به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۲۱ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب : ۱۵۱۹۸۹

تویوتا؛ «باارزش‌ترین» برند خودرو در جهان

گروه فناوری: شرکت تویوتا با ارزش حدود ۳۰ میلیارد دلار «باارزش‌ترین» برند صنعت خودروی جهان در سال ۲۰۱۸ شد. در سال ۲۰۱۷ ارزش این برند حدود ۲۸ میلیارد دلار بود.
تویوتا؛ «باارزش‌ترین» برند خودرو در جهان
براساس گزارش سالانه که توسط موسسه تحقیقاتی میل‌وارد برون تهیه می‌شود همچنان تویوتا باارزش‌ترین برند خودرو در جهان است. این در حالی است که این برند در مجموع سی و ششمین برند با ارزش جهان است و ارزش این برند کمتر از ده درصدِ باارزش‌ترین برند جهان یعنی گوگل است. براساس بسیاری از بررسی‌ها، شرکت تویوتا «خلاق‌ترین» خودروساز جهان است. روزگاری بود که خودروسازان آسیای شرقی نگاهشان به دست خودروسازان آلمانی یا آمریکایی بود تا ببینند آن‌ها چه می‌کنند تا از آن تقلید کنند. آن روزگار حالا گذشته‌است و ژاپنی‌ها و از همه بیشتر تویوتا بزرگ‌ترین سهم را در معرفی ابتکارات و اختراعات در جهان اتومبیل به‌دست آورده‌اند.
 
طی چند سال اخیر بزرگ‌ترین ابتکارات را در زمینه کاهش مصرف سوخت، توسط شرکت تویوتا معرفی شده‌است. تویوتا تنها شرکتی است که تاکنون جرأت کرده از سوخت هیدروژن در خودروهای سواری به صورت تجاری استفاده کند. البته ابتکارات تویوتا در صنعت خودرو تنها محدود به موارد فنی نیست. این شرکت تا کنون معروف‌ترین الگوهای مدیریت مهندسی را هم به جهان اتومبیل معرفی کرده‌است. از نظر بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو، تویوتا در صنعت خودرو نماد کیفیت و کم‌خرج بودن است. این برند محصولات شاسی‌بلند پرطرفداری هم در جهان دارد. خودروهای شاسی‌بلند هنوز هم در بازار بسیار پرطرفدار هستند و حس قدرت و ایمنی را به دارندگان خود منتقل می‌کنند. این نشان تا کنون ۱۱ بار توانسته باارزش‌ترین نشان در صنعت خودرو نام بگیرد.

پس از تویوتا شرکت مرسدس بنز با ارزش ۲۵ میلیارد و ۶۸۴ میلیون دلار، دومین نشان با ارزش در صنعت خودرو جهان است. ارزش تجاری این نشان در سال ۲۰۱۷ در حدود ۲۳ میلیارد دلار بوده است. مرسدس بنز چند سالی است که برنامه گسترده‌ای را برای خودروهای الکتریکی تدوین کرده است. این شرکت با برنامه و خودروهای جدیدش توانسته است جای ب‌ام‌و که تا پیش از این در مکان دومین برند باارزش صنعت خودرو قرار داشت، را بگیرد. نشان تجاری ب‌ام‌و در کل حدود ۲۵ میلیارد و ۶۲۴ میلیون دلار ارزش دارد و در مکان سومین نشان با ارزش صنعت خودرو و چهل و هفتمین نشان با ارزش جهان قرار دارد. اما عجیب است که ارزش این برند تنها یک پله بالاتر از شرکت چینی هواوی است. هم اکنون شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات ارزش بسیار بیشتری نسبت به نشان‌های صنعتی دیگر پیدا کرده‌اند.

فورد آمریكا چهارمین نشان با ارزش صنعت خودرو جهان است. این نشان ۱۳ میلیارد دلار ارزش دارد و در کل مکان نود و ششمین برند با ارزش جهان را دارد. این شرکت با وجود اینکه اولین شرکت با خط تولید پیشرفته در جهان اتومبیل بوده و بیش از ۱۰۰ سال از زمان تاسیسش می‌گذرد، همچنان ارزش بسیار کمتری نسبت به خیلی از نشان‌های تازه کار حوزه آی‌تی دارد. ارزش این برند خودرو سازی ۱۰ درصد کم‌تر از ارزش برند علی بابا در چین است. پس از فورد، هوندا در رتبه ۵، نیسان در رتبه ۶، آئودی در رتبه ۷، تسلا در رتبه ۸، سوزوکی در رتبه ۹ و فولکس‌واگن در رتبه ۱۰ باارزش‌ترین برندهای خودرو جهان قرار دارند. در میان ۱۰۰ شرکت با ارزش جهان در همه حوزه‌ها، شرکت هوندا که پنجمین نشان با ارزش صنعت خودرو است در مکان ۹۷ قرار دارد. این نشان ۱۲ میلیارد دلار ارزش دارد.