به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۱۹ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب : ۱۵۱۷۳۳

اپل کوتاه آمد؛ تلگرام به روز شد

گروه فناوری: در حالی که خبرهای ضد و نقیضی مبنی بر ارائه نسخه بدون فیلتر تلگرام منتشر شده است اما برخی کارشناسان معتقدند که این نسخه موفق عمل نکرده یا خبر انتشار آن شایعه‌ای بیش نبوده است‌‌. البته به گفته بسیاری از کارشناسان نسخه جدید تلگرام نیازی به استفاده از فیلترشکن ندارد و تنها این ادعا که تلگرام از بلاک‌چین در برنامه خود استفاده کرده شایعه است‌‌. در واقع نسخه جدید تلگرام از پراکسی در برنامه خود استفاده کرده و دیگر نیازی به نصب انواع فیلترشکن نیست‌‌.
اپل کوتاه آمد؛ تلگرام به روز شد
 کارشناسان همچنین بر این باور هستند که پراکسی‌های مورد استفاده تلگرام از امنیت نسبی در مقایسه با دیگر فیلترشکن‌ها برخوردار هستند و در صورت استفاده از آن، از اطلاعات کاربران سوءاستفاده نمی‌شود‌‌. با این حال نسخه بلاک‌چین که کاربران تلگرام مدت‌ها در انتظار آن بودند هنوز به بازار عرضه نشده و کاربران در صورت به روزرسانی تلگرام می‌توانند از پراکسی‌های قابل اطمینانی که تلگرام ارائه می‌دهد استفاده کنند اما عدم نیاز به استفاده از فیلترشکن‌های مختلف و غیرقابل اعتماد در صورت به روزرسانی تلگرام مزیت بزرگی برای کاربران اینترنتی است‌‌. با اینکه تلگرام نیازی به استفاده از پراکسی‌های جانبی ندارد اما کاربران بسیاری در توئیتر فعال هستند و به نظر نمی‌رسد مدیران این شبکه مجازی نسخه بدون فیلتر آن را عرضه کنند بنابراین همچنان تعداد زیادی از کاربران اینترنتی از پراکسی‌ها استفاده می‌کنند‌‌.

اپل در برابر تلگرام کوتاه آمد
خبرها حاکی از آن است که نسخه جدید تلگرام 9.8.4 برای اندروید از مدت‌ها پیش عرضه شده است و با قابلیت جدیدی که در خود جای داده است یعنی مولتی‌پراکسی توانسته فیلترینگ در کشور‌های ایران و روسیه را دور بزند‌‌. اما این نسخه برای گوشی‌های آیفون و سیستم‌عامل iOS عرضه نشده بود و مدیرعامل تلگرام چند روز پیش اعلام کرد که اپل اجازه انتشار تلگرام در اپ استور را نمی‌دهد و بالاخره اپل مجبور شد نسخه جدید تلگرام با قابلیت MTproxy را در فروشگاه خود عرضه کند‌.اپل ابتدا عنوان کرده بود به خاطر فیلترینگ تلگرام در روسیه اجازه حضور نسخه جدید آن که قابلیت عبور از فیلترینگ را دارد روی آپ‌استور را نخواهد داد‌‌. اما مثل اینکه دلایل مختلف باعث شده اپل از این تصمیم خود کوتاه بیاید‌‌. البته به گفته کاربران اینترنتی نسخه بدون فیلتر تلگرام نخست برای سیستم‌عامل iOS و سپس برای گوشی‌های دارای سیستم‌عامل اندروید عرضه شده است‌‌. این در حالی است که کاربران تلگرام در ایران که از گوشی‌های اندروید استفاده می‌کردند به تازگی به نسخه بدون فیلتر تلگرام دسترسی پیدا کرده‌اند و به نظر می‌رسد نسخه جدید تلگرام برای سیستم‌عامل iOS زودتر از اندروید ارائه شد‌.

