کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رحیمی‌جهان‌آبادی:

بدنه وزارت‌ آموزش و پرورش با وزیر همراه نیست

ایسنا , 25 مرداد 1397 ساعت 18:19

گروه سیاسی: یک عضو فراکسیون امید گفت: اقتصاد در تمام جهان بر اساس فرمول، آمار، ارقام، مدیریت دقیق و منطق مدیریت می‌شود و نمی‌توان به صورت دعا کردن، حدس و گمان، توهم و توهم توطئه داشتن از حوادث و ... اقتصاد را اداره کرد.


جلیل رحیمی جهان‌آبادی در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان تربت‌جام با اشاره به کمبود اعتبارات و نیروی متخصص در آموزش و پرورش ابراز عقیده کرد: وضعیت آموزشی کشور در حال سقوط آزاد است.این عضو فراکسیون امید خاطرنشان کرد: در فرآیند آموزشی، دانش‌آموزان می‌بایست ارتباطات جامعی نظیر شیوه زندگی، تعامل با افراد، کار جمعی، دلسوزی، تعهد و ... را در کنار تخصص بیاموزند، اما همانطور که در نام «آموزش و پرورش» وجود دارد، متاسفانه آموزش را مقدم بر پرورش قرار داده‌ایم و این آموزش هم فقط انباشت اطلاعات غیرمفید و زایدی است که افراد را در بدترین شرایط روحی و جسمی قرار می‌دهد و حتی پس از فارغ التحصیلی هم افراد در بسیاری از شاخص‌های روابط اجتماعی و فردی با مشکل مواجه هستند، علاوه بر دانش‌آموزان، خانواده‌ها هم تحت فشار مالی و روحی قرار گرفته‌اند.وی تصریح کرد: به عنوان یک استاد دانشگاه شاهد این هستیم که دانشجویان ورودی هر سال نسبت به سال گذشته سطح سواد، درک، بصیرت و تحلیلشان از مسائل در حال کاهش است و نشان‌دهنده این مطلب است که آموزش ما در حال سقوط آزاد است.
 
بدنه وزارت‌ آموزش و پرورش با وزیر همراه نیست
 رحیمی جهان‌آبادی متذکر شد: وزیر آموزش و پرورش دولت یکی از قوی‌ترین وزرای دولت است اما بدنه وزارت‌خانه با ایشان همراهی نمی‌کند و هم‌فکری لازم را ندارد، همچنین این وزارت‌خانه اعتبارات لازم را ندارد و از بودجه کافی برخوردار نیست. بعنوان رییس فراکسیون مرزنشینان و اهل سنت می‌گویم که هر کمکی از دستمان برآید برای افزایش اعتبارات آموزش و پرورش انجام خواهیم داد.این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از بالاترین جرایم زندانیان در حوزه خشونت و منازعات خیابانی است، اگر به جوانان آداب کنترل خشم، روابط اجتماعی، شیوه حل اختلاف و ... را آموزش دهیم می‌توانیم میلیاردها تومان هزینه مادی و معنوی در کشور را صرفه‌جویی کنیم تا جوانان کم سن و سال به دلیل یک نزاع‌ خیابانی به جرم قتل در زندان نباشند.رحیمی ‌جهان‌آبادی با اشاره به ماموریت کمیسیونی و سفرش به هلند و بلژیک خاطرنشان کرد: سیستم آموزشی این کشورها فوق العاده راحت، آسان و کم حجم اما از طرفی بسیار موثر است. ممکن است یک دانش‌آموز را از صبح تا شب فقط به منظور آموزش خرید مناسب و دقیق به خیابان ببرند و یا ساعت‌های مختلف را صرف آموزش نقاشی، موسیقی، ورزش و ... نمایند.
 
وی گفت: سطح ریاضی و فیزیک بعضی مدارس کشور به اندازه دانشگاه‌هاست اما نتیجه آن چه بوده؟ حاصلش تربیت افرادی پرخاشگر، افسرده، منزوی و خانواده‌هایی که به طور مداوم استرس و عذاب قبول شدن فرزندشان در فلان کنکور و آزمون را تحمل می‌کنند بوده است.رحیمی ‌جهان آبادی بیان کرد: از طرف دیگر آموزش و پرورش وضع خوبی ندارد و در کل کشور با کمبود شدید اعتبارات، نیروی متخصص و ... مواجه است و در توان درآمد دولت نیست تا بودجه را افزایش دهد، باید در هزینه‌های بسیاری از بخش‌ها و وزارت‌خانه‌ها صرفه‌جویی شود و بودجه آموزش و پرورش افزایش پیدا کند.وی ادعا کرد: نیرویی که هیچ آموزشی ندیده و در هیچ تربیت معلم و مراکز دبیری آموزش ندیده است با استناد به برخی مدارک گوناگون در مدارس بخش خصوصی جذب می‌شود و این دانش‌آموزان قرار است با فردی که در بهترین‌ شرایط در حال تحصیل هستند، برای ورود به عرصه‌های علمی کشور رقابت کنند، این کودکان از زیرساخت نابود می‌شوند.
 
نماینده مردم تربت‌جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تامین نیرو از طریق بسته‌های حمایتی تنها می‌تواند بعنوان مسکنی موقت عمل کند و کمبودهای این حوزه بسیار گسترده است، بعنوان مثال در سال گذشته هفت مدرسه در این منطقه ساخته شد و امسال هم حدود پنج مدرسه به بهره‌برداری خواهد رسید اما زمانی‌که ۱۰۰ مدرسه نیاز داریم، ساخت تعداد اندک مدرسه دردی را دوا نمی‌کند چرا که به همان میزانی که ساخته می‌شود، مدارس دیگری مستهلک می‌شوند و دیگر قابل استفاده نیستند.رحیمی جهان‌آبادی بیان کرد: بخش بسیاری از اتفاقاتی که رخ داده و شاهد وضعیت کنونی اقتصادی هستیم خارج از کنترل آقای روحانی بوده است. روحانی نقشی در انتخاب ترامپ نداشته؛ ترامپ فقط از برجام خارج نشد و از قرارداد زیست محیطی اروپا هم خارج شد؛ امروز به قرارداد نفتا که قوی‌ترین قرارداد اقتصادی جهان در نیم‌کره غربی است، به سازمان ملل متحد و به قرارداد تجاری آمریکا و اروپا هم اعتراض دارد و رفتار غیرمعقول و غیر منطقی ترامپ را نباید به حساب ضعف روحانی گذاشت.

اقتصاد با دعا کردن مدیریت نمی‌شود
 این عضو فراکسیون امید متذکر شد: اقتصاد در تمام جهان بر اساس فرمول، آمار، رقام، مدیریت دقیق و منطق مدیریت می‌شود و نمی‌توان به صورت دعا کردن، حدس و گمان، توهم و توهم توطئه داشتن از حوادث و ... اقتصاد را اداره کرد.رحیمی جهان‌آبادی با بیان این که سه عامل برای اقتصاد خوب اهمیت دارد، تاکید کرد: اقتصاد زمانی خوب اداره می‌شود که ثبات سیاسی وجود داشته باشد، امید به آینده و ثبات در بین مردم تقویت شود و زیرساخت‌های کشور دچار مشکلات اساسی نباشند؛ اما دولت در شرایطی شروع به کار کرد که از اکثر تریبون‌های کشور مورد هجوم بود.
 
ترامپ تکمیل‌کننده‌ یک پازل بود
 وی ادامه داد: در شرایطی که هنوز ترامپ از برجام خارج نشده و بر پایه برجام سرمایه‌های بلوکه شده کشور درحال آزادسازی بود، خرید هواپیما و سرمایه‌گذاری‌های خارجی صورت می‌گرفت و تولید نفت به سه میلیون بشکه در روز رسیده بود، القا ناامیدی، شکست و مشکلات در کشور از تریبون‌ها به آقای روحانی انجام می‌شد؛ به نحوی که مردم و سرمایه‌گذار نا امید می‌شدند، فضای فکری جامعه متشنج بود و سپس ترامپ به این حوادث اضافه شد و درواقع ترامپ تکمیل کننده‌ی این پازل بود.عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: اگر رسانه‌های یک کشور به طور مدام فروپاشی، اضمحلال، بدبختی و ... را پمپاژ کنند، در داخل کشور نمی‌توان سرمایه‌گذار را نگه داشت و دیدیم که ظرف چند ماه در اواخر سال ۹۶، ۳۲میلیارد دلار از کشور خارج شد و سرمایه‌گذاران در گرجستان، آذربایجان و ارمنستان اقدام به خرید آپارتمان کردند. در حالی‌که مدام گفته شود دولت و مجلس منتخب برآمده از رای مردم اشتباه کرده، چطور می‌توان سرمایه‌گذار به کشور جذب کرد؟
 
آتش‌تهیه حوادث اخیر در داخل کشور ریخته شد
رحیمی جهان‌آبادی بیان کرد: نمی‌خواهیم بگوییم نقش خارجی‌ها در تحولات کشور اثرگذار نبوده اما اگر واقعیت‌ها را ببینیم، آتش‌تهیه حوادث اخیر را قبل از ترامپ برخی افراد در داخل کشور ریختند تا دولت زمین‌گیر شود و بتوانند دولت بعد را تصاحب کنند.وی عنوان کرد: در کجای عالم زمانی که گفته شود ارز گران خواهد شد، مقابل صرافی‌ها صف تشکیل می‌شود؟ این تقصیر دولت نیست و فرهنگی است که به جامعه القا کرده‌ایم؛ هرچیزی که قرار است افزایش قیمت پیدا کند را احتکار می‌کنیم. هجوم مردم برای خرید دلار، طلا، خودرو و ... تقصیر دولت نیست اما دولت آن جایی مقصر است که با مردم به طور شفاف صحبت نمی‌کند.
 
دولت در سیاست‌های تنش‌زا نقش اساسی ندارد
این نماینده مجلس ادامه داد: دولت باید عنوان کند که سهمش در تحولات خاورمیانه کجاست و سیاست خارجی تنش‌زا باعث جذب سرمایه می‌شود یا خروج آن؟ نقش دولت در تحولاتی که باید زیرمجموعه وزارت خارجه و دولت باشد چند درصد است؟ دولت این مسائل را نمی‌گوید و اعتقاد راسخ دارد که باید فضا را با آرامش جلو ببرد و با تنش نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم اما همه می‌دانیم که دولت روحانی با بخشی از سیاست‌هایی که در حال اجراست و در رابطه با غرب و منطقه تنش ایجاد می‌کند دولت نقش اساسی ندارد.رحیمی جهان‌آبادی گفت: زمانی‌که دولت روحانی در حال مذاکره است اما در مجلس و منابر تیم مذاکره‌کننده و وزیر امورخارجه خائن خطاب می‌شود، این تیم مذاکره‌کننده تا چه اندازه می‌تواند مذاکره کند؟ چه کسی روی این تیم حساب باز می‌کند و حاضر است با این مجموعه مذاکره کند؟ این‌ها واقعیت‌های تلخی است که در سیاست خارجی و داخلی ما وجود دارد و به هر حال دولت با این شرایط شروع کرد و امروز شرایط این‌گونه است.
 
جلسه استیضاح ربیعی در شأن نظام نبود
 وی درباره جلسه استیضاح ربیعی، وزیر سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: حوادثی که در آن جلسه‌ی مجلس شورای اسلامی رخ داد در شأن نظام نبود. انقلاب ما به قول شهید بهشتی انقلاب ارزش‌ها بود و اساس و پایه‌اش را ارزش‌ها تشکیل می‌دهند؛ انقلاب کردیم تا انسان‌های مومن، پاک، متعهد و مخلص تقدیم جامعه شود و مدیر جمهوری اسلامی باید در تراز جمهوری اسلامی، پاک‌دست، دلسوز و مردمی باشد و در تعاملات اجتماعی، سیاسی و فردی خدا و رضایت مردم را مد نظر قرار دهد. در آن استیضاح حوادثی رخ داد که در تراز جمهوری اسلامی بعنوان یک نظام دینی و در شأن ملت ایران نبود، نباید از تریبون عمومی برای اتهام زنی بدون دلیل و مدرک به یک مومن استفاده شود و حیثیت افراد زیر سوال برود و بعضی از نکاتی که وزیر و نمایندگان مطرح کردند غیراخلاقی بود.
 
