به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۱۸ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۱۴۹۶۶۸
در ایران 6.5 درصد افرادزوال عقل دارند

زوال عقل از هر 9 سالمندیکی را درگیر می کند

گروه علمي: سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در ایران 6.5 درصد افراد بالای 65 سال زوال عقل دارند و در دنیا تقریبا 11 درصد افراد بالای 65 سال به این مشکل دچار هستند به عبارت دیگر هر 9 نفر یک نفر به درجاتی مبتلا می شود.
زوال عقل از هر 9 سالمندیکی را درگیر می کند
به گزارش ایرنا، ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی وزارت بهداشت، افزود: یکی از شایع ترین بیماری های سالمندان اختلالات حافظه و شناختی (دمانس یا زوال عقل یا حافظه) است. شایع ترین علت دمانس و زوال عقل، آلزایمر است.وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بیماری تالاسمی مبنی بر اینکه گفته می شود از سه ماه قبل شرکت های داروسازی، داروی تالاسمی تولید نمی کنند و از طرفی این داروها از خارج نیز وارد نمی شود، افزود: روند تامین دارو، روال منطقی را طی می کند و اتفاقا داروهای تالاسمی هم تولید و هم صادر می شوند.خبرنگاری که این سوال را مطرح کرده بود همچنین گفت: گفته می‌شود سال گذشته به دلیل کمبود دارو، 80 بیمار تالاسمی، فوت کردند.سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ با بیان اینکه « هر کسی این ادعا را دارد بیاید ثابت کند.» گفت: این اطمینان را می دهم که داروهای تالاسمی در کشور تولید می شود و اگر به برخی داروخانه‌ها داده نشده به دلیل بدهی آنها بوده است.وی همچین درباره وضعیت بیماران تالاسمی خاطر نشان کرد: مرگ و میر در جمعیت تالاسمی در اروپا چند برابر افراد معمولی است حالا در نظر بگیرید که الان حدود 18 یا 19 هزار بیمار تالاسمی در کشور داریم؛ از طرفی در سال 365هزار یا 4.6 در هر صد هزار نفر جمعیت کشور مرگ داریم، حال، این 18هزار بیمار در مقابل 4.6 در صد هزار جمعیت 80گ و میر دارد که رقم غیر معمولی محسوب نمی شود.وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از موفق ترین کشورهایی است که توانسته روند تالاسمی را در میان جمعیت کنترل کند.

**کیفیت داروی داخلی مورد تایید وزارت بهداشت است
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در خصوص آنچه که به سلامت مردم ارتباط دارد هیچ مسامحه ای نداریم کیفیت داروی داخلی هم مورد تایید و مقبول وزارت بهداشت است البته شاید برخی داروها با کیفیت بالاتر و با قیمت بیشتر هم عرضه شود.حریرچی ادامه داد: برای بیمار آنچه که برای او لازم است تامین می کنیم که دارو از جمله مایحتاج اصلی بیمار است و ما به همین دلیل کیفیت داروها را پی در پی ارزیابی می کنیم.

** پزشک اداره کننده بیمارستان نباشد
سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص تعرفه ها و اینکه گفته می شود بیمارستان های خصوصی با ابلاغ افزایش پنج درصدی تعرفه ها، ورشکسته می شوند، چنین اظهار نظری را تایید نکرد.وی ادامه داد: تعرفه ها در برخی از بخش ها افزایش، برخی کاهش و برخی بخش ها نیز تغییری نداشته است. به عنوان مثال تعرفه هتلینگ (خدمات غیر پزشکی بیمارستان به بیمار بستری) بیمارستان دولتی و خصوصی هشت درصد افزایش یافته و از طرفی دیگر K (کای) جراحی (دستمزد بیمارستانی پزشک) صفر درصد بالا رفته است.وی خاطرنشان کرد: بیمارستان ها باید از ابزارهای مدیریتی نوین دنیا استفاده کنند، بیمارستان در دنیای امروز بخش مستقلی است که مدیریت آن باید به کسی واگذار شود که علم مدیریتی و اقتصادی دارد نه اینکه پزشک باشد.حریرچی اضافه کرد: در زمان حاضر ضریب اشغال تخت های بیمارستان های خصوصی کشور به طور متوسط 60 درصد است یعنی 40 درصد تخت های بیمارستان های خصوصی استفاده نمی شود از سوی دیگر ما از این مراکز می خواهیم که با قیمتی که مردم استطاعت دارند به آنان خدمات بدهند تا ضریب اشغال تخت های آنها بالا برود.
وی این نکته را هم یاد آور شد که اکثر بیمارستان های خصوصی شهرستان ها و تعدادی از بیمارستان های خصوصی تهران بیمه پایه را دریافت می کنند و 70 تا 80 درصد درآمد آنها از بیمه تکمیلی است.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت ادامه داد: ما مجبوریم قیمت ها را براساس آنچه که دولت اعلام کرده است تنظیم کنیم.حریرچی همچنین افزود: هم اکنون تعرفه حق الزحمه بستری حرفه ای، بدون تغییر مانده و حق الزحمه بستری فنی، 2.5 درصد بالا رفته است.
وی تعرفه ویزیت پزشکان در بخش خصوصی برای پزشک عمومی را 24 هزار و 500 تومان بیان کرد و گفت: تعرفه پزشک متخصص 38 هزار و 400 و پزشک فوق تخصص 47 هزار و 900 تومان تعیین شده است. همچنین تعرفه همین پزشکان در بخش دولتی به ترتیب 11 هزار و 800، حدود 14 هزار و 800 و 17 هزار و 800 تومان اعلام شده است.
به گفته وی، بیماران نیز در زمان مراجعه به بخش دولتی، در بخش بستری، 10 درصد و برای بخش سرپایی، 30درصد هزینه را از جیب پرداخت می کنند این در حالی است که اگر برای همان اعمال به بخش خصوصی مراجعه کنند باید بیشتر بپردازند؛ به عنوان مثال برای بیمار بستری در بخش خصوصی 10 درصد به 30 درصد افزایش می یابد؛ ضمن اینکه مابه التفاوت خصوصی و دولتی را هم باید مراجعه کننده از جیب بدهد.

**تخلفات را به سامانه 190 گزارش دهید
حریرچی به هموطنان توصیه کرد که اگر هر گونه تخلفی در بیمارستان یا مراکز دولتی و خصوصی رویت کردند حتما آن را به سامانه 190 گزارش دهند.این مقام مسئول وزارت بهداشت به دو نکته از تخلفات بیشتر از همه تاکید کرد که به سامانه 190 گزارش شود یکی اینکه هر چه خارج از صندوق و بدون ارایه فاکتور رسمی در بیمارستان پرداخت و دریافت شود ، تخلف به شمار می آید و دیگر آنکه اگر بیمار یا همراه بیمار برای تهیه دارو یا تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان دولتی اعزام شود هم تخلف محسوب می شود.

** کیفیت خدمات اصلی به بیمار در بیمارستان های دولتی فرقی با خصوصی ندارد
وی اطمینان داد که درست است برخی خدمات بیمارستان های دولتی مثل غذا یا اتاق با بیمارستان خصوصی ممکن است تفاوت داشته باشد اما کیفیت خدماتی مثل جراحی و آزمایشگاهی با بیمارستان خصوصی تفاوتی ندارد؛ ضمن اینکه اگر متوسط کیفیت در بیمارستان دولتی بهتر نباشد حداقل برابر است.

** سالمندان 20 درصد جمعیت کشور را تا سال 2030 تشکیل می دهند
سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنانش به افزایش جمعیت سالمند یا همان بالای 60سال کشور طی سال های آینده اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار سرشماری سال 90 ، هشت و دو دهم درصد جمعیت کشور بالای 60 سال بود و در سال 95 به نه و دو درصد افزایش یافت به عبارت دیگر هفت میلیون و 350 هزار تن از جمعیت کشور افراد 60 سال به بالا تشکیل می دهند .
به گفته این مقام مسئول، بر آورد شده است که تا سال 1404 ما 10 درصد جمعیت سالمند و تا سال 1430 هم این جمعیت به 20 درصد می رسد.

** یکی از شایع ترین بیماران سالمندان زوال عقل است
وی یکی از شایع ترین بیماری های سالمندان را اختلالات حافظه و شناختی (دمانس یا زوال عقل یا حافظه) بیان کرد که شایع ترین علت دمانس و زوال عقل، آلزایمر است و اینکه 6.5 درصد جمعیت بالای 65 سال کشور زوال عقل دارند این در حالی است که در دنیا تقریبا 11درصد افراد بالای 65 سال به این مشکل دچار هستند به عبارت دیگر از هر 9 نفر یک نفر به درجاتی از زوال عقل مبتلا می شود.

**دپوی دارو با افزایش ارز
سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنانش به افزایش بهای ارز و اینکه شمار مراجعه کننده به داروخانه هم به موازات آن زیاد شده است اشاره کرد و گفت: برخی از بیماران دچار نگرانی شدند و با مراجعه به پزشکان متعدد و گرفتن نسخه های یکسان به داروخانه ها مراجعه کردند و بیشتر از قبل دارو گرفتند که از عوامل کمبود برخی اقلام دارویی به شمار می آید.وی خاطرنشان کرد: به موازات افزایش نرخ ارز، جو روانی غیر لازمی در کشور ایجاد شد که متعاقب آن کمبود نیز به وجود آمد.

**نیاز بیماران به دارو تامین می شود
وی در خصوص این ادعا که برخی داروهای بیماران نادر همچون داروی ویمزیم برای مبتلایان به ام پی اس تیپ 4 کمبود دارد و در عین حال گران شده است نیز چنین گفت: آنچه که برای بیماران لازم باشد، فراهم شده است و کیفیت داروها را هم مکررا ارزیابی می کنیم.وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره تجمع شماری از والدین کودکان مبتلا به ام پی اس تیپ 4 و اعتراض آنان به گرانی داروی ویمزیم اظهار داشت: ما دارو را برای کسی که واقعا به آن نیاز دارد، تامین می کنیم و برخی اعتراض ها به علت تقاضاهای القایی با منشاء شماری از شرکت های وارد کننده داروست.وی ادامه داد: طبق قانون، ما داروی ژنریک تولید داخل را پوشش می دهیم اما شماری از همکاران پزشک داروهای خارجی را تجویز می کنند این در حالی است که وزارت بهداشت بر اساس قانون داروی داخلی را باید حمایت کند.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه و آیین نامه ای که در دولت تصویب شده است هر سال فهرست دارویی کشور را اعلام و هر سه ماه یک بار هم این فهرست را تجدید نظر می کنیم.
حریرچی در خصوص تیپ 4 بودن بیماران مبتلا به ام پی اس که والدین آنان امروز مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند نیز چنین پاسخ داد: شرکت ها این تیپ های جدید را کشف می کنند و اصلا برخی از این شرکت ها برای داروها یا تجهیزات تولیدی خودشان انجمن حمایت از بیماران را تاسیس می کنند البته بیمارانی که نوع خاصی بیماری داشته باشند و این شرکت ها نیز تولید کننده داروی آنان باشند.