به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۲۶ ساعت ۲۱:۲۰
کد مطلب : ۱۵۰۲۷۳

ماجراي مادربزرگ ۱۱۱ ساله اهل کوبانی

گروه بين‌الملل: لیلا صالح پیرترین پناهجوی یونان است كه بر اساس مدارک ثبت شده در سیستم اطلاعات پناهجویان در یونان لیلا در سال ۱۹۰۷ متولد شده است.
ماجراي مادربزرگ ۱۱۱ ساله اهل کوبانی
این پیرزن کرد اهل کوبانی می‌خواهد برای دیدار دو نوه‌اش که در سال ۲۰۱۵ به مقصد اروپا از شهر خود فرار کردند، به آلمان سفر کند. اما لیلا صالح ۱۱۱ ساله برای سفر به آلمان مشکل دارد. درخواست پناهندگی فرزند و همسر پسرش در یونان هنوز به جریان نیافتاده و پرونده آنها تا پیش از ژانویه ۲۰۱۹ به جریان نخواهد افتاد. سفر به تنهایی نیز برای این پیرزن به دلیل سالخوردگی مشکل است.
 
یک سازمان غیردولتی برای کمک به تسریع روند پناهندگی خانم صالح تلاش می‌کند. معاون مطبوعاتی این سازمان می گوید: «هدف ما ممکن کردن این موضوع (سفر لیلا) است و این خانواده باید به آلمان سفر کند و باید با هم این کار را انجام دهند. ما قصد داریم بر حساسیت این پرونده تکیه کنیم تا روند پناهندگی آنان را تسریع کنیم.» از سوی دیگر نوه‌های این مادربزرگ ۱۱۱ ساله می‌خواهند برای دیدن او به یونان سفر کنند اما قادر به پرداخت هزینه بلیط هواپیما نیستند. کوبانی در استان حلب سوریه و در دو کیلومتری مرز ترکیه است. در زمان جنگ داخلی سوریه تمام مناطق اطراف این شهر در تصرف گروه داعش قرار داشت.

لیلا تمام زندگی اش را تا پیش از درگیری‌های سوریه در کوبانی برده بود درباره این شهر می‌گوید: «کوبانی خیلی خوب بود. مردم کار و زندگی عادی داشتند. جنگ شهر ما را تخریب کرد و تنها ویرانه‌ای به جا ماند. مردم کوبانی را رها کرده و فرار کردند تا جان خود را نجات دهند.» در اکتبر سال ۲۰۱۴ ناحیه شرقی کوبانی به رقم مقاومت یگان‌های مدافع خلق به تصرف داعش درآمد. از ۲۴ اکتبر سال ۲۰۱۴ بخش اعظم این شهر در کنترل داعش بود. با ادامه مبارزات یگان های مدافع خلق، «ی‌پ‌گ» و «ی‌پ‌ژ» با پشتیبانی نیروهای ائتلاف نهایتا در ژانویه ۲۰۱۵ کوبانی آزاد شد.