به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۱۵ ساعت ۱۹:۰۰
کد مطلب : ۱۵۶۴۵۱
با الهام از "جدول تناوبی عناصر

" جدول تناوبی فناوری‌ها طراحی شد!

گروه علمی: محققان وابسه به کالج لندن با الهام از "جدول تناوبی عناصر"، جدولی تناوبی از فناوری‌ها تهیه کردند که نشان دهنده ویژگی‌های ۱۰۰ فناوری است.
" جدول تناوبی فناوری‌ها طراحی شد!
پژوهشگران موسسه "ITF" که شاخه‌ای از کالج لندن است، در تلاش بودند تا پیشرفت‌های فناوری را به قالبی شگفت‌آور که تاکنون دیده نشده است، تبدیل کنند.در این راستا، با استفاده از "جدول تناوبی عناصر شیمیایی" جدولی از فناوری‌ها را تهیه کردند.این جدول شامل ۱۰۰ فناوری است که از فناوری‌های لطیف تا فناوری‌های رعب انگیز دسته بندی شده‌اند.به عنوان مثال،"ارز رمز" که در جدول با مخفف " Cr" شناخته شده است، بخشی از زندگی مدرن امروزی است. در حالیکه ربات‌های جنگی که با "Br" شناخته می‌شوند، چیزی شبیه به "مرد آهنین" هستند.تمامی عناصر دارای رنگ خاص خود هستند و در دو محور قرار می‌گیرند.محور " Y" که پتانسیل آن فناوری برای اخلال در اقتصاد است، از "زیاد" به "کم" رتبه بندی شده است.محور " X" نیز طوری درجه بندی شده است که تعیین می‌کند آن فناوری در چه زمانی به واقعیت مبدل می‌شود. و در رده "زود" تا "دیر" است.

عناصر سبز که در پایین و سمت چپ جدول قرار دارد، فناوری‌هایی هستند که هم اکنون در حال رخ دادن هستند.عناصر زرد مندرج در جدول، فناوری‌هایی هستند که ممکن است در آینده‌ای نزدیک محقق شوند.عناصر قرمز رنگ فناوری‌هایی هستند که تا ۲۰ سال آتی به واقعیت مبدل می‌شوند.عناصر طوسی رنگ نیز علوم حاشیه‌ای هستند. در واقع تولید این فناوری‌ها "غیر ممکن" نیست، ولی دور از انتظار است.در نهایت، عناصری که "عدد" دارند به فناوری‌هایی برمی‌گردند که مثالی از فناوری‌های در عمل هستند.در محل درج این عناصر هم‌چنین زمینه‌هایی وجود دارد که میزان اتوماتیک بودن فناوری‌ها را نیز مشخص می‌کند."ریچارد واتسون"(Richard Watson) و "آنا کوپانی"( Anna Cupani) با مشورت متخصصان زیادی این جدول را تهیه کردند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: جدول تناوبی