فیلترشکن در نسخه جدید تلگرام
به گفته کارشناسان، نسخه جدید تلگرام دارای سیستم‌عامل بلاک‌چین نیست بلکه فیلترشکن در داخل این برنامه نصب شده و دیگر نیازی نیست کاربران نسخه‌های مختلف فیلترشکن را روی تلفن‌های هوشمند خود نصب کنند‌‌.آرش پارساپور، کارشناس فناوری اطلاعات بیان کرد: «هیچ نسخه جدیدی از تلگرام عرضه نشده که بدون فیلترشکن بتوان از آن استفاده کرد یا دارای بلاک‌چین باشد‌‌. تنها پروتکل جدیدی طراحی شده که در آن پراکسی‌ها یا مسیرهای آنتی فیلتر جدید در برنامه تلگرام تعبیه شده است‌‌.»او با اشاره به امنیت پراکسی‌های به کار رفته در نسخه جدید تلگرام بیان کرد: «این لینک‌ها برخلاف تصور عموم نمی‌توانند اطلاعات کاربران را کپی کنند و در اختیار داشته باشند‌‌. با این همه استفاده از فیلترشکن‌ها و پراکسی‌ها در هر نسخه و برنامه‌ای همواره ریسک‌هایی را برای کاربران به همراه دارد‌.»پارساپور تاکید کرد: «این نسخه از تلگرام در گذشته به صورت محدود عرضه شد اما اکنون به صورت رسمی از سوی مدیران تلگرام در بازار عرضه شده و برای تمامی سیستم‌عامل‌ها نیز وجود دارد‌‌.»به گفته این کارشناس فناوری اطلاعات نسخه بدون فیلتر تلگرام برای تمامی سیستم‌عامل‌ها عرضه شده است و گوشی‌های دارای سیستم‌عامل اندروید و IOS می‌توانند آن را دانلود کنند‌‌.

نسخه جدید تلگرام ضد فیلتر برای گوشی‌های اندروید و اپل
با اینکه بسیاری از کاربران اینترنتی هنوز نسخه بدون فیلتر تلگرام را دریافت نکرده‌اند اما خبرها حاکی از آن است که این نسخه برای تمامی سیستم‌عامل‌ها ارائه شده است‌ به‌طوری‌که به گزارش وب‌سایت مکسوس، پس از مدتی که پیام‌رسان تلگرام فیلتر شده بود، همواره کاربران با اختلالاتی در استفاده از این پیام‌رسان رایگان مواجه بوده‌اند‌‌. پیام‌رسان تلگرام پیرو خبرهای قبلی خود در زمینه ارائه نسخه بلاک چین امروز یکشنبه 6/3/97 نسخه رسمی خود یعنی تلگرام نسخه 9.8.4 برای اندروید را منتشر کرد که از گوگل پلی و دیگر مارکت‌های اندروید قابل دریافت است‌‌. در این نسخه از تلگرام امکان استفاده از پراکسی‌های داخلی تلگرام فراهم شده است‌‌. به این صورت شما قادر خواهید بود بدون آنتی‌فیلتر از پیام‌رسان تلگرام استفاده کنید‌.در نسخه 9.8.4 تلگرام می‌توانید بدون نیاز به آنتی‌فیلتر، وارد پیام‌رسان تلگرام شده و از آن با سرعت بالا از تلگرام استفاده کنید‌‌.

سخن آخر
نسخه جدید تلگرام نیازی به استفاده از پراکسی ندارد و کاربران ایرانی از مدت‌ها پیش در انتظار آن بودند‌‌. با این همه بسیاری از کاربران تلگرام در ایران با اینکه تلگرام خود را آپدیت کرده‌اند همچنان برای استفاده از این پیام‌رسان نیاز به استفاده از فیلترشکن دارند‌‌. به هر روی بیشتر کاربران تلگرام اعلام کرده‌اند با به روزرسانی این پیام‌رسان دیگر نیازی به استفاده از فیلترشکن ندارند‌‌. با این همه نسخه نوین تلگرام که پراکسی ارائه می‌دهد کندتر از نسخه‌های پیشین خود است‌‌.
مرجع : جهان صنعت
برچسب ها: تلگرام اپل