کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سازمان محیط زیست از نماینده‌های مجلس انتقاد کرد

عملکرد دوگانه نمایندگان، مانع حل بحران آب

ایسنا , 18 تير 1397 ساعت 10:09

گروه جامعه: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از رفتار دوگانه برخی نمایندگان مجلس در «بحران آب» انتقاد کرد و گفت: برخی نمایندگان در مجلس از حل مشکل آب حرف می‌زنند اما وقتی به شهر محل انتخاب خود می‌روند، نامه‌هایی برای ما ارسال می‌کنند که سد باید ساخته شود یا آب باید رها شود.


مسعود تجریشی  ضمن انتقاد شدید از رفتار برخی نمایندگان مجلس در موضوع کم‌آبی تصریح کرد: یک سوم اداره کشور برعهده نمایندگان مجلس است اما متاسفانه در رای و تصمیم یکپارچگی ندارند. برای مثال تعداد قابل توجه‌ای از نمایندگان در مجلس حرف از کم‌آبی و ضرورت حل بحران آب می‌زنند اما وقتی به شهر خود می‌روند برای ما نامه می فرستند که باید سد ساخته یا باید آب رها شود.وی تاکید کرد: متاسفانه در مجلس شورای اسلامی هنوز هیچ تغییر نگرشی نسبت به مشکل آب ایجاد نشده است که مواد برنامه پنج‌ساله ششم توسعه این ادعا را ثابت می‌کند چون بر اساس این برنامه باید ۱۱ میلیارد متر مکعب آب بیشتر از موجود کشور مصرف شود تا در گندم خودکفا شویم. واضح است که این نوع برنامه‌ریزی با وضعیت موجود کشور تناقض دارد.این مقام مسئول در سازمان محیط زیست ادامه داد: چرا یک نماینده مجلس به خود حق می‌دهد که به وزارت نیرو بگوید که سد بساز یا نساز؟ آب را رها کن یا رها نکن؟ اگر این اقدامات تخصصی هستند پس باید به متخصص آن سپرده شود.

وی ادامه داد: باید تاکید کنم که در شرایط حاضر وزارت نیرو به خاطر همین رفتارهاست که نمی‌تواند حق‌آبه محیط زیست را هم‌پایه مصارف کشاورزی بداند و اعمال کند چون تا وزارت نیرو می‌خواهد این حرف را مطرح کند، مجلس تهدید به استیضاح می‌کند.وی با تاکید بر اینکه باید همه بدانیم و بپذیریم که در یک کشور کم‌آب زندگی می‌کنیم، گفت: رویکرد خوبی وزارت نیرو در شرایط کنونی دارد مبنی بر اینکه پیش از هر اقدامی بپذیریم «در یک کشور کم‌آب زندگی می‌کنیم و باید خود را با این شرایط سازگار کنیم.» قوای سه‌گانه حکومت باید نسبت به استقرار ایران در یک منطقه خشک و کم‌آب توافق حاصل کنند تا اصلاح الگوهای مصرف آب در حوزه‌های شرب و کشاورزی صورت گیرد.

نگاه دولت به آب تغییر کرده است
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در کشورما تغییر نگاه نسبت به مصرف آب ایجاد شده است البته نه در همه بخش‌ها، تصریح کرد: یک سوم اداره کشور را دولت، یک سوم را قوه قضاییه و یک سوم دیگر را مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌دهد. خوشبختانه در دولت به تازگی تغییر رویکرد نسبت به مدیریت منابع آب ایجاد شده و اساسا «کارگروه سازگاری با کم‌آبی» به دنبال همین تغییر نگرش و به منظور ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف دولت تشکیل شده است و تلاش می‌شود هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد.

ورود مناسب برخی دادستانی‌ها به مسئله آب
تجریشی با بیان اینکه تغییر نگرش نسبت به بحران کم‌آبی در میان مسئولان قوه قضاییه و دادستان‌ها هم تا حدی به وجود آمده است، گفت: برای مثال دادستانی در شیراز در مورد عدم کاشت برنج در این استان ورود کرده است همچنین مدتی پیش شاهد ورود بسیار مناسب دادستانی در تبریز بودم که برای مقابله با چاه‌های غیرمجاز حکم صادر کرد. این هشیاری نسبت به محیط زیست و مسئله آب باید تقویت شود.معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: قطعا با روند کنونی و تشتت آرا در میان مسئولان نمی‌توانیم مشکل آب را حل کنیم. اگر همه دستگاه‌ها نسبت به مشکل آب دغدغه پیدا کنند اما منافع تنها یک دستگاه توجه به کم‌آبی را ایجاب نکند، این مشکل حل نخواهد شد. بین همه قوا باید همکاری و هماهنگی شکل بگیرد چون بدون برنامه مشترک، حل بحران آب امکان‌پذیر نیست.

مردم نسبت به بحران آب هوشیار شده‌اند
وی در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به آموزش شهروندان ایرانی برای تغییر الگوی مصرف آب تاکید کرد: خوشبختانه در بیشتر شهروندان ایرانی نسبت به کم‌آبی هوشیاری ایجاد شده و آنان به دنبال اصلاح رفتارها و الگوی مصرفی خود هستند. در چنین شرایطی دولت باید الگوهای جدید مصرفی را از طریق آموزش در اختیار آنان قرار دهد. مردم در حل بحران آب در کنار سه قوه مجریه، قضاییه و مقننه حضور دارند.


کد مطلب: 154073

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/154073/عملکرد-دوگانه-نمایندگان-مانع-حل-بحران-آب

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir