به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۰۴ ساعت ۲۰:۴۹
کد مطلب : ۱۵۰۸۷۴

وین میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران

وین میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران
گروه بین‌الملل: مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای اروپایی وارد دور تازه‌ای شده است. بعد از گفتگوهای فشرده محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با همتایان اروپایی خود در بروکسل، اکنون مذاکرات کارشناسی در وین آغاز شد. گفتگوهایی که این‌بار برخلاف مذاکرات ۲۰۱۵ قرار نیست طولانی و کش‌دار باشد.
 
به گزارش یورو نیوز، مجید تخت‌روانچی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران امروز جمعه در گفتگویی به طرف اروپایی هشدار داده «چند هفته چه در زبان فارسی، چه در انگلیسی و چه در دیگر زبان‌های اروپایی معنای یکسانی دارد. در نتیجه روشن است که چند هفته، چند ماه نیست و اگر کسی فکر کند که مثلا می تواند از طریق فرسایشی کردن مذاکرات، موضوع را لوث کند اشتباه کرده است.» این هشدار صریح عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در حالی بیان می‌شود که وی عموما به اظهارات محافظه‌کارانه مشهور است، به این ترتیب به نظر می‌رسد که این سخنان پیام مهمی را از سوی تهران به طرف غربی ارسال می‌کند.

این اظهارات دقیقا در روزی منتشر شد که قرار است عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در وین با نمایندگانی از پنج کشور بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین و روسیه و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین دیدار کند. جلسه‌ای که هلگا اشمید، دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ریاست آن‌را بر عهده دارد. در حالی‌که مقامات ایران در تمام اظهارنظرهایشان تاکید دارند که موضوع محدودیت زمانی را به طرف غربی گوشزد کنند، روند گفتگوهای دو طرف احتمالا در چند هفته آتی فشرده‌تر پیش خواهد رفت.
 
مقامات ایران بر چند موضوع به صورت مشخص اشاره کرده‌اند که می‌توان مهم‌ترین آنها را فهرست وار بررسی کرد. پس از پایان مذاکرات یک‌ روزه  ظریف با همتایان اروپایی و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای بر لزوم زنده نگه داشتن برجام تاکید و وعده‌هایی داده شد که در صورت عملی شدن می‌تواند نگرانی‌های ایران را برطرف سازد و شروط تهران برای باقی ماندن در این توافق را تامین کند.  در چنین شرایطی عباس عراقچی به وین، جایی که کمتر از سه سال قبل ایران و کشورهای ۵+۱ به توافق جامع هسته‌ای دست یافتند سفر کرده، تا با همراهی سه کشور اروپایی از فروپاشی آن جلوگیری کنند. این گفتگوها احتمالا در هفته‌های آتی و در سطوح بالاتر استمرار خواهد یافت و باید منتظر ماند و دید که آیا کشورهای اروپایی حاضر می‌شوند تضمین‌های مورد اشاره ایران را به تهران بدهند یا باید منتظر خروج ایران از توافق هسته‌ای باشیم.