کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۲۶ ژوئن، روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

مواد مخدر؛آسیبی که اثرات آن متوقف نخواهد شد

ایسنا , 5 تير 1397 ساعت 18:04

گروه جامعه: روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن، تاثیر شدید مواد مخدر بر سلامت، توسعه، صلح و امنیت را به رسمیت می شناسد.


 هر ساله در ۲۶ ژوئن، مطابق با پنجم تیرماه، روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن در نظرگرفته می‌شود.بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، نزدیک به ۲۰۰ میلیون نفر از مواد مخدر مانند کوکائین، حشیش، مواد توهم‌زا و ... در سراسر جهان استفاده می‌کنند.موضوعی که برای امسال در نظر گرفته شده این است که  اول گوش کنید و این موضوع  در حمایت از پیشگیری مصرف مواد مخدر در نظرگرفته شده است و هدف آن، سرمایه گذاری موثر در رفاه کودکان و نوجوانان، خانواده‌ها و جوامع آنهاست.مواد مخدر و جرایم مرتبط با آن، یک مانع برای دستیابی به برنامه توسعه پایدار است و این موضوع در سلامت، جرم و جنایت و صلح و حقوق بشر بیشتر به چشم می‌خورد.مهمترین هدف از کنترل مواد مخدر، حفاظت از سلامت و رفاه بشر است.

مواد مخدر؛ آسیبی که اثرات آن هیچگاه متوقف نخواهد شد
نتایج نشان می‌دهد که تقریبا سالانه ۱۹۰ هزار نفر با عواملی مرتبط با مواد مخدر، جان خود را از دست می‌دهند و آسیب به زندگی و اجتماع درباره این موضوع متوقف نخواهد شد.استفاده از مواد مخدر، نه تنها به اجتماع بلکه به سلامت افراد هم آسیب‌های زیادی می‌رساند که شامل ابتلا به بیماری‌هایی نظیر HIV و  هپاتیت خواهد بود و این درحالی است که قاچاق مواد مخدر، پولشویی و تروریسم مرگبار را نیز تحریک می‌کند.

مقابله با مشکلات جهانی مواد مخدر
نیاز به درمان و مراقبت به ویژه در زندان‌ها و کاهش گسترش ایدز و سایر بیماری‌های مرتبط باید مورد توجه قرار گیرد.
در سال ۲۰۱۷، محققان یک پدیده نگران‌کننده را مورد بررسی قرار دادند و آن هم، ارتباط بین مواد مخدر و جرم و تروریسم بود.مدل‌های کسب و کار مرتبط با مواد مخدر هم در حال توسعه است.

نقش آموزش در پیشگیری از اعتیاد جوانان
پژوهشگران اظهار کردند: برای کاهش مصرف مواد مخدر، دانش‌آموزان باید در سنین پایین درباره مضرات مصرف موادمخدر آموزش ببینند. توجه به کودکان و نوجوانان اولین گام برای کمک به آنها در رشد و سلامتی و جلوگیری از اعتیاد در جامعه است.این اهداف جهانی هر ساله توسط افراد، جوامع و سازمان‌های مختلف در سراسر جهان حمایت می‌شود تا آگاهی از آسیب‌های عمده‌ای که مواد مخدر به جامعه می‎رساند را افزایش دهد.مثلا در کشور پاکستان، جوانان ۶۶ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند و محفاظت از آنها برای آینده جامعه بسیار مهم است.اعتیاد به مواد مخدر، یک مشکل جهانی است و  مسلما از جدی‌ترین مسائل مربوط به جامعه است. اثرات آن هم در جامعه بسیار وسیع و خرابکارانه است و این موضوع تاثیر مستقیمی بر سلامت جسمی و روانی دارد.اعتیاد در افراد منجر به کاهش عدم اعتماد، از بین رفتن روابط بین  والدین و فرزندان، اختلال در خانواده و تشدید بار اقتصادی می‌شود.دسترسی آسان به مواد مخدر،  هم اکنون  یک چالش اصلی است و با وجود کنترل‌های زیاد، باز هم قاچاق مواد مخدر ادامه دارد و شاید مهمترین عامل آن دسترسی آسان به مواد مخدر است.

