به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۱۱ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۱۵۳۴۹۲

گرمای حراجی در سایه تحریم‌ها

گروه فرهنگ و هنر: «پس از حادثه یازده سپتامبر که بورس نیویورک دچار افت شد، سرمایه‌گذارها به سمت آثار هنری رفتند که می‌شود گفت سرمایه‌گذاری مطمئنی است و وجه اجتماعی و زیبایی‌شناسانه در آن وجود دارد.»
گرمای حراجی در سایه تحریم‌ها
بهنام کامرانی نقاش و استاد دانشگاه  معتقد است با توجه به شرایط اقتصادی کشور حراج تهران به طور نسبی موفق بوده و به ایسنا می‌گوید: من آثار را از نزدیک دیدم که کیفیت آن سطح بالا بود و فکر می‌کنم در این شرایط اقتصادی قدم مثبتی برداشته شد.او ادامه می‌دهد: پس از حادثه یازده سپتامبر که بورس نیویورک دچار افت شد، سرمایه‌گذارها به سمت آثار هنری رفتند که می‌شود گفت سرمایه‌گذاری مطمئنی است و وجه اجتماعی و زیبایی‌شناسانه در آن وجود دارد. الان هم من فکر می‌کنم شاید خیلی از سرمایه‌گذارهایی که ممکن است در کارهای دیگر سرمایه‌گذاری نکنند به خرید آثار هنری ترغیب می‌شوند و از این نظر حراج تهران موفق عمل کرده است.این استاد دانشگاه به محدودیت‌های این رویداد اشاره و بیان می‌کند: حراجی در این وضعیت توجه خیلی‌ها را برای سرمایه‌گذاری هنری جلب می‌کند کسانی که قبلا به خرید آثار هنری فکر نکرده بودند ممکن است با اخبار حراجی کنجکاوی‌شان برانگیخته شود و به تدریج به خرید آثار هنری علاقه‌مند شوند. در سایه تحریم‌ها و حضور پیدا نکردن خریداران خارجی که می‌توانند این حراج را گرم‌تر کنند، در نهایت برگزاری حراج در حد و اندازه‌ای می‌شود که امکان‌پذیر است. در مجموع فعالیت و وجود حراج تهران مغتنم و بازویی است برای گالری‌ها.


کامرانی درباره اینکه چرا اغلب آثار هنرمندانی مشخص در حراج ارائه می‌شود و این رویداد تا چه اندازه باید پویایی داشته باشد؟ می‌گوید: آنچه به عنوان هنرمندان جا افتاده و مستر وجود دارد از تعدادی فراتر نمی‌رود. با این حال این حالت ثابت خیلی وجود نداشته و هنرمندی مانند سیاوش کسرایی که در حراجی‌های قبل حضور نداشت، در این دوره اثری از او به حراج گذاشته شد.این هنرمند ادامه داد: هر حراجی در زمینه ارائه آثار زمینه‌سنجی می‌کند. ممکن است هنرمندان پیشکسوتی وجود داشته باشند که کسی روی آن‌ها کار نکرده و نمایشگاه مجزا و فراگیری برایشان برگزار نشده است و قیمت آثار او نامشخص است و این هنرمندان خواهان ندارند و طبیعی است که در دایره حراج قرار نمی‌گیرند.او اضافه می‌کند: فکر می‌کنم حراج آثار هنرمندان معاصر که نیمه دوم سال برگزار می‌شود می‌تواند بیشتر به پویایی این رویداد دامن بزند و روی مواد و مصالحی مانند کاغذ که متفاوت‌تر و جذاب‌تر است، کار کند.کامرانی درباره حضور آثار چیدمان در حراجی نیز می‌گوید: در بیشتر کشورها چیدمان در حراجی نمی‌آید و بیشتر گزارش یا ماکت آن حضور دارد. در ایران هم هنرمندی که گسترده و فراگیر چیدمان کار کند، نداریم.او با اشاره به برگزاری رویداد «تیرآرت» نیز اظهار می‌کند: امسال اولین آرت‌فر تهران با کمک ۱۰ گالری برگزار شد که من فکر می‌کنم مجموعه این اتفاقات می‌تواند به اقتصاد هنر که شکننده است کمک کند. همیشه خرید آثار هنری به غلط خرید لوکس و خارج از نیازهای ضروری در نظر گرفته می‌شود. در این شرایط اقتصادی مهم است همه خریدارها درک کنند که چقدر حمایت از فرهنگ و هنر لازم است.
مرجع : ایسنا