به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۱۴ ساعت ۰۰:۳۵
کد مطلب : ۱۵۱۵۴۲
اصلا موضوع شکایت تجاوز نبوده است

رنج‌نامه یکی از مادران دانش‌آموزان دبیرستان معین

گروه جامعه: جلسه رسیدگی به پرونده ناظم مجتمع پسرانه معین با حضور دادستان تهران و خانواده‌های شاکی در شعبه ششم بازپرسی دادسرای ارشاد برگزار شد.
سالن كنفرانس دبیرستان معین
سالن كنفرانس دبیرستان معین
این جلسه پشت درهای بسته و در حالی برگزار شد که به درخواست خانواده دانش‌آموزان، متهم هنگام بیان اظهارات شاکی‌ها بیرون از اتاق نگه داشته شد. در جلسه باز جویی از متهم تعدادی از خانواده ها حضور داشتند. برخی از خانواده ها نیز از شکایت خود در خصوص آزار و اذیت فرزندشان صرف نظر کردند و گفتند که فرزند ما فربانی تجاوز نبوده است، سپس جلسه را ترک کردند.
 
در پی آزار و اذیت تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه پسرانه درغرب تهران، شکایت اولیای دانش‌آموزان قربانی علیه متهم اصلی پرونده روزچهارشنبه تسلیم دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 21 تهران – مجتمع قضایی ارشاد- شد و پس از آن 8 دانش‌آموز در این پرونده به سازمان پزشکی قانونی تهران فرستاده شدند تا پس از معاینه و انجام آزمایشات پزشکی موضوع تعرض به بچه‌ها روشن شود.

دکتر احمد شجاعی، ریاست سازمان پزشکی قانونی درباره این پرونده گفت: از میان 8 دانش‌آموزی که از طریق دادسرا به پزشکی قانونی فرستاده شدند، فقط 6 نفر حضور پیدا کردند و با توجه به اینکه والدین و دانش‌آموزان تمایلی به معاینه فیزیکی فرزندانشان نداشتند، ما نتوانستیم معاینه‌ای انجام دهیم اما با توجه به وضعیت روحی و روانی دانش‌آموزان آنها را به روانشناس معرفی کردیم تا تحت روانکاوی قرار بگیرند. وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به حساسیت این پرونده چرا معاینه فیزیکی روی دانش‌آموزان انجام نشده تا ابعاد تاریک این پرونده روشن شود، تصریح کرد: در درجه نخست این خواست خود والدین بود و دوم اینکه دستور قاضی بر «عنداللزوم» بودن معاینه فیزیکی بود از این‌رو ما فقط معاینات روانشناسی را روی دانش‌آموزان انجام دادیم. دکتر شجاعی در ادامه تأکید کرد: پس از معاینات دقیق از میان 6 دانش‌آموزی که به پزشکی قانونی مراجعه کرده بودند وضعیت روحی دو تن از بچه‌ها چندان مناسب نبود و تشخیص بر این بود که این دو دانش‌آموز نیاز به مراقبت بیشتری دارند به همین خاطر آنها را به روانشناس معرفی کردیم تا مراحل درمانشان تکمیل شود ضمن اینکه 4 دانش‌آموز دیگر مشکل حادی به لحاظ روانی نداشتند. وی در ادامه افزود: در حال حاضر معاینه روان‌پزشکی از متهم صورت نگرفته است اما در صورتی که دادگاه این فرد را برای معاینه به پزشکی قانونی ارجاع دهد اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

در همین حال یکی از مادران دانش‌آموزان این دبیرستان در متنی نوشت:
با سلام به همه هم میهنانی که برای حمایت از دانش آموزان مجتمع دکتر معین سکوت نکردند.من مادر یکی از دانش آموزان این مجتمع هستم.می خواستم درد دلی کنم با شما هم وطنان عزیز که در هر جایگاهی باشید دانش آموزی اطرافتان هست.این مجتمع از سال ٧٩تا به حال فرزندان لایقی از نظر اخلاقی و علمی پرورش داده است. کادر دلسوز و دبیران شریفی رنج ها کشیدند که این مدرسه به عنوان مدرسه ای اخلاق مدار جای خود را باز کند. سال گذشت تغییری در مدیریت یک مقطع داده شد و دانش آموزان بیشتری در مقطع دوره اول دبیرستان پذیرش شدند. مدیریت جدید آن مقطع که خود سابقه معقولی داشتند ناظمی به کارمیگیرد که گزینش عقیدتی و مذهبی خوبی داشته و به قول خودشان مهره قوی بوده است.در پایان سال شکایتی مبنی بر نمایش فیلم های غیر اخلاقي توسط ناظم، از طرف خانواده مطرح میشود.ناظم اخراج وخانواده و مدرسه شاکی ميشوند. به علت طولانی شدن بررسی پرونده، خانواده های شاکی تحمل نکرده و میخواهند ناظم در مدرسه حضور یابد و با نیروی انتظامی و اطلاعات تماس گرفته و جنجال به پامیشود.عده ای فیلم می گیرند و معلوم نمیشود چطور بدون کسب اجازه از شاکیان، رسانه ای و حتی نام مدرسه اعلام میشود.

اصلا موضوع شکایت تجاوز نبوده و خانواده ها شوکه میشوند و عده ای فرزندانشان را برای معاینات می فرستند و حتی یک مورد تجاوز تایید نمیشود.فضای مجازی و شایعات فراوان به یک باره همه 400و اندی دانش آموز،خانواده هایشان،دبیران باشرف و خوشنام،کادر محترم مدرسه که سالها زحمت كشيده اند و نام نیک مدرسه را نابود می کنند.دانش آموزان تمام مقاطع با استرس نظاره گرند و از ترس خبرنگار و فضای امنیتی که در مدرسه ایجاد شده خانه نشين ميشوند. اشکها ریخته میشود. دانش آموزانی که عاشق مدرسه شان بودند انگیزه و تمرکز برای درس خواندن شان از بین می رود و نیاز به مشاوره پیدا میکنند اما با شایعات تلخ و جوکهای بی مورد و نگاههای بد و کنایه ها و شوخی هاي اجتماع روبه رو می شوند، به طوری که دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی که از نظر اخلاقى زبانزد منطقه و اردوها هستند هنگام حضور در حوزه امتحانی با کنایه و شوخی و نگاههای سنگین و معنادار هم سن و سالهای خود روبرو میشوند و این دانش آموزان که شاگردان ممتازی هستند انگیزه حضور در جلسه امتحان در سال سرنوشت شان را ازدست داده و آخرین امتحان شان را باکوله باری از غم پشت سر نهاده وبا چشمان گریان باهم وداع تلخی داشته و از ترس خبرنگار و دوربين هاي با نگاه منفي و شرايط بد روحي حاضر نمی شوند در کلاسهای جمع بندی کنکور و همایش هایی که برای آمادگی کنکور، مدرسه تدارک دیده، شرکت کنند.
 
این دانش آموزان از دبستان با معدل های بالا مقاطع خود را سپری کرده و امسال سرنوشت شان رقم می خورد و متاسفانه فضای مجازی بار منفی به آنها تحميل ميكند. کاش کمی فکر کنیم و به جای جوک و مطالب تخریبی، به دانش آموزان و معلمین شریف شان دلداری می دادیم و حمایت عاطفی شان میکرديم و درخواست می کردیم تدبیری برای امتحان شان و فکری به حال این کنکوری ها شود. آیا باید دانش آموزان در آتش می سوختند که به فکر باشیم ؟ دانش آموزان در حال سوختن هستند اما آتش و دودش از نظرها پنهان است. آیا باید دچار زلزله شوند و خانواده هایشان را از دست بدهند که دست یاری به آنها داد؟ زلزله با ریشتر بالا در روح و جان و احساسات شان اتفاق افتاده است. بیایید با دانش آموزان مجتمع همدردی مان را بهتر کنیم.

انتشار این فیلم ها به درست یا غلط راه افسرده کردن این همه دانش آموز و خانواده هایشان و معلمین و دبیران با شرف را هموار تر ميكند و نام خوب مدرسه که خانه دوم فرزندانمان بوده را بي اعتبار میکند.بیایید دست به دست هم دهیم برای تقاضای کمک عاطفی، روانشناسی و درسی به فرزندان این آب و خاك و اعاده حيثيت دبيران و كادر ارزشمند مجتمع دكتر معين. بیایید از همه کسانی که می توانند زخمی را التیام دهند تقاضای کمک کنیم. از مسئولین آموزش و پرورش، از وزرات علوم در زمینه سرنوشت ورود به دانشگاه آسیب دیدگان این ماجرای تلخ، از وزرا و حتي وكلا. از همه کسانی که دراین رابطه مطلبی یا فیلمی در شبکه های مجازی می گذارند خواهش می کنم خودشان را جای دانش آموز و معلم و خانواده ها بگذارندوبا تفکروبه نیت كمك، مطلب رد و بدل کنند نه نمک پاشیدن به زخم عمیق آسیب ديدگان این ماجرای تلخ.ایمان دارم با کمک شما عزیزان می توان به دانش آموزان کمک کرد.هرکس می تواند کاری برای این دانش آموزان انجام بدهد این گوی و این میدان. بياييد فقط شعار ندهيم و تدبيري كنيم.در پایان ازهمه دبیران و مسئولین مدرسه برای سالها تلاش تشکر میکنم. و اميدوارم طبق قانون با خاطي رفتار شود و دل خانواده هاي شاكي كمي آرام گيرد. اميدوارم به اين درددل برچسبي زده نشود. سپاس از همه شما هموطنان.