به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۶:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۸ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۱۵۷۳۷
هدایای ریاست‌جمهوری به «لادن» می‌رود یا «ایرانیان»؟

كسي از هدایای ریاست‌جمهوری خبر ندارد!

گروه سیاسی: انتقال ۲۲۸۳ قطعه از هدایای رئیس‌جمهور سابق به ساختمان لادن و احتمال حراج شدن این هدایا به نفع دانشگاه ایرانیان خبری است که رسانه‌ها در چند وقت اخیر بسیار به آن پرداخته‌اند اما مسئولان جدید و قدیم ریاست جمهوری ترجیح دادند بگویند: اطلاعی نداریم!
كسي از هدایای ریاست‌جمهوری خبر ندارد!
«انتقال 2530 قطعه از هدایای ریاست جمهوری به مکانی نامعلوم» این خبر سرآغاز یک حاشیه برای دولت تمام شده دهم بود. یکی از سایت های خبری 25 مرداد در خبری کوتاه از انتقال 2530 قطعه از هدایای دوران ریاست‌جمهوری احمدی نژاد از مجموعه سعدآباد به وسیله هشت کامیون به محلی دیگر خبر داده بود.

آیا هدایای احمدی‌نژاد به نفع «ایرانیان» حراج می‌شود؟

با گذشت چند روز از خبر این انتقال اخبار جدیدتری از جا به جایی اموال در نهاد ریاست جمهوری و در آخرین روزهای دولت احمدی نژاد به گوش می‌رسد. در همین رابطه برخی شنیده‌ها از احتمال به حراج گذاشته شدن اموال خارج شده از موزه هدایای ریاست جمهوری به نفع دانشگاه ایرانیان دارد.

اظهارت یک منبع آگاه و سکوت مسئولان جدید نهاد

پس از انشار خبر اولیه خروج تعدادی از هدایای دوره هشت ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد از موزه، اخباری منتشر شد که حکایت از آن داشت که زمان خروج این اموال 11 مردادماه، مطابق با آخرین روز ریاست جمهوری احمدی نژاد بوده است که همین موضوع نیز به حاشیه های این ماجرا افزود. البته مسئولان تشریفات نهاد ریاست جمهوری پس از انتشار این خبر ترجیح دادند درباره آن سکوت کنند. در همین رابطه مسئولان تشریفات ریاست جمهوری و کاخ موزه سعدآباد ضمن اظهار بی‌اطلاعی درباره اموال خارج شده از موزه، نه آن را تکذیب کردند و نه تائید. در 25 مرداد ماه امسال یک منبع آگاه جزئیات بیشتری از این موضوع را افشا کرد.

این منبع آگاه در گفت و گو با یکی از رسانه های نزدیک به دولت یازدهم تعداد هدایای منتقل شده را 2283 قلم عنوان کرد و گفت: اوایل تیرماه امسال نامه ای از سوی سید حسین موسوی رییس دفتر رییس جمهور به معاونش مهدی آشتیانی (معاون وقت تشریفات دفتر رییس جمهور) -که مدیریت ساختمان موزه هدایا واقع در سعدآباد، بر عهده آن معاونت است - نوشت و در آن از عزم رییس جمهور مبنی بر بسته بندی و فهرست برداری هدایای دوران هشت ساله ریاست جمهوری اش خبر داد، بر اساس دستور رییس دفتر رییس جمهور کار بسته بندی هدایا اوایل تابستان آغاز شد.

وی جزئیات انتقال را کمی متفاوت از خبر اولیه اعلام می کند. وی می گوید: « این اموال در چهار کامیون جاسازی و با پنج ماشین زرهی اسکورت شد و به ساختمان لادن در میدان ونک منتقل گردید.» در حالی که در خبر اولیه گفته شده بود که این اموال با هشت کامیون منتقل شده است. به گفته این فرد ساختمان لادن مقصد این اموال بوده است؛ همان محلی که دفتر رئیس جمهور سابق قرار بود در آن ایجاد شود و در روزهای اخیر برخی رسانه ها از حضور پر تعداد احمدی نژاد و وزرای سابق در آن خبر می دهند. این منبع آگاه البته موضوع امحا اسنادی که مشخصات این اموال را در خود ثبت کرده اند، اشاره و می گوید: آنچه در این میان اهمیت دارد این است که از سوی برخی افراد به کارکنان موزه هدایا از طرف مسئولان دفتر رییس جمهور سابق دستور داده شده تا همه اطلاعات مربوط به هدایا شامل پرونده ها ، فهرست و عکس هدایا منهدم شود و از بین برود.

