به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۸ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۱۵۴۸۱۹
افشاگری مدیرعامل سابق استقلال از پشت پرده جذب مربیان و بازیکنان؛

افتخاری: هر چه خوبی کردم، بدی دیدم

گروه ورزشی: مدیرعامل سابق استقلال می‌گوید مشکل جسمانی ندارد این حرف ها فقط شایعه است.
افتخاری: هر چه خوبی کردم، بدی دیدم
سید رضا افتخاری درباره دلایل استعفایش از سمت مدیرعاملی استقلال و طرح شایعه استعفا به خاطر ضعف جسمانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این موضوع شایعه است. من فوتبالیست بودم و حالا حالاها هم بازی می کنم. چیزی که مرا وادار به استعفا کرد این بود که هر چه خوبی کردم، بدی دیدم. من به طور مختصر اقداماتم در استقلال را می‌گویم. همه چیز را به هوادار نمی توانم بگویم. همه چیز را به خاطر کم کاری من نگذارند. من در طول این دو سال کارهای زیادی کردم.تا به حال سابقه نداشته بازیکن و مربی بیش از ۳۰ درصد قرارداد خود را در ابتدای فصل بگیرند. برای اولین بار ۸۰ درصد از مطالبات بازیکنان در لیگ شانزدهم و ۸۰ درصد هم در لیگ هفدهم پرداخت کردیم.او ادامه داد: با تمام بازیکنان خارجی تسویه حساب کردیم. تعداد زیادی از پرونده های خارجی در فیفا را بستیم و پول بازیکنان را دادیم و باشگاه را از این وضعیت نجات دادیم. باشگاهی را که هر روز از سوی AFC تهدید می‌شد، نجات دادیم و از AFC مجوز حرفه‌ای شدن گرفتیم.مدیرعامل سابق استقلال ادامه داد: در لیگ قهرمان آسیا شرکت کردیم. تعدادی از قراردادهای قبلی مانده که ان شاء‌الله مدیریت جدید تسویه حساب می‌کند. اینکه می‌گویند با بازیکن مصدوم قرارداد بستند درست نیست. وقتی مدرک پزشکی ارائه می شود، من قرارداد را امضاء می‌کنم. فقط قرارداد دو بازیکن نهایی شده است.

او گفت: در این مدت زمان برخی از هواداران به پدر من توهین کردند. او سید بزرگواری بود که جدش جواب این توهین‌ها را می‌دهد. به من توهین می‌کردند، تحمل می‌کردم ولی به کسی که نمی‌شناختند توهین کردند. اگر او را بشناسند، خودشان از درد می‌میرند.افتخاری تاکید کرد: برای اولین بار مالیات اعضای خارجی باشگاه را پرداخت کردیم. به غیر از چند هتل و آژانس و مجموعه ورزشی آزادی هیچ گونه بدهی نداریم. شما گذشته و حال را ببینید. چقدر بدهی روی دست باشگاه گذاشتند که من الان جور آن‌ها را می‌کشم. یک وقت کسی گفت اگر بدهی گذاشتند، دو قهرمانی آوردند اما من گفتم من جور قهرمانی آن ها را می‌دهم پس قهرمانی از آن من است. بعد می‌گویند که او الان هم بدهکار است. می گویند به جابر انصاری و ... بدهکار است که این‌ها مربوط به روزهای گذشته است که به زودی چک‌های آن‌ها تسویه حساب می‌شود.افتخاری با بیان اینکه جام جهانی بزرگترین خسارت را به باشگاه استقلال زد، خاطر نشان کرد: ما یک مصدوم دادیم. وقتی تیم به ایران برگشت، دو هفته به بازیکنان استراحت دادند. این ها نتوانستند در اردوی تدارکاتی و بدنسازی ما حاضر شوند. ما به سازمان لیگ گفتیم تاریخ سوپر جام را تغییر دهید که بتوانیم تیم را آماده مسابقات کنیم. اگر الان بعد از بدنسازی بازی کنیم، بازیکن مصدوم می شود. اگر فردا نتوانستیم مقابل السد نتیجه بگیریم، چه کسی پاسخگو خواهد بود.

او با بیان اینکه می‌خواهد درباره بازی سوپرجام افشاگری کند، افزود: دو اسپانسر پشت این بازی هستند. همه را خریدند و همه را بسیج کردند که این بازی را برگزار کنند تا دو میلیارد نصیب‌شان شود. من به خاطر دو میلیارد که اجازه نمی‌دهم بازیکنم مصدوم شود. به وزیر هم گفتم و او هم قانع شد. بعد هم می‌گویند چون استقلال حاضر نشد، بازی سه بر صفر شود. باید تیم حریف به زمین برود و بازی را سه بر صفر اعلام کنند. این یک قانون من درآوردی است.مدیرعامل سابق استقلال با اشاره به پرداختن نشدن درآمدهای باشگاه در چند سال گذشته گفت: از همه مهمتر این است که حق پخش را صدا و سیما نمی‌دهد. پول تبلیغات محیطی کجاست؟ قرارداد در فدراسیون فوتبال از ۱۶۰ میلیارد تومان به ۴۰ میلیارد رسیده است. معلوم نیست قرارداد را چطور می بندند؟ سه سال است پول بلیط فروشی و تبلیغات محیطی ما را ندادند. بعد هم می گویند این پول را به حساب شما گذاشتیم. بدهی ما به خاطر چیست؟ تیم من در مشهد و رشت بازی می‌کنند و آن ها میزبان هستند. به داور توهین می کنند و ما را جریمه می کنند. ما که آنجا میزبان نبودیم؟ از کجا معلوم که هوادران ما هستند.

افتخاری ادامه داد: در این محیط کار کردم و تحمل کردم. زمانی که تیم را تحویلم دادند، بسته شده بود و دخالتی در جذب بازیکنان و کادرفنی نداشتم. اوایل تیم ته جدول بود و آن را نایب قهرمان کردیم. سهمیه آسیا را گرفتیم. بعد آن اتفاقات برای آقای منصوریان رخ داد. مجبور شدیم با استعفای او مربی جدید بیاوریم. شفر که مربی با تجربه بود را آوردم. به دنبال آن برای نتیجه گرفتن در آسیا، تیام و جپاروف را جذب کردم. سال گذشته استقلال بهترین بازی ها را از خودش نشان داد. بهترین بازی‌ها و نتایج را گرفتیم و بعد از سال ها قهرمان جام حذفی شدیم و توانستیم سهمیه آسیا را کسب کنیم. دو بار هم در دربی پیروز شدیم. خیلی زحمت کشیده شد. من در ریز مسائل نمی آیم. واقعا در این دو سال بزرگترین فشار را من تحمل کردم.او افزود: تنها بودم و هیچ کسی به من کمک نمی کرد. دنبال پول، پرداخت بدهی، مربی کمپ، اردو و ... می‌دویدم.  انتظار داشتم بعد از این کمک‌هایی که به تیم و بازیکنانم کردم، بعد از جام جهانی یک زنگ به من بزنند و حالم را بپرسند. حداقل احوال پرسی کنند. آقای امید ابراهیمی از جام جهانی برگشت و دو هفته موبایل خود را خاموش کرد.

وی گفت: هیچ کدام جواب نمی‌دادند. بعد از اینکه یک بار با ابراهیمی تماس گرفتم و گفتم چرا قرارداد را مشخص نمی‌کنی. آن‌ها نمی‌آمدند و هوادار به من توهین می کرد. به او گفتم چقدر باید توهین بشنوم؟ در نهایت ابراهیمی گفت هفته بعد می آیم اما هفته بعد هم نیامد. هر چقدر زنگ زدیم جواب نداد. به خسرو گفتم باجناقت کجاست. خسرو گفت "رفته شهرستان و صبح بر می گردد". بعدا خسرو به من گفت "از من نشنیده بگیر. او به قطر رفته است."افتخاری خاطرنشان کرد: به ابراهیمی گفتم با من صحبت نکردی و نگفتی چقدر می خواهی؟ خودم را آماده کرده بودم به او هر مبلغی بدهم و او را حفظ کنم. همین کاری که با وریا کردم. نوبت به سید مجید حسینی رسید. آقای حسینی تو که در استقلال حسینی شدی، چرا بعد از جام جهانی یک بار هم جواب تلفن ما را ندادی. این‌ها بود که باعث شد استعفا بگیرم. گفتم اینقدر معرفت ندارند که جواب تلفن مدیرعامل را نمی‌دهند. من خودم را به زمین و زمان زدم. من رو زدم و پول قرض کردم و مشکلشان را حل کردم. بهترین اردو را گذاشتیم و بهترین هتل را گرفتیم. در عمرشان چنین پولی در استقلال نگرفته بودند ولی جواب تلفن من را نمی دادند. گفتم آقای حسینی پاشو بیا تکلیفت را مشخص کن. تو یک سال دیگر با ما قرارداد داری. با مدیر برنامه اش آمد. او سالانه ۸۰۰ میلیون تومان با ما قرارداد دارد. به او گفتم تو حسینی سابق نیستی و رشد کردی. رشد او هم در استقلال بود. به او گفتم قراردادت را اضافه می کنم. گفت چقدر؟ گفتم دو برابر می کنم. گفت کم است. گفتم باز هم اضافه می کنم. به او گفتم نمی‌خواهم تیم از هم پاشیده شود؟ گفتم چرا در استقلال نمی مانید؟ الاقل یک سال دین خودت را به استقلال ادا کن. به او گفتم سال بعد خودم کمک می کنم به تیم خوبی بروی.


مدیرعامل سابق استقلال گفت: حسینی گفت فردا به باشگاه می آیم صحبت کنیم. فردا آمد گفت یک فرم قرارداد جدیده به من بده که به او گفتم تو با ما قرارداد داری. گفتم من قراردادت را با متمم حل می کنم. مدیر برنامه او بزرگترین لطمه را به استقلال می‌زند. او گفت که در قراردادش بندی هست که با ۱۰۰ هزار دلار می‌تواند از استقلال جدا شود. به او گفتم باید رضایت باشگاه را هم جلب کنی. چون الان در استقلال نیستم الان می گویم.افتخاری تاکید کرد: اگر چیزهایی که الان تعریف می کنم را قبلا می گفتم سنگ روی سنگ بند نمی شد. آن‌ها به اردو نرفتند اما هوادار به من توهین می‌کند. من که همه جوره حاضر شدم با آن ها کنار بیایم.او درباره مذاکراتی که با تیام در ترکیه داشت، گفت: دیروز از ساعت ۱۱ صبح تا ۹ شب با تیام و جپاروف جلسه داشتم. پیشنهادهایی را مطرح کردند که متاسفانه کسانی پشت آن است. مدیر برنامه آن ها پیشنهادهایی را می دهد که عجیب است. می گوید تیام نیم فصل می ماند و ۵۰۰ هزار دلار می گیرد. به او گفتم جک میگویی؟ با بچه طرف هستی؟ بگذار هوادار به من توهین کند اما من پول یا مفت را به او نمی دهم که تیمم می‌خواهد فلان تیم را ببرد. چرا باید به این ها باج بدهیم. موقعی که مقابل این‌ها می‌ایستیم فحش می‌خوریم. همین هوادار باعث شد شفر مبلغ دستمزدش را بالا ببرد. من با شفر ۳۵۰ هزار دلار در دوبی قرارداد بستم. به من توهین می کردند چرا نمی بندی؟ من در دقیقه نود با او می‌بستم و مبلغ بالا نمی‌آمد. آنقدر به من فحش دادند تا مجبور شدیم او و دستیارانش را با ۸۵۰ هزار دلار در استقلال نگه داریم. ۲۰۰ هزار دلار هم قرار بود اسپانسر بدهد.

مدیرعامل سابق استقلال همچنین درباره مذاکره با جپاروف نیز اظهار کرد: جپاروف می گوید ۴۰۰ هزار دلار با من می دهید و قرارداد سه ساله می بندید. به او گفتم ۳۶ سالت است و سه سال دیگر باید با عصا در زمین بازی کنی؟ من نمی‌توانستم این‌ها را به مردم بگویم. مجبور بودم این ها را راضی کنم. مدارک در دست توفیقی است. اگر منکر شدند، توفیقی اسناد را ارائه می دهد. در این شرایط کار به قدری سخت شد که توقع داشتند من به بازیکن سلام بدهم. بازیکن سالاری از همین جا شروع می شود. من می روم چون در زندگی ام با اینکه به آن ها محبت کردم، به من بدی کردند.خیلی ها هم بودند که سالم بودند. در این فوتبال کثیف که دلالی بیداد می کند. بازیکن جوان مثل نورافکن که با بدبختی درتیم های پایه آموزش دادیم و رشد کرد و در ترکیب اصلی بازی کرد، یک سال بازی نکرده او را می برند. این دلال‌ها به خانه آن ها رفته است. واقعا خیلی بد شده است.او در واکنش به اینکه آیا حضور تیام و جپاروف منتفی است گفت: خودمان هم به این جمع بندی رسیدیم که اگر جپاروف زیاده خواهی کند با او تمدید نمی کنیم اما اگر هیات مدیره بخواهد، می تواند منابع مالی را تامین کند و او را نگه دارد.