روش‌های درمان و توانبخشی افراد مصرف‌کننده مواد مخدر باید با توجه به نیاز دارویی آنها تنظیم شود. برخی افراد ممکن است برای درمان نیاز به دارو داشته باشند و برخی هم با مشاوره می‌توانند درمان شوند، پس درمان برای همه بیماران مصرف‌کننده مواد مخدر، یکسان نیست.رواج مواد مخدر جدید هم منجر به بروز مشکلات بسیار و بیماری‌های بیشتر و جدیدتر شده است.از مهمترین عوامل موثر در مصرف مواد مخدر می‌توان به جست‌وجوی آرامش، دوری از خشونت، رضایت و دوری از درد اشاره کرد.مشکلات بهداشتی و سلامتی، مشکلات روانشناختی مانند اضطراب، مشکلات اجتماعی، مالی، خواب‌آلودگی، لرزش، عدم تمرکز، از دست دادن انرژی، پول و زمان، از دست‌دادن وزن و مرگ بر اثر مصرف بیش از اندازه مواد مخدر از مهمترین عوارض مصرف این مواد است.اختلالات حافظه، عدم تعادل، بیماری‌های کبدی، ناباروری و کاهش ایمنی هم از دیگر موارد مرتبط با مصرف مواد مخدر است.

شعارهای در نظر گرفته شده برای روز مبارزه با مواد مخدر در سال‌های گذشته:
۲۰۱۸ : توجه به کودکان و نوجوانان اولین گام برای کمک به آنها در رشد و سلامتی است.
۲۰۱۷ : توجه به کودکان و نوجوانان اولین گام برای کمک به آنها در رشد و سلامتی است.
۲۰۱۶: اول بشنو.
۲۰۱۵: بیایید با هم زندگی، جامعه و هویت‌مان را عاری از مواد مخدر بسازیم.
۲۰۱۴: پیامی امیدبخش: بیماری اعتیاد، قابل پیشگیری و درمان است.
۲۰۱۳ : خوشی زندگی را در سلامتی جست‌وجو کن نه در موادمخدر.
۲۰۱۲: اقدام جهانی برای جوامع سالم بدون مواد مخدر.
۲۰۱۱ : به مواد مخدر بگویید نه.
۲۰۱۰ : به سلامتی فکر کن، نه به مواد مخدر.
۲۰۰۹: آیا مواد مخدر زندگیتان را کنترل می‌کند؟ موادمخدر جایی در زندگی و جامعه شما ندارد.
۲۰۰۸ : آیا مواد مخدر زندگیتان را کنترل می‌کند؟ موادمخدر جایی در زندگی و جامعه شما ندارد.
۲۰۰۷ : آیا مواد مخدر زندگیتان را کنترل می‌کند؟ مواد مخدر جایی در زندگی و جامعه شما ندارد.
۲۰۰۶ : ارزش خود در زندگی سالم را بدانید.
۲۰۰۵ : مواد مخدر برای بازی کودکان نیست.
۲۰۰۴ : مواد مخدر، درمان نیست.
۲۰۰۳ : درباره مواد مخدر بحث و گفت‌‍وگو کنید.
۲۰۰۲ :  مصرف مواد مخدر و بیماری ایدز.
۲۰۰۱ : ورزش در برابر مواد مخدر.
۲۰۰۰ : مواجه شدن با واقعیت: انکار، فساد و خشونت
طی سال‌های گذشته در غرب افریقا، ۸۵ میلیارد دلار تجارت جهانی کوکائین موجب تشدید اعتیاد و پولشویی و همچنین موجب بی‌ثباتی سیاسی و تهدیدات امنیتی شده است.


کد مطلب: 153128

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/153128/مواد-مخدر-آسیبی-اثرات-متوقف-نخواهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir