به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۱۵۴۶۸
مسجد جامعی، رئیس شورای چهارم شهر تهران:

شهر جز ساختمان به روح و آرامش هم نیاز دارد

گروه جامعه: با 16 رای شورای شهر احمد مسجد جامعی به عنوان رییس شورای چهارم شهر تهران انتخاب شد. انتخاب او اگرچه بیش از این نیز پیش‌بینی می‌شد اما با این حال دیروز واکنش‌های بسیاری را برانگیخت که بیشتر آنها حاوی دفاع از او در این مقام بود. بیشتر کارشناسان صبح دیروز تغییر رخ داده در اداره شورای شهر را نشانه‌یی از بارقه‌های امید در تغییر رویکرد در اداره شهر دانستند.
شهر جز ساختمان به روح و آرامش هم نیاز دارد
آقای دکتر نخستین برنامه شورای شهر بعد از انتخاب شهردار چه خواهد بود؟
تدوین برنامه 5 ساله مدیریت شهری نخستین و ضروری‌ترین اقدامی است که باید انجام شود و به امید خدا این کار نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت

این برنامه دیربازده شورا، به عنوان یک دستورالعمل زودبازده، چه فکری دارید؟
در این حوزه نیز باید به بهبود جریان اطلاع‌رسانی شورای شهر و نحوه ارتباط آن با مردم فکر کرد. باید از طریق این ارتباطات امید و شادی حاضر در ارکان جامعه را تقویت کرد.

گزارش‌دهی شورایاری‌های در شورای شهر ادامه خواهد داشت؟

حتما اینطور خواهد بود. شورایاری‌ها نهادهای مردمی‌ای از بطن و متن جامعه هستند و ارتباط و گزارش‌دهی آنها باید ادامه داشته باشد. البته باید قبول کرد که به دلایلی ساختار و نحوه گزارش‌دهی آنها غیررسمی و غیرساختاری است که همین امر ممکن است باعث انتقاد برخی دوستان شده باشد اما به نظر من این گزارش‌ها اتفاقا صریح‌ترین و صادقانه‌ترین گزارش از وضعیت شهر و محلات است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

البته گزارش شورایاران وقتی مفید به فایده خواهد بود که در بخش بالاتر که شورای شهر باشد نیز مورد توجه قرار بگیرد که متاسفانه در این مدت اینطور نبوده است؟

بله، نظارت وجه مهمی از شوراست و گذشته از توجه به نهادهای مردمی و گزارش‌های آنها ما باید به فکر ساختارهای نظارتی جدیدتری هم باشیم. در واقع باید نظام گزارش‌گیری قاعده‌مندی در شورا تهیه و تدوین شود. در این میان البته شورایاری‌ها بسیار مهم و قابل تامل هستند و باید از ظرفیت آنها استفاده کرد، البته کمیسیون‌های شورا نیز در این میان نقش قابل توجهی ایفا خواهند کرد.

‌ با توجه به افزایش تعداد اعضا، کمیسیون‌ها افزایش خواهند داشت؟
در قدم اول تلاش می‌کنیم از ظرفیت موجود استفاده کنیم. در شورای اول در این باره اقدامات خوبی انجام شد که از جمله ایجاد 5 کمیسیون بود که در تمام این سال‌ها تنها 3 کمیسیون از این تعداد فعال بوده و ما حتما این بخش را فعال خواهیم کرد.

حضور شما به تغییرخواهی نیز تعبیر می‌شود، به نظر می‌رسد هم مردم و هم نمایندگان شورا خواهان تغییراتی در نقش و بازیگری شورا هستند، در این باره چه برنامه‌یی دارید؟
همانطور که شاهدید جامعه ماه‌های امیدواری و نشاط را طی می‌کند و تغییرخواهی در تمام بخش‌ها در جریان است و قطعا شورای شهر نیز تابع این جامعه است. دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی در طول سال‌های گذشته در مدیریت شهری مورد توجه قرار نگرفتند و بیشتر تمرکز روی مسائل عمرانی بود. مثلا توجه کنید که هنگام تخریب خانه‌های تاریخی حتی یک مورد گزارش هم در این زمینه در شورای شهر ارائه نشد یا درباره سالن‌های سینما، کتابخانه و... بنابراین در وهله اول ما برنامه‌های مشترکی را با دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی تدوین و اجرا خواهیم کرد چرا که معتقدیم شهر جز ساختمان به روح و آرامش هم احتیاج دارد. باید به تفریح و رفاه مردم نیز توجه داشت.
مرجع : اعتماد

محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ۱۱:۵۶
شهر من ترس داره مثه بچه کابوس زده
واسه روشناییش صدها فانوس کمه (121435)
ایرانیان
۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ۱۲:۲۵
تهران خوب به ایران خوب می انجامد
آرزومند تهران و ایرانی درخور ایرانیان (121446)
۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ۲۰:۱۸
یه شهردار خوب برای یه شهرخوب البته بجز قالیباف (121640)
afsaneh
۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ۲۲:۵۶
سالهاست که شعار میدهیم تهران همه ایران نیست....ولی متاسفانه رویکرد دولتها خلاف این را به اثبات رسانده است (121689)