مدیرعامل سابق استقلال خاطرنشان کرد: وقتی هوادار باشگاه را تحت فشار می گذارد، بازیکن سود می کند و باشگاه ضرر می کند. بدون استثنا همه بازیکنان خارجی در ایران آدم دارند. موقعی که مطلع شدند و دیدند باشگاه در فشار است، گفتند مبلغ را بالا ببریم. اگر هوادار کنار باشگاه بود، با نصف قیمت آن ها را می گرفتیم. تیام وجپاروف با ۳۰۰ هزار دلار به استقلال آمدند. شفر هم ۳۶۰ هزار دلار گرفت. من می گویم همه توهین هایی که به من شد، حقم نبود. من کوتاهی نکردم. من به ترکیه رفتم؛ به کشوری که یک دلار هم پیدا نمی شود. من از شرکتی که پسرم در آنجا کار می کند، ۱۰۰ هزار دلار خواستم تا پول شفر و دستیارانش را بدهیم. چه کسی این کار را می کند که خودش را بدهکار کند تا مشکلات باشگاه را حل کند؟ همین هواداری که به من می گفت چرا شماره حساب نمی دهی کمک کنیم، اما کلا به ۱۰ میلیون تومان کمک نکردند. پول سفر تیام از سنگال هم نمی شد. ولی توهین کردن و فحش دادن را بلد هستند.افتخاری یادآور شد: خیلی ها از من به خاطر کارهایم تشکر می کنند. امسال کاری کردیم که آینده استقلال بیمه شود. بازیکنانی مثل صیادمنش را جذب کردم که دو سال دیگر بهترین های تیم ملی می شوند. در این دو سال همه قراردادها را اصلاح کردیم. دیگر نمی توانند سر ما کلاه بگذارند. دیگر بازیکن مسن را سه ساله نمی گیریم. امسال کاری کردیم که تمام بازیکنان جوان ۵ ساله بدون قید و شرط در اختیار باشگاه هستند. کل اختیارشان در دست ما است. الان همه چیز شفاف شد.

او درباره اینکه نصیرزاده گفته پولی بابت رضایت نامه شجاعیان از ۲۱ اسفند پرداخت نشده است، گفت: یک میلیارد و پانصد میلیون تومان باید به گسترش فولاد می دادیم تا با او قرارداد سه ساله می بستیم. یک میلیارد و سیصد میلیون تومان پرداخت شده که دویست میلیون تومان مانده است. من به خاطر طلب AFC پول این ها را نگه داشتم چون AFC  دوستی سرش نمی‌شود. زنوزی خودش گفته استقلال را دوست دارد و همکاری کرد. در فضای رسانه ها این مبلغ را آنقدر بزرگ کردند اما اینطور نبود. فردا پول او را هم تسویه می کنیم.او درباره ماندن در هیات مدیره استقلال گفت: من در هیات مدیره نمی مانم. این را هم گفتم. من به اندازه کافی زحمت کشیدم اما زن و بچه من را ناسزا گفتند. من در خانواده مذهبی بزرگ شدم و دینک را فدای این دنیا نمی کنیم. به کسی ظلم نکردم که یک کسی پیدا شود و بگوید افتخاری با من اینطور رفتار کرد.با بیان اینکه دیگر به استقلال نمی‌آید گفت: ممکن است یک روز بیایم و مدارک لازم را به فتحی تحویل دهم.او درباره اینکه در گرفتن ستاره سوم در آسیا ناکام ماند، گفت: ان شاء الله دوستان استقلال را ستاره باران کنند.مدیرعامل سابق استقلال در واکنش به اینکه آیا یکی از دلایل جدایی اش از استقلال، اختلاف با حسن زمانی بود، گفت: این حرف را نگویید. من مشکلی با زمانی نداشتم. زمانی دلیل رفتن من نیست. با او دوست هستم. مجموع چیزهایی که تعریف کردم دلیل رفتنم است. بعد هم واقعا ما با هم زندگی داریم. دو سال شبانه روز بدون، چشم داشتی از جیبم هزینه کردم و تمام وقتم را برای باشگاه گذاشتم. من می روم اما به مدیریت بعدی فشار نیاورند که بازیکن و مربی سوء استفاده کند. اگر هواداران باشگاه‌شان را دوست دارند، باشگاه را حمایت کنند نه بازیکن و مربی را.

افتخاری تاکید کرد: بازیکنان می‌دانند که ما تیم را جوان کردیم. این کار زمان می برد که مثل سال قبل شود. باید تکیه خودمان را روی بازیکنان ایرانی بگذاریم. باور کنید از همین بازیکنانی که داریم 10 جپاروف و تیام درست می‌شود. ما آکادمی را تقویت کردیم. بازیکن سازی در دستور کار آکادمی قرار گرفته است. مطمئنا روز به روز بازیکنان زیادی تحویل تیم بزرگسالان می‌دهیم.او با اشاره به رفتار پدرانه‌اشبا بازیکنان استقلال گفت: من به برخی از آن شخصیت دادم. خودم به آن ها احترام گذاشتم.آمدند دفترم و مشکلات شان را حل کردم. برخی مواقع جلوتر پول شان را دادم و کارشان راه افتاد.او ادامه داد: انتظار ندارم بازیکن از من تشکر کند ولی من در راه رختکن دیدم بازیکن روی خود از من می چرخاند. من چیزی نگفتم. من 5 سال سرپرست تیم ملی بودم و با آن ها بزرگ شدم. یکی از کسانی که این کار را با من کرد، به گریه افتاد و روی من را بوسید. رفتار من با آن ها پدرانه بود. به هیچ کدام تو نگفتم. صدای خود را بالا نبردم. تا توانستم احترام گذاشتم.مدیرعامل سابق استقلال با بیان اینکه استقلال وضعیت خوبی دارد، گفت: اگر خودشان را باور کنند، با همین بازیکنان موفق می‌شوند. استقلال طوری بسته شده که جای نگرانی نیست. مربی استقلال با تجربه است و هیچ مشکلی ندارد. هواداران کمک کنند.

او اظهار کرد: موقعی که حرمت ها شکسته می شود خوب نیست. به وزیر توهین می کنند درست نیست و سنگ روی سنگ بند نمی شود. آن بنده خدا چه کار کرده که بر علیه وزیر شعار می دهید؟ او این همه از استقلال حمایت کرده است. هواداران یک چیزهایی را یاد گرفتن و می گویند وزیر پرسپولیسی نمی خواهیم. من خبر دارم چقدر به ما کمک کرده است. یک روز پرسپولیسی‌ها می گویند وزیر استقلالی نمی خواهم. روزی که شفر در فرودگاه گیر کرد، وزیر را در کرمان یافتم و گفتم به وزیر کشور زنگ بزنید و مشکل شفر را پنج دقیقه حل کنند. او در عرض سه دقیقه مشکل شفر را حل کرد.من گفتم بروم تا شاید آن ها دست از سر وزیر بردارند. واقعا بزرگترین لطمه را برخی از هواداران به استقلال زدند. اگر آن ها فشار نمی‌آورند من خودم کارم را می کردم. اگر به حرف شما هواداران گوش می دادم تیام را با یک میلیون دلار می‌آوردم. نمی گذارند کارم را بکنم. وقتی برای پدرم آن اتفاق رخ داد، در ترکیه ماندم و 9 ساعت با تیام و جپاروف مذاکره کردم.افتخاری با اشاره به انتشار تصویری از او که در فرودگاه در حال چرت زدن است، گفت: من بعد از 24 ساعت بیدار بودن، چرتی در فرودگاه زدم. این را آنقدر بازنشر کردند و گفتند او همیشه خواب است. من ساعت سه بامداد بهترین بازیکنان لیگ را گرفتم. صبح بیدار می شدید و بهترین بازیکنان را می دیدید. من به این نتیجه رسیدم ماندن من به صلاح نیست. دوست ندارم به خانواده ام توهین کنند و به خاطر زن و بچه ام استعفا دادم.او در پایان یادآور شد: اگر مشکلات و بدهکاری های باشگاه از فصول قبل نبود، هر پولی که بازیکنان در این فصل می‌خواستند، می دادم. نمی خوام با صحبت های بیشتر استقلال بیش از این آسیب ببیند. نمی خواهم تیم دچار مشکل شود.
مرجع : ایسنا