسخ نامه واصله آمادگی خود را برای جانبازی در راه عظمت و اعتلاء و دفاع از استقلاال و تمامیت ارضی میهن قاطعانه ابراز نمود.

 مختصر آنکه تا مدت پانزده روز، تبادل نامه بین ژنرال کنسول انگلیس در بوشهر و غضنفرالسلطنه و اعزام قاصد کنسول جهت ابلاغ پیام به غضنفرالسلطنه و اخذ پاسخ از او به سربست چغادک برقرار بود ولی غضنفرالسلطنه همچنان مانند دژی پولادین و تسخیر ناپذیر پابرجا بود. آخرالامر انگلیسی ها مستاصل شده به غضنفرالسلطنه نوشتند: «چون در طول این مدت با اعزام پیاپی قاصد و ارسال نامه‌هاي مکرر به خواسته دولت انگلیس تن در ندادید و توجه ننمودید و طریق آشتی نپیمودید، ناگزیر مبادرت به جنگ خواهیم نمود.»

با اعلام اولتیماتوم انگلیسی ها غضنفرالسلطنه رزمندگان تحت فرمان خود را در جریان امر قرار داد. در همین حیص و بیص، مستر چیک یهودی الاصل، ویس کنسول انگلیس در بوشهر به معیت احمد خان دریابیگی حاکم وقت بنادر جنوب، جهت ملاقات و مذاکره بدون واسطه با غضنفرالسلطنه به سربست چغادک آمده با او تماس حاصل کرده و به مذاکره پرداختند.

مستر چیک و دریابیگی به غضنفرالسلطنه صریحاً پیشنهاد کردند که مبلغ هفتاد هزار لیره بابت مخارجی که متحمل شده اید از دولت انگلیس دریافت نمایید و دولت انگلیس این مبلغ را با کمال رضایت به شما مي‌ پردازد که از عبور قوای انگلیس جهت عزیمت به شیراز جلوگیری و ممانعت ننمائید.

نیروی مزبور در قلمرو شما نیز، چندان توقف نخواهد نمود که از این رهگذر خسارتی متوجه اهالی منطقه گردد. غضنفرالسلطنه این پیشنهاد را بکلی رد کرد و گفت: اگر دولت انگلیس هزار میلیون لیره بپردازد، حاضر به عقب نشینی نیستم. جز با تخلیه بوشهر و خروج قوای اشغالگر و متجاوز مطلقاً حاضر به هیچگونه مصالحه و سازش نیستم.

آخرین جلسه جنگی در پشت سنگرها و در خیمه فرماندهی ترتیب یافت. پس از تبادل نظر سنگرها به شرح زیر در اختیار مجاهدین قرار گرفت: در جناح چپ – مشرق جلگه به سمت تنگستان- زایر خضر خان و افرادش موضع گرفتند. در جناح مرکزی غضنفر السلطنه با سیصد نفر از تفنگچیان برازجانی تمرکز یافتند و در جناح راست – شمال جلگه، شیخ حسین خان چاه کوتاهی عهده دار وظایف جنگی شد. در این روز تعدادی تفنگچی به سرکردگی آقا سید مرتضی از سعدآباد و 50 نفر تفنگچی ورزیده به سرپرستی آقا شیخ عبدالنبی از دهکهنه (شبانکاره) نیز در کنار مجاهدین بودند.

7مهر 1297/ 29سپتامبر1918حمله نیروهای متجاوز انگلیسی آغاز مي‌شود. بنا به اظهار مطلعین مقارن ظهر بود که جناح چپ و جایی که زایر خضر خان و تنگستانی ها موضع گرفته بودند، بدون آنکه به یاران خود اطلاعی دهند یا شرایط غیر مترقبه ای بر آنها واقع شود، سنگرهای محکم خود را رها کرده عقب نشستند و به این ترتیب سنگرهای شرقی مجاهدین به دست نیروهای انگلیسی افتاد. آنها ضمن تحکیم مواضع جدید علی الظاهر چند نفر نظامی را بدرقه زایر نمودند.