اظهارات مسئولان قدیم و جدید نهاد/ "اطلاعی نداریم"

نکته جالب تر آنکه مسئولان جدید تشریفات ریاست جمهوری هیچ واکنش جدی به این خبر نشان نداده و نسبت به آن بی تفاوت بودند. مبینی سرپرست تشریفات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره خروج این اموال از موزه هدایای ریاست جمهوری و اظهارات یک منبع آگاه در این باره گفت: «بهتر است دنبال اسم کسی که این خبر را اعلام کرده است بگردید و پس از اینکه نام او را پیدا کردید موضوع را از خودش جویا شوید.» بنابر این گزارش، حمید بقایی معاون اجرایی سابق نهاد ریاست جمهوری هم  از انتقال این هدایا اظهار بی اطلاعی کرد. وی گفت: من در جریان خبر انتقال هدایای ریاست جمهوری از محل نگهداری آنها در موزه نیستم ولی فکر می کنم این خبر نیز در ادامه خبرسازی های اخیر باشد. بقایی کلیت خبر مطرح شده را نیز زیر سوال برد و تاکید کرد: اساسا جابه جایی اموال در مجموعه های دولتی به این راحتی ها نیست.

قوه قضائیه وارد می شود!

معاون اول قوه قضائیه شاید اولین مسئول رسمی بود که به این شایعه واکنش جدی تری جز تائید و تکذیب، نشان داد. حجت الاسلام رئیسی با اشاره به خروج هدایای خارجی از "موزه هدایا" گفت: اگر این هدایا جزو اموال دولتی باشد وظیفه دستگاه قضایی است که پیگیری کند و اگر معلوم شود که اموال مربوط به دولت بوده و ثبت دولتی شده حتی کوچکترین شی آن هم قابلیت تعقیب قانونی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خروج هدایای سایر کشورها از "موزه هدایا" قانونی است یا خیر؟ اظهار داشت: اگر هدایایی در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد از کاخ خارج شده است، منع قانونی دارد. رئیسی خاطرنشان کرد: اموال دولت مربوط به دولت است، در آیین‌نامه دولت ذکر شده است که اگر هدیه‌ای از خارج کشور به کارکنان دولت داده می‌شود، آن فرد حق دارد تا مبلغ معینی را تصرف کند مثلا اگر تا مبلغ 30 هزار تومان بود باید تحویل دولت می‌داد. معاون اول رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: قطعا اگر هدایایی مربوط به نظام و دولت جمهوری اسلامی باشد حتما دخل و تصرف در آن‌ها غیر مجاز است و مربوط به اموال دولتی است.

حراج‌های احمدی‌نژادی!

در این بین اگر خبر حراج هدایای ریاست جمهوری دوران احمدی نژاد قطعیت پیدا کند، این اولین بار نیست که هدایای رئیس جمهور به حراج گذاشته می شود. اولین حراج هدایای احمدی نژاد در 29 مرداد ماه سال 90 و در 21 اسنفد ماه سال 1391 نیز دومین مراسم حراج تعدادی از هدایای ریاست جمهوری به نفع سازمان بهزیستی و افراد تحت پوشش آن برگزار شد. خودکار و خودنویسی شبیه سازی شده که توسط پادشاه عمان،‌ ساعت مردانه هدیه داده شده از سوی سفیر کویت، سرویس گردنبند و گوشواره با 15 گرم طلای 18 عیار اهدایی رییس جمهور پاکستان، سرویس جواهر اهدایی رییس کل ستاد نیروهای مسلح قطر، دستبند مالزیایی، سرویس گردنبند، انگشتر و مروارید اهدایی امیر قطر، خودنویس اهدایی با نمای عصر جدید چارلی چاپلین، سرویس سنگین زمرد و برلیان اهدایی پادشاه عربستان، ساعت اهدایی سلطان عمان، اموالی بودند که در دومین حراج هدایای ریاست جمهوری به نفع بهزیستی حراج شدند.

بقیه روسای جمهور با هدایا چه کردند؟

روسای جمهور پیش از احمدی نژاد نیز برنامه های مختلفی برای هدایای دوران ریاست جمهوری خود داشتند. حضرت آیت الله خامنه ای هدایای دوران 8 ساله ریاست جمهوری به علاوه تعدادی از هدایای دوران رهبری خود را به موزه آستان قدس رضوی هدیه کردند. البته روسای جمهور بعدی ترجیح دادند برای نگهداری هدایای دوران ریاست جمهوری خود موزه ای جداگانه ایجاد کنند. اکبر هاشمی رفسنجانی ترجیح داد در شهر زادگاه خود موزه ای برای هدایای دوران ریاست جمهوری اش بسازد، موزه ای به مساحت 5 هزار متر که دارای بخش های مختلف اداری، انبار و سالن های جلسات و همایش است. این موزه در سال 1370 طراحی و در سال 1378 توسط سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور وقت بازگشایی و تمام هدایای رسمی و غیررسمی دوران ریاست جمهوری وی به این موزه منتقل شد. این موزه دارای 8 غرفه است که در هر کدام برخی از اشیاء تاریخی قرار گرفته است، غرفه دوران کهن 40شیء، غرفه دوران معاصر 70 شیء، غرفه ریاست مجلس و ریاست جمهوری 112 شیء، غرفه دوران سازندگی 117 شیء و غرفه دفاع مقدس و شهدا با 51 شیء ، غرفه رفسنجان‌شناسی با 45 شیء مجموعه این موزه را تشکیل می‌دهند.

سید محمد خاتمی رئیس جمهور بعدی اما بیشتر به فکر ایجاد تمرکز در محل نگهداری هدایای ریاست جمهوری افتاد، از این رو بر اساس آئین‌نامه تشکیل یادمان رؤسای جمهور در شورای اسناد ملی مورخ 21 خردادماه سال 84 موزه یادمان رؤسای جمهور تحت نظر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تأسیس شد. ساختمان این موزه که در مجموعه سعدآباد قرار داد در سوم خرداد سال 1384 و در آخرین روزهای ریاست جمهوری خاتمی افتتاح شد اما ظاهرا قرار نبود طول عمر این موزه بیشتر از چند ماه باشد چرا که در تاریخ چهارم آبان ماه سال 1384 حق استفاده از ساختمان موزه و هدایای ریاست‌جمهوری به سازمان میراث فرهنگی اختصاص یافت و از آن تاریخ به بعد فعالیت این موزه تعطیل شد، البته بر اساس چارت‌بندی جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی که در دولت نهم تشکیل شد گردآوری، حفظ و نگهداری کلی اشیاء و اسناد رؤسای جمهور به رئیس عالی هیئت امنای کتابخانه ملی اهداء شد.
مرجع : فارس

۱۳۹۲/۰۶/۱۸ ۱۳:۱۰
ارثیه پدری که نیست.ازحلقومشون بکشید بیرون . (124149)
۱۳۹۲/۰۶/۱۸ ۱۳:۲۱
تو خونه میم.الف هست (124170)
۱۳۹۲/۰۶/۱۸ ۱۵:۴۵
ولی با توجه به اینکه کسی از مقامات بالا هنوز نتوانسته اطلاعاتی کسب کند وظیفه رسانه هاست که نگذارند این موضوع بفراموشی سپرده شود البته به اندازه ارزش موضوع چون احمدنژاد و اکیپش در ایجاد موضوعات حاشیه ای و جنجال برای پوشاندن موضوعات اصلی و مهم سابقه دارند (124285)
وحید
۱۳۹۲/۰۶/۱۹ ۰۲:۳۰
کاخ نیاوران رفتید؟
کاخ گلستان رو دیدین؟
موزه گنجینه جواهرات ملی ایران در بانک مرکزی رو دیدید؟
پر از اموال و لباس ها و ماشینها و جواهرات فرح و شاه است و تمام پشتوانه پول ملی ایران.
آیا به نظرتون برای شماه کاری داشت این وسایلو از ایران خارج کنه؟
مگه نه اینکه میگید کشور رو ملک طلق خودش میدونست؟ خوب پس چرا نبرد؟ دلیلش فقط یه چیزه ....و اون هم اینه که به خوبی میدونست خودش یه مقامه و تمام اینها مطعلق به مقامشه نه شخص خودش یا ارث خانوادگیش
پس چرا احمدی نژاد به اصطلاح خودش پاک دست فکر میکنه ارث پدری و دارایی شخصی خودشه؟؟؟؟
مگه اون به مقامات کشورهای خارجی هدیه نداده؟
خوب اگر داده از پول مردم داده نه از جیب خودش پس اگر در عوض هدایایی که گرفته از دارایی شخصی خودش خرج کرده هدایا به مقامات کشورهای دیگه داده در اون صورت میتونه خودش رو مالک چیزهایی بدونه که از سعد آباد بیرون برده (124695)