به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب : ۱۵۳۹۵
گام دانشمندان در جلوگیری از هدررفت داروها

قرصی که از معده پیامک می‌فرستد!

گروه علمی و فناوری: دانشمندان آمریکایی در حال کارآزمایی قرص جدیدی هستند که می‌تواند از داخل معده برای خانواده و پزشک معالج بیمار پیامکی را از چگونگی مصرف شدن خود ارسال کند.
قرصی که از معده پیامک می‌فرستد!
محققان شرکت سلامت دیجیتال پروتئوس امیدوارند این قرصها بتوانند برای کاهش تعداد دفعات هدر رفتن دارو در سال و هچنین آگاه سازی خانواده در مورد نحوه مصرف شدن کامل دارو توسط اقوام مسن مورد استفاده قرار بگیرند.
هر قرص حاوی حسگری است که پس از بلعیده شدن و برخورد با اسید معده یک سیگنال به چسب متصل به بیمار ارسال می‌کند. این چسب سپس پیام دریافتی را از طریق یک پیامک یا ایمیل ارسال کرده و از مصرف شدن قرص خبر می‌دهد.

این حسگر به اندازه یک دانه شن بوده و به همراه مس و منیزیوم که در زمان تماس با اسیده معده یک مدار الکتریکی را تشکیل می‌دهند، در قرص جا داده شده است. این مدار الکتریکی نیروی حسگر را تامین می کند.به ادعای محققان، این دارو می‌تواند میلیونها پوند برای بیمه خدمات درمانی در زمینه داروهای تلف شده صرفه‌جویی به همراه داشته و همچنین به پزشکان در کسب اطمینان از تکمیل شدن دوره درمانی بیماران کمک کند. همچنین خانواده‌ها می‌توانند از این فناوری برای نظارت بر اقوام مسن که ممکن است قرصهای متعدد خود را به اشتباه مصرف کنند، استفاده کنند.محققان امیدوارند کارآزمایی این قرص از سال آینده برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی در انگلیس آغاز شود.
مرجع : ایسنا