جناح راست که جای شیخ حسین خان و اتباعش بود پس از مقاومتی کم اثر و محتاطانه تخلیه شد و عده ای از مجاهدین که مي‌دیدند برتری بر صحنه و میدان نبرد را دارند از دست مي‌دهند به سنگر مرکزی که محل دفاع غضنفرالسلطنه و اعوان و انصارش بود پیوستند تا در کنار مردان جنگی برازجان به نبرد ادامه دهند. جناحین و قلب سپاه انگلیس همه فشار را بر سنگر مرکزی مجاهدین که بازمانده آن میدان غیرت و مردانگی بود، وارد آوردند و غضنفر و یارانش همچنان مي‌جنگیدند و جان فشانی مي‌نمودند.

رؤسای مجاهدین روی برتافته از میدان نبرد، حجت الاسلام شیخ محمد حسین برازجانی را که به منظور تهییج احساسات مذهبی مجاهدین در چغادک حاضر بود، به نزد غضنفر فرستادند تا او را از سنگر خارج و وادار به عقب نشینی نمایند زیرا بر آن باور بودند که مقاومت رزمندگان برازجانی در برابر سیل سپاه هندی و انگلیسی جز شهادت آنها تا نفر آخر سود دیگری در بر نخواهد داشت، مي‌گویند شیخ محمد حسین با دستان خود و با قسم به کلام الله آن راد مرد دلیر و مقاوم را بیرون آورد تا با عقب نشینی به سوی برازجان در فکر پیکار آینده باشد...

میرزا محمود خان برادر کهتر غضنفرالسلطنه و حجت الاسلام آقاسید مرتضی از روحانیون سعدآباد که در جریان جنگ چغادک به شدت مجروح شده بودند به درجه رفیع شعادت نایل گشتند. شرح زندگی غضنفرالسلطنه بسیار مفصل است. نهایت اینکه در سال 1308 اولیای دولت فردي تشنه جاه و ثروت و مزدوري خيانت كار و سنگدل بنام شیخ عبدالرسول خان چاهکوتاهی فرزند چهارم شیخ حسین خان سالار اسلام را مأمور قلع و قمع غضنفرالسلطنه کردند. او روزها و شب ها در پي يافتن آسايشگاه و گذرگاه‌هاي ميرزا محمد خان كمين مي كرد تا اینکه در يكي از شب هاي ماه رمضان سال 1308 شمسي او را به شهادت مي‌رساند.

 


خشایار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۲:۳۱
اگر کسی ایرانی باشد هیچ وقت دستور پایین کشیدن این مجسمه را صادر نمی کرد. لطفا چاپ کنید ممنون (116259)
ایذه ای
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۳:۲۷
چیز تازه ای نیست در شهرستان ایذه بزرگترین مجسمه مفرقی جهان معروف به مرد پارتی که در اینجا پیدا شد حاضر به نصب تندیسش نشدند و ان را خاک کردند وبالغ بر 200000000 میلیون تومان هزینه اش شده بود (116267)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۸:۲۶
در یاسوج هم می خواستند مجسمه سردار بزرگ هخامنشی اریوبرزن را بردارند که با مقاومت مردم منصرف شدند . (116376)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۲۲:۴۲
ایول یاسوجی ها (116487)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۲۲:۴۳
جالبه با وجود اون نماینده هنوز مجسمه آریوبرزن در شهر یاسوج باقی مونده (116488)
دشتستاني
France
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۳:۳۳
من به عنوان يك دشتستاني به مفاخري چون غضنفرالسلطنه، به خود مي بالم و افتخار مي كنم. انشاءاله در دولت تدبير و اميد ديدگاه افراطي از صحنه سياسي كشور حذف خواهد شد. (116269)
احمد
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۳:۴۸
امان از تنگ نظری ها ! (116273)
برازجانی
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۳:۴۸
واقعاشرم آوره.چقدرهم این تندیس زیبا بود.افسوس... (116274)
چاکوتاهی
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۳:۵۳
همه چیز گفتید مگر علت برداشتن مجسمه ؟ (116276)
یامین
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۴:۰۹
عده ای منافع خود را در ضدیت با مشاهیر و مفاخر ایرانی و هر چیزی که نام ایران را یک می بینند.. دیری نمی پاید که حافظ و فردوسی و سعدی ... بوعلی سینا و ابوریحان... امیرکبیر و قائم مقام و عباس میرزا... ستار خان و باقر خان... علی دایی و علیرضا حیدری و تختی ... کیمیایی و فرهادی و حاتمی و .... و هر چه که ایرانیست در زمره بدان تاریخ قرار میگیرند... و در نهایت ایران هم به عجمستان تغییر نام میدهد (116280)
بیجاری
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۲۱:۳۵
دریادار بایندر رو هم به این لیست اضافه کن که حتی همشهری هاش هم نمیشناسنش (116452)
آرزو
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۲۱:۴۹
دلم میخواد یه روزی روزگاری کودکان این سرزمین با سرنوشت بابک و مازیار و آریوبرزن ،رستم فرخزاد و دیگر قهرمانان در کتابهای درسی آشنا بشن تا بدانند میهن پرستی یک ارزش اخلاقی است و ایران ما ارزش آن را دارد که برایش سربازی وجانبازی کنند (116461)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۲۳:۰۴
آرزو بر جوانان رواست.
اما خواهر گرامی بجای این آرزو زیبا، باید خود مردم در حفظ و ترویج فرهنگ ملی کوشا باشن. (116500)
حسین
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۴:۲۷
درود خدا بر این مرد بزرگ
متاسفانه(بدبختانه) مسولین قدر سردارهای بزرگ تاریخ رو نمیدونن
نمونه دیگرش پایین اوردن مجسمه آریوبرزن بود....
نتیجه این میشه که تمام بزرگای کشورمون رو ترکیه تاجیکستان آذربایجان مصادره میکنن (116284)
آزرمیدخت
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۲۱:۳۳
ما خودمون که لیاقت پاسداری از اونها رو نداریم ،به قول میرزاده عشقی تا بردش آنکس که بهتر پاسبانی میکند (116450)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۲۳:۱۲
شما شاید بله
ولی ملت ایران لیاقت و شایستگی نگهداری از آثار باستانیشون و دارن این دولتها هستن که باعث تخریب فزاینده آثار ملی شده (116505)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۴:۲۸
چرا در زمینه شعار که می شود آقایان راحت مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس را تایید می کنند اما اگر بخواهیم یک نمونه عملی از میهن پرستی را به نمایش بگذاریم مخالفت می نمایند؟! (116285)
ابوسعيدگناوه اي
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۴:۴۲
برازجونيها اگر غيرت دارند بايد از تنديس اسطوره خود دفاع كنند (116290)
جوینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۴:۵۰
پس لرزههای احمدی نژاد همچنان داره ویران میکنه. هنوز فرمانداراش جولان میدن. (116296)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۵:۲۵
اخه کوته بینی و تحجرگرایی تا کی؟؟ احتمالا ؛ایشان هم جز سران فتنه!! بودند و با جرح سوروسات همکار بودند!ولی اینرا بدانند این مجاهد وطن پرست همراه با رییس علی دلواری و یارانش ؛در دل ما ایرانیان جای دارد ؛روحش شاد ؛؛؛ (116308)
گياه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۵:۲۵
بزرگترين خطر هر ملت و قومي، ظهور نسلهاي بي هويت و بي خبر از اعتقادات و گذشته خود است. چرا كاري مي كنيم كه بوي بي اعتقادي و يا بي خبري از گذشته مي دهد!؟ هر سردار و بزرگي از هر قوم داراي نقاط قوت و نقاط ضعف است، بايد اين نكات را در كفه ترازو ريخت و ديد كدام كفه بيشتر بار دارد. نبايد ظاهر بين بود... (116309)
یک ایرانی
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۵:۴۳
زنده باد ایران

