به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۵ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۱۵۳۰۷۳
افروغ:

جای دولت بودم شکاف درآمدی را تعدیل می‌کردم

گروه سیاسی: یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی امروز جامعه راهکار کوتاه مدت و بلند مدت دارد، گفت: راهکار کوتاه مدت، تعدیل شکاف‌های درآمدی و راهکار بلند مدت، آمایش سرزمینی، تمرکززدایی و خارج شدن از اقتصاد نفتی است.
جای دولت بودم شکاف درآمدی را تعدیل می‌کردم
عماد افروغ درباره راهکار حل مشکلات اقتصاد کشور، اظهار کرد:  اگر جای رییس‌جمهور بودم توجهی به اهداف و شعارهای انقلاب کرده و بررسی می‌کردم که این اهداف و شعارها چیست؟ همچنین نیم توجهی به عدالت اجتماعی کرده و سیر تاریخی آن را بررسی می‌کردم.وی در ادامه افزود: من اگر رییس‌جمهور بودم شکاف رسمی درآمدی را تعدیل و تلطیف می‌کردم، این کاری نیست که از دست دولت بر نیاید چون دولت است که حداقل در بخش رسمی درآمد کشور را توزیع می‌کند. وقتی این شکاف‌ها کمتر شود، در مردم امید و اعتماد ایجاد می‌کند. بخشی از اتفاقاتی که در حوزه اقتصادی رخ داده است ناشی از بی‌اعتمادی به دولت است. دولت چه اقدامی کرده است که اعتماد مردم را جلب کند؟ جلب اعتمادمردم هم شعاری نبوده بلکه ساختاری و عینی است.این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: گام اول حل مشکل این است که درآمدها تعدیل شود، هیچ معنا ندارد که یک مدیر حقوق و مزایای آن‌چنانی داشته باشد و یک کارگر با حداقل معاش خود را قانع کند. این شکاف‌ها در هیچ نظامی که به عدالت توجه می‌کند، قابل توجیه نیست. این مساله هم چیزی نیست که از دست دولت بر نیاید. تعدیل شکاف‌های درآمدی مقدمه‌ای است برای جلب اعتماد مردم. وقتی اعتماد مردم جلب شد می‌توان با جو روانی که موجب گرانی می‌شود، مقابله کرد.

افروغ با بیان اینکه گام‌های اساسی هم وجود دارد که خیلی‌ها گفته‌اند، ولی متاسفانه هیچ اقدام عملی انجام نشده است، تصریح کرد: یکی از این گام‌ها این است که کشور را از تمرکزگرایی نجات دهیم. تمرکزگرایی و اقتصاد نفتی، کمر اقتصاد کشور را شکسته است، ولی متاسفانه هیچ اقدام عملی برای آمایش سرزمینی، تمرکززدایی و تفویض اختیارات به قابلیت‌های انسانی در مناطق مختلف انجام نشده است. آمایش سرزمینی و تمرکززدایی یعنی سعی کنیم بستری فراهم شود تا از مهارت‌ها و قابلیت‌های بالقوه و بالفعل نهفته در کشور استفاده شود، تمرکززدایی یعنی اینکه به مناطق اختیار بدهیم.این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه وقتی بستر و ظرف لازم تعبیه نشده است چه توقع داریم که مظروف در آن شکل بگیرد؟ گفت: مظروف ظرف خود را می‌خواهد، ما فقط کشور را اداره کرده‌ایم، نه اینکه آن را به سمت تحول ساختاری هدایت کنیم. ما از گذشته از هشت سال جنگ تحمیلی و از 40 سال انقلاب اسلامی عبرت نگرفته‌ایم و الگوهایی را دنبال می‌کنیم که جواب بدی پس داده‌اند. این مسائلی که اشاره کردم گام‌های بلند مدتی است که فکر نکنم در شرایط فعلی امکان‌پذیر باشد. من اگر جای دولت فعلی بودم به تعدیل شکاف‌های درآمدی اقدام می‌کردم تا مقدمه‌ای باشد برای جلب اعتماد مردم تا با فضای ذهنی و روانی که ناشی از بی‌اعتمادی‌ها است مقابله شود.

وی تاکید کرد: ظرف فعلی جواب نمی‌دهد، این ظرف، ظرف پهلوی است و ما در ظرف پهلوی نمی‌توانیم مظروف انقلاب اسلامی را بریزیم، این درد اصلی است. ما بعد از انقلاب دست به ترکیب این ظرف نزده و تحولی ساختاری ایجاد نکردیم. ما باید اجازه دهیم با تمرکززدایی، مراکز ما رشد کنند.افروغ با اشاره به اینکه حرف بیهوده‌ای است که همه مشکلات را به سمت غرب و خارج از مرزها فرافکنی کنیم، تاکید کرد: درست است که آنها روی خوشی به ما نشان نمی‌دهند اما قرار نیست با روی خوش آنها حال ما منبسط شده و یا با روی بد آنها، حال ما منقبض شود. ما باید دنبال اقتصاد درون‌زا و مقاوم باشیم، این اقتصاد هم راهکار دارد و راهکارهایش کاملا مشخص است که باید به آن توجه شود.این استاد دانشگاه درباره دلیل مسائل این روزهای بازار از جمله سوء استفاده برخی از واردات کالا با ارز 4200 تومانی و فروش آن با ارز آزاد، بیان کرد: به این پرسش باید کارشناسان اقتصادی، اداری و دولتی صاحب‌نظر جواب دهند که چرا این نوع اقدام در اقتصاد کشور انجام می‌شود، چه کسی باید جلوی آن را بگیرد؟ بخشی از این مشکل می‌تواند هم در دولت و بی‌نظارتی‌های مجموعه داخل دولت باشد و هم می‌تواند مربوط به بحث قضایی و بی‌نظارتی‌های آن قوه باشد.
مرجع : ایسنا