کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وقتی بدن گرم نمی‌شود!

15 ارديبهشت 1397 ساعت 12:50

گروه علمي: دمای بدن می تواند اطلاعات قابل توجهی را درباره شرایط سلامت به شما ارائه کند، در نتیجه توجه به این نشانگر اهمیت ویژه ای دارد.


احساس سرما زمانی که سیستم سرمایشی خانه یا محل کار شما فعال است، چیز چندان عجیبی نیست، اما اگر همواره با احساس سرما موجه هستید، این شرایط باید زنگ هشدار را برای شما به صدا درآورد. در ادامه با برخی دلایل احساس سرمای دائمی بیشتر آشنا می شویم.
یک زن هستید
در قرن نوزدهم، پزشکی آلمانی به تجزیه و تحلیل شرایط بیش از 25 هزار مرد و زن اقدام کرد و بر همین اساس دمای طبیعی و سالم بدن برای یک فرد بالغ را 98.6 درجه فارنهایت (37 درجه سلسیوس) تعیین کرد. این پنداشت تا به امروز پابرجا باقی مانده است، اگرچه مطالعه ای که در سال 1992 در نشریه JAMA منتشر شد، تایید کرد که دمای بدن زنان، به ویژه دمای بخش مرکزی بدن، اندکی بیشتر از دمای عادی بدن مردان است. از آنجایی که دمای بدن زنان اندکی گرمتر از مردان است، قرار گرفتن آنها در دماهای سرد می تواند با احساس سرمای بیشتر همراه باشد.
کمبود خواب دارید
زمای که به میزان کافی استراحت می کنید، بدن شما توانایی تنظیم نوسانات دمایی در پوست را دارد. در مطالعه ای که در سال 2012 در نشریه Sleep منتشر شد، پژوهشگران دریافتند که تنها یک شب محرومیت از خواب بر این شرایط تاثیر منفی می گذارد. دست های سوژه های حاضر در این مطالعه به طور قابل توجهی سردتر از حالت عادی بود، در شرایطی که پاهای آنها گرم‌تر بود. پژوهش های دیگر نیز نشان داده اند که کمبود خواب در توانایی بدن برای رسیدگی به از دست دادن گرما در دماهای سرد و همچنین دماهای متعادل اختلال ایجاد می کند، که می تواند به شکل گیری احساس سرما و لرزی که از بین نمی رود، منجر شود.
کمبود وزن دارید
طی یک مطالعه که روی تقریبا 2,000 نفر از ساکنین شهر بازل در کشور سوئیس انجام شد، پژوهشگران دریافتند که ناراحتی های گرمایی در اندام های انتهایی بین سوژه های لاغر نسبت به آنهایی که از شاخص توده بدنی بیشتر برخوردار بودند، به طور قابل توجهی شایع‌تر بوده است. برخی کارشناسان این شرایط را با خواص عایق چربی مرتبط دانسته، اما این تمام ماجرا نیست. شاخص توده بدنی بسیار پایین (18.5 یا کمتر) با گردش خون ضعیف یا ناتوانی قلب در پمپاژ خون گرم به سمت اندام های انتهایی، مانند دست ها، پاها و بینی نیز پیوند خورده است. افزون بر این، عضله کالری‌سوز یک ژنراتور عالی برای گرمای بدن است.
با کم آبی بدن مواجه هستید
همه ما می دانیم که مصرف آب ناکافی پیش از انجام فعالیت های جسمانی که تعریق را به همراه دارند می تواند به کم آبی و افزایش بیش از حد دمای بدن منجر شود. همچنین، این شرایط می تواند کاهش بیش از حد دمای بدن نیز را در پی داشته باشد، زیرا با افزایش دمای بدن جریان خون به سمت پوست کاهش می یابد. در شرایطی که توجه به تامین آب مورد نیاز بدن زمانی که هوا گرم است، راحت‌تر به نظر می رسد، اما توجه به این مساله در دماهای سردتر نیز اهمیت دارد. احساس تشنگی و سرما به طور همزمان مساله ای تصادفی نیست و باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.
کم خونی دارید
به گفته کارشناسان کلینیک مایو، دست ها و پاهای سرد نشانه ای شایع از کم خونی هستند. کم خونی زمانی شکل می گیرد که بدن توانایی تولید هموگلوبین کافی را ندارد. هموگلوبین ماده ای در گلبول های قرمز خون است که امکان حمل اکسیژن را به آنها می دهد. از آنجایی که کم خونی می تواند نشان دهنده شرایطی خفیف و موقتی یا یک مشکل سلامت جدی و بلند مدت باشد، بررسی احساس سرمای ناگهانی و علائم دیگر که ممکن است با آن همراه باشند توسط پزشک بهترین گزینه است.
با آسیب عصبی مواجه هستید
زمانی که اعصاب محیطی انسان آسیب دیده باشد، اطلاعات سیستم عصبی مرکزی از مغز و نخاع به سایر قسمت های بدن منتقل نمی شوند که می تواند با احساس سرما و بی حسی، به ویژه در اندام های انتهایی، همراه باشد. دیابت شیرین یکی از شایع‌ترین دلایل نوروپاتی محیطی است. سطوح پایین قند خون بین افرادی غیر دیابتی نیز می تواند موجب احساس سرمای نابهنگام شود. سیگار کشیدن، مصرف الکل، و آرتریت روماتوئید نیز می توانند شما را در معرض خطر قرار دهند.
یک مشکل تیروئید دارید
هورمون های تولید شده توسط غده تیروئید نقش مهمی در تنظیم سوخت و ساز ایفا می کنند و کم کاری تیروئید می تواند بر ضربان قلب، چگونگی پردازش چربی ها و کربوهیدارت ها، چگونگی تولید پروتئین ها، و چگونگی کنترل دمای بدن تاثیرگذار باشد. کم کاری تیروئید با افزایش حساسیت به سرما پیوند خورده است.
به بیماری رینود مبتلا هستید
بیماری رینود زمانی رخ می دهد که سرخرگ ها در بخش هایی از بدن، مانند انگشتان دست ها و پاها، وارد وازواسپاسم می شوند که تنگی رگ ها و محدود شدن جریان خون به این بخش ها را موجب می شود. به نظر می رسد بیماری رینود بیشتر بین افرادی که در شرایط آب و هوایی سرد زندگی می کنند، شایع است و هم قرار گرفتن در معرض سرما و هم در برخی موارد، پریشانی احساسی می تواند موجب تحریک بیماری شود. در موارد خفیف بیماری رینود، افراد بسیاری به دنبال درمان نمی روند، اما موارد شدید این بیماری می تواند به درد یا عفونت در بخش های تحت تاثیر قرار گرفته منجر شود که پزشک باید به این شرایط رسیدگی کند.


کد مطلب: 149405

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/149405/وقتی-بدن-گرم-نمی-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir