به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۱۶ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۱۵۶۴۷۱
روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی:

اگر صداقت باشد ملت ایران از مذاکره استقبال می‌کند

گروه سیاسی: رئیس جمهور با بیان اینکه مذاکره با تحریم جور نمی‌آید، تصریح کرد: کسی که چاقو را نشان می‌دهد و می‌گوید مذاکره کنیم باید چاقو را در جیبش بگذارد. آنها می‌خواهند یا در درون ایران شکاف ایجاد کنند یا از آن برای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره استفاده کنند. پس این پیشنهاد برای جنگ روانی یا بهره‌برداری انتخاباتی است. اگر صداقت باشد ملت ایران از مذاکره استقبال می‌کند.
اگر صداقت باشد ملت ایران از مذاکره استقبال می‌کند
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: به همه بینندگان عزیز و هم‌وطنان تبریک می‌گویم و پیشاپیش روز خبرنگار را به همه خبرنگاران و رسانه‌ها تبریک می‌گویم.وی درخصوص پیشنهاد مذاکره ترامپ برای گفت‌وگو با ایران و اعمال مجدد تحریم‌ها اظهار داشت: شما از بحث امریکا و حرف‌هایی که مقامات امریکایی به صورت متناقض می‌گویند. مردم ما از سال‌های گذشته تجربه خوبی دارند؛ هم از مقامات امریکایی و هم از دولتمردان ایران. کسانی در ایران دولت را در اختیار دارند که شعارشان از ابتدا گفت‌وگو و تعامل و میز مذاکره بوده است و با دنیا و امریکا مذاکره کردند و مذاکرات به جایی رسید که هم ایران و هم دنیا و هم امریکایی‌ها کم و بیشتر اجرا می‌کردند. رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: کسی که می‌گوید تمایل به مذاکره دارم، مذاکره مبانی دارد که اولین مبنای آن صداقت و به نتیجه رسیدن است. کسی ادعای مذاکره می‌کند که از همه تعهداتش از پاریس تا تجاری خارج شده است و مخاطب آن هم دولت ایران نیست. آنها ما را خطاب نمی‌کنند زیرا آنها از پشت میز خارج شدند. کسی ادعای میز مذاکره می‌کند باید نشان دهد که می‌خواهد به نتیجه برسد.

اگر صداقت باشد ملت ایران از مذاکره استقبال می‌کند
روحانی با بیان اینکه مذاکره با تحریم جور نمی‌آید، تصریح کرد: کسی که چاقو را نشان می‌دهد و می‌گوید مذاکره کنیم باید چاقو را در جیبش بگذارد. آنها می‌خواهند یا در درون ایران شکاف ایجاد کنند یا از آن برای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره استفاده کنند. پس این پیشنهاد برای جنگ روانی یا بهره‌برداری انتخاباتی است.وی افزود: ما حتی با دولت جدید امریکا مذاکره کردیم. ما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و هم در اروپا در قالب گروه ۱+۵ مذاکره کردیم. پس کسی که از مذاکره خارج شده دولت ترامپ است و علیه ملت ایران کار انجام می‌دهد. اگر صداقت باشد ملت ایران از مذاکره استقبال می‌کند.

صداقت در مذاکرات با تحریم معنی ندارد
رئیس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه صداقت در مذاکرات با تحریم معنی ندارد، خاطرنشان کرد: تحریم‌ها علیه بیماران، کودکان، بزرگان و همه مردم ایران است. ما آماده مذاکره با امریکا برای دریافت غرامت به ملت ایران به خاطر مداخله‌هایش از سال ۳۲ هستیم. امریکا بدهکار ملت ایران است؛ هم به خاطر مداخلاتش بدهکار عذرخواهی است و هم بدهکار مالی و باید غرامت بدهد.روحانی در پاسخ به این سوال که در این چند ماه به جز تعهدات سیاسی از اروپایی‌ها چیزی دیده شده یا نه گفت: آمریکایی‌ها دنبال این بودند که بقیه کشورهای ۵+۱ را همراه کنند. به همین دلیل ترامپ در ۲۲ دی ماه پارسال از شرکای دیگر خواست که بیایند و مذاکره مجدد برای داشته باشند. این طرح موفق نشد و کسی پاسخ مثبت نداد. ناچار شد بگوید تنهایی از برجام خارج می‌شود و در اردیبهشت از برجام خارج شد. هدف این بود ایران هم از برجام خارج شود تا پرونده به شورای امنیت برود.

ترامپ نمی‌خواست به تنهایی روبه‌روی ایران باشد
وی تاکید کرد: قطع نامه ۲۲۳۱ یک دستاورد برجام بود اولا همه قطع نامه‌های دیگر را ملغی کرد ثانیا همه را متعهد به اجزای قطع نامه جدید کرد. ترامپ می‌خواست همه این‌ها را از ما بگیرد.  نمی‌خواست به تنهایی روبه‌روی ایران باشد.می‌خواست همه دنیا را به تحریم دعوت کند اما ناموفق بود.رئیس‌جمهور گفت: امروز اروپایی‌ها اعلام کردند که هر شرکتی که با ایران کار می‌کند اگر بخواهد حرف آمریکا را قبول کند و تحریم را قبول کند، اروپا آنها را تحریم می‌کند. ما امروز در جهان تنها نیستیم.وی با اشاره به اینکه امروز به جز چند کشور محدود همه ایران را به عنوان یک کشور متعهد می‌شناسند، یادآور شد:  مهلت ما بر این مبنا بوده که پنج کشور برجام این تحریم را جبران کنند و برجام حفظ شود.

به نظر من اروپایی‌ها سنگ تمام گذاشتند
روحانی گفت: از نظر سیاسی به نظر من اروپایی‌ها سنگ تمام گذاشتند. یعنی موضع‌گیری کردند، حرف زدند، مقررات وضع کردند و کار آمریکا را غیر قابل قبول دانستند. در مقام عمل باید برنامه‌ریزی کنند که چطور جبران می‌کنند. قدم‌هایی برداشتند ما هم با اروپا از نزدیک مذاکره کردیم. سفری به اروپا داشتم با چین و روسیه هم مذاکره کردیم. مشکل شرکت‌هایی هستند که ممکن است تحت تاثیر آمریکا قرار بگیرند.رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: ما منتظر اقدام عملی اروپا هستیم جلسه‌ای در اواخر ماه اوت قرار است بین ایران و کشورهای دیگر برجام به ویژه اتحادیه اروپا و در حاشیه اجلاس سازمان ملل برگزار شود و بناست در سطح وزرا مذاکره شود.

رابطه‌ای که با روسیه و چین داریم، با اروپا قابل مقایسه نیست
روحانی ادامه داد: می‌خواهیم اساس تحریم که به سه ماه آینده برمی‌گردد و می‌خواهد در نفت و بانک وارد عمل شود را کنترل کنیم. قولی که اروپا و چین و روسیه دادند این است که برای فروش نفت و ادامه روابط بانکی ایستاد گی کنند.وی در مورد اینکه آیا چین و روسیه به تعهدات خود متعهد هستند یا نه، گفت: برای ما در روابط خارجی منافع ملی مهم است. رابطه‌ای که با روسیه یا چین داریم، با اروپا قابل مقایسه نیست. ما رابطه بهتر و بیشتری داریم. چین در زمینه هسته‌ای راکتور اراک همکاری کرد و مبنای تعهد برجامی خود را دنبال می‌کند چین بزرگترین شریک تجاری ما است.

هیچ مانعی برای توسعه روابط با دیگران نداریم
روحانی ادامه داد: در مذاکره با مقامات چینی در حاشیه سازمان شانگهای متعهد بودند که به روابط با ایران ادامه دهند.ممکن است اشکال اجرای تعهد تفاوت داشته باشد ولی هم چین هم روسیه‌ به صراحت می‌گویند ایستادگی می‌کنیم و قراردادها را اجرا می‌کنیم وقتی توتال اعلام کرد خارج می‌شود و شرکت چینی گفت من ادامه می‌دهم.وی گفت: ما روابط خوبی با اروپا و همه کشورها می‌خواهیم ولی کشورهای آسیایی برای ما اهمیت زیادی دارند. ما وارد پیمان مودت با آ سه آن شدیم. ولی در عین حال هیچ مانعی برای توسعه روابط با دیگران نداریم.

دلیل حرکت نقدینگی تزلزل اعتماد مردم به آینده است
روحانی در مورد التهابات ارزی کشور و تحول در تصمیمات گفت: ما یک سری مشکلات و بیماری‌های اقتصادی داریم که مربوط به این دولت و دولت قبل نیست. برخی مربوط به قبل از انقلاب است.رئیس‌جمهور یادآور شد: موضوع نقدینگی یکی از مواردی است که وقتی این نقدینگی حرکت می‌کند، تخریب‌هایی ایجاد می‌کند. چرا حرکت می‌کند؟  چون اعتماد مردم به آینده تزلزل پیدا می‌کند.وی با بیان اینکه دسترسی ما به ارز مورد بحث است، گفت:  ممکن است ما ارز کافی داشته باشیم ولی دسترسی ما مثل مساله ورود اسکناس به ایران تغییر می‌کند. اینها دست به دست هم می‌دهد و توقعات و انتظارات برای آینده انتظارات تورمی می‌شود.روحانی تاکید کرد: در دولت یازدهم و سال اول دولت دوازدهم روندمان این گونه بود که از ابتدای شروع دولت قیمت ارز کاهش پیدا می‌کرد و ما چاره‌جویی می‌کردیم برای کاهش قیمت ارز. آقای سیف می‌گفت ارز قیمتش ۳ هزار تومان است هرچه می‌گفت دو مرتبه می‌شد ۲۷۰۰  تومان. دلیل این بود که مردم به آینده خوش‌بین بودند و می‌دانستند روابط با دنیا در حال بهبود است و شرایط اقتصادی برای فعالیت بهتر می‌شود.

مشکل ارزی از اعتراض‌های دی ماه سال قبل آغاز شد
رئیس دولت تدبیر و امید گفت: آن زمان ما هم در مذاکراتی که داشتیم برخی منابع ارزی را آزاد می‌کردیم. مشکل ارزی از کی شروع شد؟ دو عامل باعث این مشکل شد؛ هر دو در دی ماه پارسال شروع شد. در پنج دی یک اعتراضاتی از یک شهری در ایران آغاز شد و بعد به شهرهای دیگر سرایت کرد. این اعتراضات شرایط خود را داشت.وی ادامه داد: برخی معترض بودند، برخی دنبال اغتشاش بودند. اینها مهار شد و مردم احساس کردند اگر اعتراض به حقی دارند عده‌ای سوءاستفاده می‌کنند. این فعالیت مردم به داخل علامت مثبت داد ولی خارجی‌ها به خصوص آمریکایی‌ها پیامی که دریافت کردند، نگه داشتند. فکر کردند با فشار بیشتر می‌توانند مشکلات اقتصادی را بیشتر کنند، لذا ۲۲ دی ما ترامپ اعلام کرد اگر دیگران نمی‌آیند من به تنهایی از برجام خارج می‌شوم.

قیمت ۴۲۰۰ تومان برای دلار به طور طبیعی افزایش پیدا خواهد کرد
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: از زمان روی کار آمدن ترامپ این نگرانی خارجی و داخلی و روابط بانکی ما در دنیا مشکلاتی پیدا کرد. این دو کنار هم قرار گرفت و در فروردین شاهد یک التهاب بزرگ بودیم. تصمیماتی گرفته شد که این التهاب کنترل شود، در این التهاب اگر همه با هم همکاری می‌کردند، قابل کنترل بود؛ یعنی اگر خریدار و فروشنده و صراف و بانک کنار هم قرار می‌گرفتند طرح موفقیت آمیز بود.روحانی با اشاره به اینکه قیمت ۴۲۰۰ تومان برای دلار به طور طبیعی افزایش پیدا خواهد کرد، عنوان کرد: عده‌ای ارز گرفتند و جنس را وارد نکردند یا بخشی را وارد کردند و در بازار آزاد فروختند در نتیجه رانت و فساد ایجاد شد. این همزمان شد با اردیبهشت و اعلام خروج آمریکا از برجام شد.وی گفت: در خرداد به این ذهنیت رسیدیم که روند بسته پیشنهادی ارز کارایی ندارد. شرایط جدیدی پیدا کردیم چراکه سوءاستفاده‌هایی انجام می‌شود. اگر اینها از لحاظ ساز وکار کنترل نشوند با دادگاه و پلیس امکان‌پذیر نیست.

به علت جام جهانی و ماه رمضان گفت‌وگویم با مردم به تاخیر افتاد
رییس جمهور عنوان کرد: وقتی رانت هست، وقتی شرایط شرایطی هست که مردم برای آینده نگرانی دارند، ما به فکر یک بسته پسشنهادی جدید رسیدیم. هم در دولت و هم در ستاد اقتصادی در این مورد صحبت شد. من در خرداد و ماه رمضان می خواستم اعلام کنم اما زمان فوتبال بود و مردم سرشان گرم بود برای همین مصاحبه من به تاخیر افتاد.روحانی تصریح کرد: این بسته با بسته گذشته تفاوت اساسی دارد در آن بسته بانک مرکزی بیشترین کار را داشت از آن طرف ایجاد رانت می‌شد اما در این بسته بانک مرکزی تعهدش کمتر است.

فهرست جدید تسهیلات ارزی امشب به بانک مرکزی اعلام می‌شود
وی با بیان اینکه امروز بانک مرکزی ما برای تامین کالاهای اساسی و ضروری مثل دارو و تجهیزات بزشکی بانک مرکزی با یک قیمت متعادل متعهد است، گفت: از فردا که بسته جدید اجرا می‌شود بانک مرکزی موظف است این ارز را در اختیار واردکننده قرار دهد. من آخرین خبری که دارم این است که غروب وزارت کشاورزی و صمت توافق کردند این فهرست جدید تا شب به بانک مرکزی اعلام شود.رئیس‌جمهور گفت: مردم اعتماد داشته باشند نوسانات ارز روی این فهرست تاثیری نخواهد داشت. من در جلسه هیات دولت گفتم ارزی که برای کالای اساسی ۴۲۰۰ تومان هست ادامه خواهد داشت و به این نرخ تا پایان فرورین سال آینده برای کالاهای اساسی دست نخواهد خورد.

فهرست کالاهای اساسی شامل ارز  ۴۲۰۰ هفته جاری اعلام خواهد شد
وی ادامه داد: این کالاهای اساسی گسترده‌تر است. قبلا برنج و برخی مواد بود الان حبوبات و شوینده‌ها را اضافه کردیم. این فهرست همین هفته اعلام خواهد شد و ارزی که داده می‌شود باید به طور شفاف باشد و به مردم اعلام شود بنا است چه کالایی وارد کنند.روحانی خاطرنشان کرد: قرار این شده تا رسیدن کالا به دست مصرف‌کننده همه نظارت کنند.تعزیرات و قوه قضاییه هم همکاری کنند که با این قیمت کالا به دست مردم برسد و خیال مردم راحت شود.رییس جمهور در پاسخ به این سوال که باتجربه‌ای که داشتیم چقدر امکان کنترل نوسانات وجود دارد، گفت: آن وقت چند هزار قلم کالا بود که کنترل سخت بود و ما هم کنترل کردیم ولی الان اقلام محدود است؛ یعنی وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید من مشکلی برای کنترل ندارم. هر چه باید وارد شود از جمله کود و سم  توسط همین ارز خواهد بود و همچنین ارز به مواد غذایی و پروتئینی تعلق می‌گیرد و این کنترلش آسان‌تر است.

از هفته آینده بازار خودش را پیدا می‌کند و متعادل می‌شود
وی اضافه کرد: ما چاره‌ای نداریم اگر اقلام مهم دچار نوسانی باشند نگرانی و فشار بر دهک‌های پایین رخ می‌دهد. برای تسهیلات این اقلام ۵۰۰ میلیارد دلار بانک مرکزی متعهد است تا پایان فروردین سال آینده تامین کند. اما بقیه ارز می‌آید داخل یک بازار که قیمت را تعیین می‌کند. این طرح برای بازار دوم آمد اما آن زمان ارز همه صادر کننده‌ها نمی‌آمد.روحانی با بیان اینکه الان برنامه‌ریزی این است صادرات غیرنفتی و حتی فرآورده‌های نفتی در این بازار بیاید، گفت: پس بازار بزرگی است. حالا اینکه چه کسانی برداشت کنند را وزارت صمت باید مشخص کند. ما لیست اقلام ممنوعه را اعلام کردیم. آنچه آزاد است بر مبنای ثبت سفارشی است که به بانک مرکزی اعلام می‌شود تا ارز بگیرند. ارز به این شکل در می‌آید که بخشی ۴۲۰۰ تومان است و بخشی در بازار آزاد. اجرای این طرح از فردا آغاز می‌شود هفته آینده به طور کامل انجام می‌شود و بازار خودش را پیدا می‌کند و متعادل می‌شود دولت به این نرخ وارد نمی‌شود.

امروز ارز آبروی ملی ما است که باید حراست شود
وی گفت: ارز به شکل حواله است و در برخی موارد چون صراف‌ها آزاد می‌شوند و ورود طلا و اسکناس آزاد می‌شود و بدون گمرک که حدف شده این روند تسهیل می‌شود. صرافی‌ها در چارچوب بانک مرکزی اقدام می‌کنند.  این ارز اسکناسش در صرافی ها خواهد بود.روحانی تاکید کرد: قبلا مردم دلار را می‌بردند داخل بانک. وقتی کسی می‌خواست پس بگیرد بانک می‌گفت به ریال می‌دهم. الان بانک مرکزی متعهد است که اسکناس بصورت سپرده ارزی را با سود بدهد و دولت متعهد است. همه اینها در کنار هم بازار را متعادل می‌کندوی با بیان اینکه ارز به اندازه کافی داریم، گفت:  البته در تمامی طرح‌ها دولت و مردم باید کنار هم قرار بگیرند. امروز ارز به یک معنا آبروی ما هم هست و این آبروی ملی ما باید حراست شود. اگر دولت تلاش کند ارز بیشتر بیاورد و مردم جمع کنند هیچگاه موفق نمی‌شویم.

خیلی زود آمریکا را پشیمان می‌کنیم
روحانی تاکید کرد:‌ اگر کنار هم باشیم و وظیفه خود بدانیم و مردم به دولت اعتماد کنند که به دنبال حل مشکلات است، همه مسائل حل خواهد شد. با همه اعضای دولت من تماس می‌گیرم دیروقت در محل کار هستند. همه در حال فعالیت و در دسترس هستند. مردم مطمئن باشند دولت همه تلاش خود را گذاشته و قوای دیگر همه همکاری می‌کنند.رئیس‌جمهور یادآور شد: اگر همه در کنار هم قرار بگیرند هیچگس نمی‌تواند ما را شکست بدهد. تحریم فواید و مشکلاتی هم دارد. حتما ما به سلامت از این مرحله عبور می‌کنیم اگر متحد باشیم دشمن شکست می‌خورد. البته تحریم از قبل اجرایی شده است. اگر متحدانه با هم کار کنیم، خیلی زود آمریکا را پشیمان می‌کنیم.

زمان تحریم دست ماست
وی افزود: اگر با دنیا کارکنیم می‌فهمند تحریم‌ها بی اثر است. تراکپ الان یک قدم از قبل برگشته است. امروز هم البته در فرمان اجرایی حرف‌های تندی علیه ما زد. ترامپ باید برگردد به دوران قبل خودش تا منافع آمریکا و ایران و جهان تامین شود.روحانی با اشاره به اینکه اگر ما متحدتر کار کنیم آمریکا را زودتر پشیمان می‌کنیم، گفت:  اگر همه در کنار هم قرار بگیریم این تحریم‌ها را زود پایان می‌دهیم. زمان تحریم دست ماست و به نظر من همه دست به دست هم بدهیم زود تمام می‌شود.

مردم از قیمت آب و برق و حمل و نقل و کالای اساسی مطمئن باشند
مجری برنامه گفت: تصمیمات ارزی که دیروز اعلام شد و فردا اجرایی می‌شود و با استقبال اقتصاددان‌ها و صاحبان کسب و کار مواجه شده اما اقتصاددان‌ها معتقدند همان ۱۵ ،۲۰ میلیارد که دولت صرف کالاهای اساسی کرده را با مکانیزم دیگری به دست مردم می‌رساند چون بحث بر سر ده‌ها هزار میلیارد پول است و فاصله ۴۲۰۰ با ارز در بازار دوم و اینکه از چند تولیدکننده خواهش کنیم این ارز را به سلامت به دست مردم برسانند غیرممکن است و همان داستان رانت‌ها پیش خواهد آمد.روحانی پاسخ داد: این حرف که می‌گویید ممکن است و این امکان وجود دارد که عده‌ای نگران باشند، اما ما قبلا همین کالای اساسی را در سال‌های گذشته با ارز آزادی که بود ۳۸۰۰ می‌دادیم و با همان قیمت به مردم می‌رسید بنابراین ما این تجربه را در خصوص کالای اساسی داریم.وی گفت: همیشه در شرایط سخت ممکن است نظرات دیگری هم باشد. مثلا می‌گویند چرا سوخت یا برق یا آب را ارزان می‌دهید آن را گران کنید و بعد پول آن را به مردم بدهید. من می‌خواهم بگویم مردم از قیمت آب و برق و حمل و نقل و کالای اساسی مطمئن باشند و تلاش ما این است که التهابی صورت نگیرد. در مسائلی که دست دولت است، دولت نمی‌گذارد التهابی صورت بگیرد.روحانی افزود: این مسئله قابل کنترل است، دستگاه‌های نظارتی دولتی و غیر دولتی دست به دست هم بدهند این طرح به خوبی اجرا می‌شود و کالا در اختیار مردم قرار می‌گیرد و بقیه نیازمندی‌ها به بازار آزاد می‌رود.

واکنش رئیس‌جمهور به احتمال بروز جنگ در منطقه
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چقدر احتمال جنگ در غرب آسیا و خاورمیانه وجود دارد، اظهار داشت: منطقه ما جنگ‌هایی داشته و دارد، در یمن و سوریه جنگ است و نیروی خارجی در سوریه وجود دارد. اما روند منطقه ما به سمت امن‌تر شدن است.رئیس‌جمهور تصریح کرد: سوریه در آینده روندی بهتر خواهد داشت. تروریست‌ها در حال عقب‌نشینی هستند و ناچارند از سوریه خارج شوند، آمریکا و نیروهای دیگر هم ناچار هستند از سوریه خارج شوند.وی با بیان اینکه امروز عراق امن‌تر است،گفت: درباره یمن هم بالاخره عربستان و امارات به نتیجه می‌رسند که باید از راه‌های سیاسی وارد شوند و راهکار نظامی فایده‌ای ندارد. به نظر من امنیت کل منطقه در آینده بیشتر می‌شود. و این به دلیل حضور مردم در کشورهای دیگر و ایستادگی آنهاست.

تا زمانیکه مردم در صحنه هستند، خطر جنگ و تجاوز وجود ندارد
 رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ما همواره به دنبال صلح هستیم، خاطرنشان کرد:  هیچ وقت ایران آغازگر جنگ نبوده و همواره صلح را در پیش گرفته، و در این ۴۰ سال هم اراده ما بر صلح و دوستی است. ما با همسایگان روابط خوبی داریم با آن ۲ همسایه هم که روابط خوبی نداریم آماده رفع موانع هستیم و از طرف ما مانعی وجود ندارد.وی گفت: تا نیروها و مردم در صحنه هستند، خطر جنگ و تجاوز وجود ندارد اما این هم وابسته به وحدت و اتحاد است. اما من باید از مردم تشکر کنم. می‌دانم با مشکلات فراوانی رو به رو بوده‌اند.

فشار می‌آورند که مردم اغتشاش کنند
روحانی در پاسخ به این سوال که چقدر از مشکلات مردم و مطالباتشان آگاه است، گفت: مگر می‌شود در جریان نباشیم؟ اولا که مردم به طور مداوم با تلفن و نامه با ریاست جمهوری در ارتباط هستند. وزرا مرتب به شهرهای مختلف می‌روند‌.وزرا و استاندارها مرتبا با مردم در ارتباط هستند و من در فصای مجازی هم وقت می‌گذارم.رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم امسال با فشارهای جدید و زیادی روبه‌رو بودند، گفت: از یک طرف مشکلات آب و از طرفی برق. محیط زیست و مشکلات ارزی همه وجود داشت. اما مردم ما مردم نجیب و صبوری هستند که می‌خواهند مشکلات به دست خودشان حل شود. این همه فشار می‌آورند که مردم اغتشاش کنند اما می‌بینند که مردم نمی‌آیند و تعداد ناچیزی می‌آیند و در این شرایط به عنوان کسی که امنیت ملی را می‌شناسم،  نگرانی از امنیت ملی ندارم.

به زودی هیات‌هایی را به کشورهای منطقه اعزام می‌کنم
وی افزود: ما همیشه روابط بهتری داشتیم و من آینده امنیت را با صلح و ثبات می‌بینم. روند ما در سیاست خارجی با اروپا روند بهتری است و با آمریکا هم که هیچ گاه رابطه‌ای نداشتیم.رئیس‌جمهور گفت: در زمینه نفتی و تحریم‌ها به زودی هیات‌هایی را به کشورهای منطقه و صادرکنندگان نفت اعزام می‌کنم. مبنای ما صحبت از طریق منطق و گفتوگو است.مردم نباید نگران باشند که نظام و دولت تصمیم به جنگ دارند. من به عنوان رییس شواری عالی امنیت ملی می‌گویم ما همیشه راهبردمان صلح است اما در مقابل حرف زور و تجاوز می‌ایستیم اما من هیچ دلیلی نمی‌بینم منطقه با جنگ روبه رو شود.روحانی در پاسخ به این سوال که برخی تلاش می‌کنند روی موج مطالبات مردم سوار شوند و حتی صحبت از تغییر نظام می‌کنند ، چه پاسخی دارید، گفت: چه نظامی تغییر می‌کند؟ آن نظامی که بر مبنای انتخابات و سبد آرا نباشد. اگر مردم با رای خود مسئولان را انتخاب می‌کنند، این نظام همیشه ثابت است. نظامی که براین اساس باشد، ثابت است تا زمانیکه جمهوریت و اسلامیت را حفظ کردیم این نظام به همین شکل است و اعتقادات مردم محکم است و نطر سنجی‌ها هم نشان می‌دهد اسلامیت مورد توجه مردم است، اما جمهوریت و دموکراسی را هرچه تعمیق دهیم نظام مستحکم تر می‌شود.

اگر روزی در مساله‌ای اختلاف نظر داریم چرا پای صندوق‌های رای نیاییم
وی افزود: مردم بدانند هر دو سال پای صندوق رای هستند و می‌توانند مسئولان را انتخاب کنند و با فساد مبارزه کنیم و شفافیت داشته باشیم. مردم باید نظارت کنند و باور کنیم کشور مال مردم و با رای مردم است. اگر همه اصول قوانین اساسی را اجرا کنیم، من به عنوان مجری قانون اساسی در جهت اجرای قانون بیشتر اقدام کنم و مردم بدانند می‌توانند رای خود را به صندوق بریزند، نظام صدمه نمی‌بیند.روحانی گفت: مردم نباید ببینند ما در فساد خط قرمز داریم و تعارفی داریم و قوا برای ما فرق می‌کنند و یا در انتخابات می‌خواهیم فرد یا حزب خاصی را حاکم کنیم، در آن صورت معنی این را دارد که کسی نظر این چنینی بدهد. اما باید دموکراسی را تعمیق ببخشیم. من در ۲۲ بهمن هم گفتم اگر روزی در مساله‌ای اختلاف نظر داریم چرا نیاییم پای صندوق‌های رای و اصل ۵۹ را با همه شرایط قانونی آن رعایت کنیم؟ اگر مسئله‌ای هست در هر حوزه‌ای و بسیار هم مهم است، به جز مسائل ساده که مجلس تصمیم می‌گیرد؛ اصل ۵۹ برای ما برای تثبیت نظام پیش بینی شده است.

هیچ نگرانی از نظام ندارم
وی افزود: در سفر اخیرم به سوییس در مراسم ناهار از رییس‌جمهور آنها در خصوص همه‌پرسی پرسیدم گفتند در خصوص همه مسائل ساده همه‌پرسی دارند اما سوییس متفاوت‌تر است و به خاطر اینکه کشور کوچک‌تری است شرایط دیگری دارد.رئیس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: ما هر مقدار در عمل نشان دهیم خادم مردم هستیم نه با زبان، مردم هم اسلام و هم ایران و هم وحدت و تمامیت ارضی را می‌خواهند. مردم ما همان مردمی هستند که هشت سال جنگیدند. من هیچ نگرانی از نظام ندارم. اینها حرف‌های کودکانه‌ای است که ۴ نفر در آمریکا که با تروریست‌ها در تماس هستند و به آنها کمک مالی می‌کنند، می‌زنند.  مردم از آنها متنفرند و منفورترین گروهک هستند با صدام متحد شدند و به مردم خنجر زدند.روحانی با تاکید بر اینکه امروز نظام ما از همیشه مستحکم‌تر است، گفت: قوای ۳ گانه کنار هم هستیم، من به همه آنها احترام می‌کنم اما در جلسات قوای سه گانه برای مسائل اقتصادی کنار هم هستیم از نزدیک شاهد تلاش قوا حتی با وجود تفاوت نظر هستیم. رهبری با مسئولیت سنگین همواره نظارت می‌کنند بر قوا و با استحکام این کار را انجام می‌دهند.

برای راحتی مردم برجام را پیش بردیم
وی خاطرنشان کرد: دغدغه‌ای برای آینده نطام و ایران نباید داشته باشیم‌. این به آن معنا نیست که مشکلات نداریم. مشکلات هست و مردم باید بدانند شبانه‌روز برای رفع آنها تلاش می‌کنیم.روحانی خاطرنشان کرد: از روز اول که آمدیم برای برجام جلو رفتیم، البته بعضی فکر می‌کنند برای ما برجام و یا مذاکره با ۶ کشور مهم بود. اما ما فقط به فکر مردم بودیم برای راحتی مردم و واردات و صادرات و بیمه و آسان‌تر بودن امور برای مردم فقط برجام را پیش بردیم و هر قدمی که برداشتیم آثار آن را می‌بینم حتی امروز که مردم تحت فشار هستند. وقتی بورس رونق دارد و نقدینگی ما به بورس و تولید می‌رود و یعنی صادرات رونق دارد. در شرایط فعلی تولید می‌تواند افرایش یابد و اشتغال کاهش نیابد. رونق بورس به معنای امید مردم است.وی افزود: در ۳ ماهه اول امسال توفیقی داشتیم و ۷۵۶ هزارنفر اشتغال خالص پیدا کردند این به معنای اتمام بیکاری نیست اما توانستیم بیکاری را  کم کنیم.

امیدوارم مردم در روزهای آینده شاهد تعادل بازار باشند
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت باید به فکر اقشاری باشد که فشار اقتصادی بیشتری می‌بینند ، باید برای آنها بسته جدیوی تعیین کنیم که البته داریم روی آن فکر می‌کنیم و به موقع اعلام می‌کنیم. ما یارانه و بسته غذایی همه افراد جامعه که جز کمیته امداد و بهزیستی بودند را افزایش می‌دهیم و امسال هم بیشتر دادیم.وی ادامه داد: باید به اقشار کم درآمد کمک شود و بازار ارز متعادل شود که دولت در این خصوص در تلاش است و امیدوارم مردم در روزهای آینده شاهد تعادل بازار باشند. من خوشحالم درست روزی که ترامپ تهدید می‌کند اروپا بیانیه می‌دهد و می‌گوید هرکس ایران را تحریم کند ما هم او را تحریم می‌کنیم ، البته این اتفاق در زمان کلینتون هم افتاد اما این اتفاق سیاسی مبارکی است. باز هم به سوال شما برمی‌گردم و می‌گویم نظام ما نظام مستحکمی است.

هیچ فرقی با سال ۹۶ نکرده‌ام
روحانی تاکید کرد: کسی که دارد در برابر مردم ایران یاوه‌گویی می‌کند، حرف ناروا می‌زند. همین اسلامی که به ما دستور داده با صلح و صفا با همه رفتار کنید به ما می‌گوید در برابر متجاوز بایستیم. هر کس روبروی شما ایستاد روبروی او بایستید. ما باید تواضع کنیم، اما در برابر متکبر نباید تواضع کنیم  و  لحن امروز ما نمی‌تواند با لحن  ۹۵ و ۹۶  یکسان باشد.او (آمریکا) آغازگر است و ما آغازگر نیستیم و او شروع کرده و او از تعهد خارج شده و او دارد مردم ما را تحریم می‌کند و به مردم ما فشار وارد می‌کند. رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: لحن ما می‌تواند در برابر این رژیم تغییر نکند و لحن ما همان باشد، پس اصول سیاست خارجی و روند سیاست خارجی ما تغییر نکرده است و در سیاست داخلی نظر من تغییر نکرده و همیشه معتقد بودم که نظر و رای مردم چیزی است که همه ما باید به آن احترام بگذاریم.

اگر تظاهرات مردم در چارچوب قانون باشد، اشکال ندارد
وی با بیان اینکه ما فضای مجازی را توسعه دادیم، گفت: شما امروز می‌بینید کشور ما در فضای مجازی در منطقه اول است. یعنی نزدیک به ۶۷ میلیون نفر جمعیت کشور ما به اینترنت پرسرعت وصل است و این یک افتخار بزرگ برای کشور ماست و در زمینه دولت الکترونیک اگر ما می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم که باید مبارزه کنیم، بهترین راه دولت الکترونیک است.روحانی یادآور شد: در این زمینه وزارت نیرو قدم‌های خوبی به همراه وزارت جهاد و ارتباطات و وزارت بهداشت و درمان برداشته و دارد به این سیستم وصل می‌شود و این تحول بزرگ را ایجاد می‌کند. بنابراین ما در این زمینه سیاست‌مان همان سیاست است. یعنی سیاست ارتباط نزدیک‌تر مردم با یکدیگر، اشتغال و فناوری در زندگی مردم، اشتغال در فضای مجازی و فضای مناسب برای آزادی مردم. حتی اعتراض مردم اشکال ندارد. اگر تظاهرات مردم در چارچوب قانون باشد حق مردم است منتها نه اینکه عده‌ای به یک گروهک پاسخ دهند یا یک عده به آمریکا که امروز دارد علیه ملت ما جنایت می‌کند، بهانه بدهند. مردم اعتراض دارند و به طور طبیعی حرف می‌زنند. ما هم باید ببینیم اعتراض آنها چیست و رسیدگی کنیم و هیچ اشکالی ندارد.

هیچ چرخشی نکردم
رئیس دولت تدبیر و امید گفت: ما در شرایطی هستیم که سیاست دولت تغییر نکرده یعنی از لحاظ جناحی و چپ و راست می‌گویند روحانی به چپ یا راست نزدیکتر بوده من واقعا هیچ چرخشی نکردم و من همان نظرات را دارم که سال ۹۲ و ۹۶ به مردم گفتم. حتی همان قول‌هایی که سال  ۹۲  به مردم دادم پای همان قول‌ها ایستاده‌ام و دارم بر همان مبنا حرکت می‌کنم.روحانی یادآور شد: من تردید ندارم اساس راحتی مردم و آینده خوب مردم در سایه اعتدال است و تندروی‌ها و افراطی‌گری‌ها و جدا شدن‌ها و روبروی هم ایستادن به نفع ما نیست و به ضرر جامعه ما است. ما باید به همه جناح‌ها احترام بگذاریم و همانطور که من در سخنرانی چندی پیش در برابر مسئولان اجرایی و وزرا و معاونان گفتم، من در این شرایط دست همه از هر جناح و با هر تفکری را می‌بوسم و من باز هم خم می‌شوم و دست مردم را می‌بوسم.

مشکلات فعلی چیزی نیست که ما را زمین‌گیر کند
وی عنوان کرد: ما نیاز به وحدت و اتحاد بیشتر داریم و من به مردم  عزیز می‌گویم که ما انشاالله با کمک این مردم از این مشکلات عبور می‌کنیم و این مشکلات مشکلات بلند مدت نخواهد بود. اگر ما متحد شویم و در کنار هم باشیم، موفق می‌شویم. صادرات را بیشتر و تولید را باید بیشتر کنیم و انصاف را مراعات و با فساد مبارزه کنیم و شفافیت را بیشتر کنیم.ما از این مشکلات عبور می‌کنیم و این مشکلی نیست که ما را زمین‌گیر کند.رئیس‌جمهور گفت: آمریکا قادر نیست کاری کند که ما در برابر او زانو بزنیم. ملت ما این کار را نخواهد کرد اما شرطش این است که نسبت به هم انصاف داشته باشیم و منافع خودمان و مردم و کشور را در نظر بگیریم که به نظر من اکثریت قاطع مردم ما اینچنین هستند و حال اگر تخلفاتی می‌شود طبیعی است که در جامعه‌ای که رانت شروع شود عده‌ای هم دنبال سوءاستفاده بروند.

نباید به مفسدان و اخلالگران رحم کنیم
وی در پاسخ به این سوال که زمینه باید جوری باشد که امکان رانت و سو استفاده را از بین ببرد و فرایندها را در اتاق شیشه‌ای قرار دهیم و نظارت باشد تا تخلف نباشد اما همچنان تخلف صورت می‌گیرد و قاچاق معکوس به عراق و افغانستان می‌شود، گفت: با مفسد و فاسد و اخلالگر و کسی که حقوق مردم را تضییع می‌کند ما باید قاطعانه برخورد کنیم و هیچ نباید رحم کنیم. من به طور قاطعانه در دولت گفتم و تاکید کردم که ما مهلتی ۳ ماهه دادیم و همه آنهایی که ارز بردند باید ثابت کنند که کالای مورد نظر را آوردند و وارد کشور کردند و این کالاها کجاست؟روحانی تاکید کرد: گمرکات ما الان فعال‌تر از گذشته است و گمرکات ما هم در ترخیص فعال‌تر شده و من از دو هفته پیش به گمرکات دستور دادم برای مقررات دست و پا گیری که بود تمهیداتی داشته باشند ولی به خاطر احتیاط‌هایی که داشتند این ترخیص کالاها طول می‌کشید و ما این را تسریع کردیم که کالا به سرعت ترخیص شود. مخصوصا کالاهایی که مورد نیاز عامه مردم است و از طرف دیگر مراقبت کنیم کسی که پولی گرفته که جنسی را وارد کند آن جنس آمده باشد و بررسی کنیم چه موقع از چه گمرکی آمده است و محاسبه شود که پولی که دریافت کرده با جنسی که آورده است متعادل بوده یا نه.

الان بنزین از کشورمان قاچاق می‌شود
وی افزود: حتما تخلفاتی صورت گرفته و حتما فساد ایجاد شده و حتما رانت بوده و من یکی از نگرانی‌هایم در این دو سه ماه این بود که چطور با این رانت و فساد مبارزه کنیم تا بتوانیم چهارچوب بهتری داشته باشیم اما هر چیز یارانه‌ای در کشور مثل سوخت و نان و آرد درست است که کمک به مردم است اما در کنارش هم فساد و هم خروج است. یعنی کالای ما از مرزها قاچاق می‌شود الان بنزین دارد از کشورمان قاچاق می‌شود چراکه بنزین اینجا ۱۰۰۰ تومان و در ترکیه ۹۰۰۰ یا ۱۰۰۰۰ تومان است یا اینجا گازوئیل ما ۳۰۰ تومان است و در عربستان ۳۰۰۰ تومان است و در بحث دارو این قیمتی که ما می‌دهیم با کشورهای همسایه متفاوت است.روحانی یادآور شد: اصل این است که اقتصاددان‌ها می‌گویند ما یارانه در هیچ موردی ندهیم و کالاها به قیمت باشد. از لحاظ اصول درست می‌گویند اما در یک شرایط خاص که دشمن دارد به ما فشار می‌آورد و مردم ما در فشار هستند به نظر من ما هم باید این یارانه‌ها را بدهیم و هم این کالاها را در اختیار مردم بگذاریم و حتی‌الامکان از مرزهایمان مراقبت کنیم و حالا ممکن است یک یا دو مورد از دست ما خارج شود.

حامی قوه قضائیه در زمینه مبارزه با فسادیم
وی تاکید کرد: نیروی انتظامی و مرزبانی، ما در جنوب مسئولیت مبارزه با قاچاق را دارند. امروز مرز غرب و شرق به دست سپاه است و بعضی جاها در دست نیروی انتظامی است و نیروهای اطلاعاتی و همه ما و گمرکات همگی باید دست به دست هم دهیم و مراقبت کنیم که این فساد را به حداقل برسانیم و با افراد فاسد هم بجنگیم و مبارزه کنیم و دولت هم هیچ خط قرمزی اصلا در این زمینه ندارد و هر مقامی و هرکسی اگر تخلف کرده باید با او برخورد شود و دادگاه‌های ما باید طبق قانون با او برخورد کنند و ما هم حامی خواهیم بود. ما هم حامی قوه قضائیه و هم حامی مبارزه با فسادیم و در این زمینه ما تلاشمان را مضاعف خواهیم کرد.رئیس‌جمهور با اشاره به گزارش وزیر دادگستری که دیروز به رئیس‌جمهور تسلیم کرده بود، گفت: در گزارش دیشب نسبت به کارهایی که تعزیرات انجام می‌دهد دیدم که ما زمان رسیدگی به تخلفات مهم را کوتاه کردیم و رسیدگی به آن حداکثر ۱۰ روز است و این خوشحال‌کننده است و من نوشتم که این خیلی خوشحال‌کننده است برای ما که ما بتوانیم در زمان کوتاهی با افرادی که متخلف هستند، برخورد کنیم. ما هم باید با فساد و رانت مبارزه کنیم و هم باید مدیریت ما به گونه‌ای باشد که این فساد و رانت به حداقل برسد.

دوستی ما با مجلس محفوظ است
روحانی در پاسخ به این پرسش که نمایندگان سوال از شما را تصویب کردند و شما هم نامه‌ای نوشتید و برای پاسخگویی اعلام آمادگی کردید و البته تا حدودی هم برداشت من این بود که گلایه آمیز بود، گفت: اولا من قبل از اینکه دولتی باشم مجلسی هستم و اگر من الان در دولت ۵ سال است که رئیس‌جمهور هستم، در مجلس ۲۰ سال نماینده بودم و همیشه هم مسئولیت‌هایی در مجلس داشته‌ام و کاملا مجلس را لمس و حس می‌کنم و نمایندگان به وظایف قانونی خود عمل می‌کنند و نه تنها گله‌مند نمی‌شوم خوشحال هم می‌شوم و تشکر هم می‌کنم منتها ما دوجور می‌توانیم با هم رفتار کنیم.وی افزود: حال اگر از بحث مجلس و دولت بیرون بیاییم، مثلا دو نفر شریک، یا دونفر که دارند در پیاده رو راه می‌روند، گاهی ما باید کتاب قانون بگیریم و به طرف بگوییم طبق فلان ماده شما چرا شانه‌تان به شانه من خورد و گاهی هم با یک سلام و علیک تمام می‌شود.

وی گفت: گاهی من و شما شریک هستیم و با رفاقت و با انصاف با هم رفتار می‌کنیم و ممکن است ۲۰ سال شریک باشیم و روزی هم که دعوا شود آن روز به سراغ  قانون می‌رویم و آن روزی که می‌بینیم ما نمی‌توانیم با تعامل و دوستی مسائل‌مان را حل کنیم به چهارچوب قانون می‌رویم و اشکالی هم ندارد و مجلس هم در هر زمانی می‌تواند در چهارچوب قانون می‌تواند حرکت کند و باید دقیق حرکت کند و من به عنوان رئیس‌جمهور اگر دستگاهی را ببینم که از قانون اساسی فاصله گرفته این وظیفه من است که تذکر دهم.روحانی خاطرنشان کرد: ما روابطمان با مجلس روابط بسیار خوب و نزدیک است و هر وقت که مجلسی‌ها خواستند ما با هم نشستیم و بحث کردیم  و آنها اگر خواستند من به مجلس رفتم و نیازی به این نبود و حالا مجلس می‌گوید من می‌خواهم طبق قانون عمل کنم هیچ اشکالی ندارد. ما هم طبق قانون عمل می‌کنیم و آنگاه هر دو طبق قانون عمل می‌کنیم. بنابراین او سوال می کند و من تذکر قانون اساسی می‌‌دهم و با هم جلو می‌رویم و در عین حال دوستی ما با مجلس محفوظ است.

وی با بیان اینکه من به همه نمایندگان مجلس احترام می‌گذارم، گفت:  حق آن ها را سوال می‌دانم و می‌توانند سوال کنند و هیچ اشکالی ندارد منتها  همه ما هم زمان و هم تا جایی که می‌توانیم لازم نیست همه جا از حق قانونی استفاده کنیم بلکه می‌توانیم از راه‌های نزدیکتر و ساده‌تر و آسان‌تر به مقصودمان برسیم. مقصود این  است که ما بتوانیم در کنار هم مشکلات مردم را حل کنیم. آن زمان که ما در مجلس بودیم مثلا خیلی از وزرا می‌آمدند و ما نهار را در مجلس با هم می‌خوردیم و خیلی از مسائل در همان نهار حل می‌شد و می‌توانستیم بگوییم که قانونی حل شود و بگوییم که شما به دولت بروید و ما از شما سوال می‌کنیم و شما جواب دهید. این‌ها امکان پذیر و درست است و قانون این چهارچوب‌ها را تعیین کرده ولی استفاده از حق قانونی در اینگونه مسائل حداقل باشد بهتر است تا حداکثر باشد. اما در عین حال مجلس مختار و مجاز است و سوال کرده و من هم به مجلس میروم و پاسخ می‌دهم و هیچ مشکلی ندارم و برای من فرصت خوبی هم به وجود می آورد.

به مردم وعده می‌دهم با همکاری هم مسائل خودمان را حل کنیم
روحانی در پایان گفت: من از مردم تشکر می‌کنم به خاطر روزهای سختی که پشت سر گذاشتند و صبر کردند. دولت با همه توان تلاش کرده تا این مشکلات را حل کند. در زمینه آب قدم‌های خوبی برداشته‌ایم. با اقداماتی که در پنج سال گذشته انجام شده ۳۰ درصد بهره‌وری آب افزایش یافته است تا مصرف آب کاهش یابد یعنی هر سال شش درصد بهره‌بری آب افزایش یافته است‌. در زمینه آب در استان‌هایی که مشکل دارند، قدم‌هایی برداشته‌ایم. طرح غدیر تا پایان سال در استان خوزستان تکمیل خواهد شد. در زمینه محیط زیست قدم‌های خوبی برداشته و به مردم اطلاع می‌دهیم.وی با بیان اینکه فشار زیادی بر روی مردم بوده و به خاطر تحمل این مشکلات من از مردم تشکر می‌کنم، اظهار داشت: به مردم وعده می‌دهم با همکاری هم مسائل خودمان را می‌توانیم حل کنیم. امیدوارم فاصله ایجاد شده در گفت‌وگوی تلویزیونی را در قالب نشست خبری یا گفت‌وگوی مستقیم یا گفت‌وگوی تلویزیونی جبران کنم. من در دولت گفتم وزارتخانه هر دو سه هفته یکبار نشست مطبوعاتی بگذارند و درباره اقدامات‌شان، وضعیت ارز و کالاهایی اساسی به مردم توضیح دهند.خبرنگاران هم می‌توانند واسطه خوبی برای مردم باشند و حرف دولت را به مردم و حرف مردم را به دولت برسانند.
مرجع : ایلنا