به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۰:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۱۵۰۳۵

خطر سرطان پوست در کمین ورزشکاران

گروه ورزشی: محققان آکادمی تخصصی پوست به ورزشکاران توصیه‌ کرده‌اند تا مراقبت‌های عازم را در مقابل آفتاب انجام دهند، زیرا خطر سرطان پوست در میان ورزشکاران زیاد است.
آکادمی آمریکایی تخصصی پوست به ورزشکاران اخطار کرده است که مراقب پوست خود باشند، زیرا امکان سرطان پوست در بین آنها بسیار زیاد است. هر روزه تعداد بیشتری ورزشکار متوجه خطرات مخرب آفتاب می‌شوند که می‌تواند در بازی آنها اختلال ایجاد کنند. در ورزش‌های مختلف شاهد نشانه‌ها و ردپای سرطان پوست هستیم. برایان آدامز، متخصص پوست از آکادمی تخصصی پوست می‌گوید: هزاران ورزشکار حرفه‌ای و مبتدی در معرض خطر سرطان پوست هستند. ورزشکارانی که در محیط بیرون فعالیت می‌کنند دو برابر در معرض این بیماری قرار دارند ، زیرا تعریق پوست خطر را بیشتر می‌کنند.

تعریق پوست باعث می‌شود میزان اریتما (erythema) کاهش یابد. بدین شکل قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون استفاده از کرم ضد آفتاب بسیار مشکل ساز است. با قرار گرفتن مداوم در معرض آفتاب ، لک و چروک بر روی پوست ایجاد می‌شود و ممکن است سرطان پوست به وجود بیاید. دونده دوی استقامت آمریکا، دنیا کاستور که مدال برنز المپیک را کسب کرده است، بر اثر قرار گرفتن مداوم در برابر آفتاب دچار سرطان پوست شده است. کاستور به ورزشکاران پیشنهاد کرده است تا از راه‌های مختلف احتمال سرطان پوست را کاهش دهند برای مثال از کرم ضد آفتاب و کلاه استفاده کنند و حتی المقدور در ساعات میانی روز در مقابل آفتاب قرار نگیرند. خوردن مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان نیز می‌تواند به آنها کمک کند.

محققان پوست توصیه کرده‌اند که در ساعت 10 صبح تا 16 بهتر است که در سایه فعالیت کنیم. با این وجود این زمانی است که بیشتر تیم‌ها در محیط بیرون تمرین می‌کنند. این ورزشکاران در معرض UV آفتاب قرار می‌گیرند ، بنابراین باید مراقبت‌های پوستی انسجام دهند. سرطان پوست تنها در ورزشکارانی که در آفتاب مسابقه می‌دهند، ایجاد نشده، نمونه‌های دیگری نیز دیده شده‌اند برای مثال بازیکن تیم هاکی، مارک کولن دچار سرطان پوست شد و سال‌ها با آن مبارزه کرد تا نتوانست سرطان را شکست دهد. هر ساله حدود یک میلیون سرطان پوست تشخیص داده می‌شوند و هر ساعت یک آمریکایی از سرطان پوست می‌میرد. ورزشکاران باید به مقدار لازم از کرم ضد آفتاب بر روی پوست خود استفاده کنند.

کرم ضد آفتاب باید حداقل SPF 15 داشته باشد. هر دو ساعت یک بار دوباره کرم بزنید، حتی اگر هوا ابری بود و بعد از شنا و عرق کردن حتما از کرم دوباره استفاده کنید. از لباس‌های محافظ مانند لباس‌های آستین بلند، شلوار ، کلاه ، عینک آفتابی استفاده کنند اگر می‌توانید سعی کنید که در سایه باشد. در کنار آب، برف و ماسه مراقبت بیشتری انجام دهید، زیرا در کنار این‌ها خطر نور آفتاب بیشتر می‌شود. اگر می‌خواهید ویتامین D کسب کنید از غذاها استفاده کنید به دنبال آفتاب نباشید. اگر سرطان پوست زود تشخیص داده شود قابل درمان خواهد بود.
مرجع : ایسنا