به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۱۲ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۱۵۳۵۸۵

کنسل شدن سفارش‌ها با نوسان قیمت ارز

گروه فرهنگ و هنر: یک هنرمند با بیان اینکه شرایط ادامه کار در وضعیت اقتصادی فعلی دشوار شده است، گفت: دو نمونه از سفارش‌های عمده‌ای که ماه گذشته به صورت نقدی داشتم، در تیر ماه کنسل شد؛ زیرا با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، به قیمت تمام شده هم اضافه می‌شود و با توجه به اختلاف قیمت‌ها، مشتریان ترجیح می‌دهند سفارش‌هایشان را کنسل کنند.
کنسل شدن سفارش‌ها با نوسان قیمت ارز
مهدی زارعی درباره اینکه افزایش نرخ ارز چه مشکلاتی برای تولید او به وجود آورده است؟ بیان کرد: در زمان نوسان شدید نرخ ارزبرخی از مواد اولیه به هیچ وجه عرضه نمی‌شود. برای مثال لاستر طلا که قیمت بالایی دارد از فروردین ماه امسال فقط برای چند هفته فروخته شد و با توجه به نوسان قیمت ارز متوقف شد. حجم قابل توجهی از لاستر و برچسب‌هایی که ما در کارهایمان استفاده می‌کنیم از کشور ترکیه وارد می‌شود زیرا آنها قدرت تولید این ماده را دارند اما ما این امکان را نداریم.او ادامه داد: قیمت این ماده در آبان ماه سال گذشته گرمی ۲۵ هزار تومان بوده است و حالا هر گرم آن با قیمت ۵۳ هزار تومان عرضه می‌شود که نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است  و موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات می‌شود.این هنرمند اضافه کرد: کارهایی که من تولید می‌کنم تزئینی است و با توجه به این نیاز اصلی مردم نیست، طبیعتا فروش کمی هم دارد اما حتی بسیاری از دوستان و همکارانم که ظرف‌های سفالی و سرامیکی تولید می‌کنند، یا دیگر از این ماده استفاده نمی‌کنند یا استفاده از آن را محدودتر کرده‌اند. از طرفی ما مجبوریم محصولات خود را به صورت امانی در اختیار گالری‌ها قرار دهیم و هر زمانی که فروش رفت، پول دریافت کنیم که در شرایط مالی حال حاضر مقرون به صرفه نیست.

زارعی گفت: «اِستین» یا ماده رنگی که من در کارهایمان استفاده می‌کنیم،  بین ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته است. بیشتر این مواد از کشور ایتالیا وارد می‌شود البته اِستین ایرانی هم داریم اما کیفیت پایینی دارد و همه‌ی رنگ‌ها را ندارد و من شخصا ترجیح می دهم که از مواد اولیه خارجی در این زمینه استفاده کنم.  البته این افزایش قیمت تنها به مواد اولیه خارجی مربوط نمی‌شود و شامل مواد اولیه‌ای که تولید داخل کشور است نیز می‌شود و هر کسی برای این کار توجیهی دارد.  او درباره صادرات محصولات و شرکت در نمایشگاه‌های خارجی بیان کرد: به صورت محدود صادرات داشته‌ام و تا کنون شانس حضور در نمایشگاه‌های خارجی را نداشته‌ام. اخیرا از طریق انجمن سفال و سرامیک متوجه نمایشگاهی در کره جنوبی شدم اما ایران از نظر تکنیکی در حوزه سفال و سرامیک آنقدر قوی نیست که بخواهیم با کشورهای دیگر رقابت داشته باشیم.این هنرمند با اشاره به کوره‌های پخت سفال و سرامیک اظهار کرد: یکی  از اصلی‌ترین  بخش‌های کار ما پخت است که به کوره مربوط می‌شود. اکثر کوره‌هایی که می‌توان با آن خوب کار کرد، برقی هستندکه در ایران تولید می‌شوند اما تنها بدنه و فلزی که دور آن است ایرانی است. تنظیم کننده و اِلمنت‌ها و دیواره‌های نسوز آن وارداتی است و با توجه به افزایش نرخ ارز، قیمت کوره هم تا ۵۰ درصد افزایش داشته است.مهدی زارعی، فارغ التحصیل رشته صنایع دستی در مقطع کارشناسی است و فعالیت در حوزه سفال و سرامیک را از سال ۱۳۷۹ شروع کرده است و بیشتر کارهایش به شکل نقش برجسته‌های سفالی بوده است اما در سه سال اخیر در حوزه سرامیک و لعاب فعالیت می‌کند.
مرجع : ایسنا