متاسفم در دورانی زندگی میکنم که در کشورم ایران نام بردن و بزرگداشت نمادهای ایرانی در ایران جرم محسوب می شود. (116315)
کریمخان
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۵:۴۶
این مسئله تنها در شهر های کوچک وجود ندارد بلکه در شهر بزرگ شیرازم مجسمه وکیل الرعایا کریمخان زندم بعد از نصب در کنار ارگ کریمخانی به علل نا معلومی برچیده شد و بعد از گذشت سالها نشانی از این مجسمه نیست. (116318)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۶:۲۰
. . . چرا یک کوچه هم در پایتخت به نام رییس علی دلواری نیست؟ . . . (116336)
یک شیرازی
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۶:۲۷
به نظر من اگر زمانی که سر ستون تخت جمشید در میدان ولیعصر شیراز در سالهای گذشته تخریب (بوسیله یک کارگر با پتک و تیشه) شد شاهد اعتراض نهادهای دوستدار میراث فرهنگی و نهادهای مدنی بودیم شاید چنین اتفاقی در چنین روزی نبودیم. (116340)
میثم
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۶:۲۹
خوبه که نوشته به پیشنهاد شیخ محمد برازجونی عقب نشینی کرده پس چطوره که تندیس شیخ رو نصب کرده اما تندیس غضنفر رو پائین میارن ؟ همین کارهارو می کنند که دل مردم از کارهاشون به درد میاد (116343)
میثم
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۶:۳۵
در دوره نماینده قبلی شهرستان اندیمشک همه ی تندیس ها و لند مارک ها از میادین اندیمشک برداشته شد و به جای آنها سازه های اجری با معماری ضعیف قرار داده شد که اخیرا آن سازه ها کم کم در حال بازگشت به جای ابتدایی خویش هستند و نماینده قبلی اندیمشک اکنون استاندار بوشهر می باشد که امیدوارم این اقدام تاسف بار در برازجان با نظر ایشان نباشد (116344)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۸:۱۶
سکوت. (116374)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۸:۱۹
در شهر الشتر لرستان نيز تنديس بز كوهي كه نماد مهدآثار مفرغي در جهان بود رادر سال گذشته برداشتند! (116375)
بابک
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۹:۲۱
جایگاه واقعی این مجسمه در دل محله پاپریهاست انوقت معلوم می شد کی می تواند آن مجسمه را در بیاورد حیف ازاین مردم.غضنفر در شعرش اشاره به این مردم کرده بود.یارب تو به من لطف نما صبر چو ایوب

زیراکه شده قلبم از این حادثه معیوب

ای کاش نبودم من ازاین دشت پرآشوب. . . . . (116409)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۲۱:۰۴
از شهردار عزیز و فهیم برازجان که اقدام به نصب مجسمه کردن، نهایت تشکر را دارم، و از فرماندار منصوب دولت احمدی نژاد ... (116444)
احسان
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۲۱:۴۸
ما به هر شکل از استاندار وزارت کشور و خود رئیس جمهور می خواهیم پاسخ این تند رویها و دهن کجی به خواسته ها و آمال آروز و احساست مردم که برای گروه تندرو هیچ ارزشی ندارد را بدهد . . . . (116460)
۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۲۳:۰۲
باید این مطلب مهم و یاداور شد که تمام این مشکلات در زمان دولت احمدی نزاد رخ نداده تخریب سرستون تخت جمشید در شیراز در دولت هاشمی رخ داد و حذف مجسمه کریمخان در دولت خاتمی انجام شد. (116499)