این نماینده مجلس درباره فساد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در هر سیستم اداری، دولتی، اقتصادی و اجتماعی ممکن است فساد بروز کند و این مسئله یک درد و بیماری است که کشور ما هم متاسفانه ظرف این سال‌ها به هر حال آلوده‌ی فساد اقتصادی در بعضی از مدیران، سازمان‌ها، نهادها، اشخاص حقیقی و حقوقی شده و این موضوع اصلا قابل کتمان نیست اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مرحله انتخاب و پیش از ورود به مجلس از یکی از قوی‌ترین و دقیق‌ترین فیلترهای نظارتی جمهوری اسلامی یعنی شورای نگهبان تایید صلاحیت می‌شوند.این عضو فراکسیون امید خاطرنشان کرد: در واقع افراد برای ورود به مجلس با بیش‌ترین حد نظارت و بالاترین دقت وضعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی‌شان بررسی می‌شود و پس از ورود هم کمیته نظارت بر رفتار نمایندگان، شورای نگهبان و سایر دستگاه‌های مربوطه رفتار و اعمال نمایندگان را نظارت می‌کنند و اگر در جایی فساد رخ دهد می‌بایست از کانال و دستگاه ذی صلاح حقوقی خودش بررسی شود. این که بدون اطلاع دقیق بخواهم دراین‌باره اظهار نظر کنم صحیح نیست.
 
سیاه‌نمایی گسترده علیه نظام در حال اجرا است
رحیمی جهان‌آبادی افزود: همچنین باید توجه داشت سیاه‌نمایی گسترده‌ای علیه نظام و مسئولین توسط رسانه‌های معاند در حال انجام است تا جو ناامیدی در مردم ایجاد و مردم فکر کنند کشور به بن‌بست رسیده و همه فاسد هستند در صورتی‌که این ظلم آشکار است و واقعا اینطور نیست.وی تصریح کرد: در همین مجلس دهم افرادی حضور دارند که در زندگی‌شان جز پاک‌دستی، دلسوزی، تعهد، دلبستگی به نظام و تلاش برای رفع مشکلات مردم چیزی ندیده‌ایم، اما از رسانه‌های حتی داخلی مطالبی را درباره این افراد می‌شنویم که قضاوت نادرست است.این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره روند شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه گفت: دیوان لاهه طبق قانون به مواردی از نقض حقوق بین الملل که کشورهای عضو دیوان مرتکب شده باشند صلاحیت رسیدگی دارد و وزارت امور خارجه نقض قرارداد برجام آمریکا را تقدیم این دیوان کرده که پذیرفته شده و در حال رسیدگی است.
 
رحیمی جهان‌آبادی ادامه داد: پایه شکایت ایران از آمریکا قرارداد مودت و دوستی بین ایران و آمریکا،  قراردادی که پس از مذاکرات الجزایر در حادثه تسخیر سفارت آمریکا بین تیم ایرانی و آمریکایی تفاهم‌نامه امضا شده و بخشی از مفاد برجام است که پس از پذیرشی که دادگاه لاهه انجام داد می‌بایست مدارک ارائه شود که تیم حقوقی ایران در حال شکل‌گیری برای ادامه این فرآیند است.وی درباره کنوانسیون حقوقی دریای خرز و حواشی ایجاد شده درباره آن گفت: هرگونه تعهد جمهوری اسلامی به کشورهای خارجی می‌بایست در مجلس بررسی شود و مجلس این حق را دارد که تایید کند یا نکند اما باید به دیپلمات‌های کشور اعتماد کنیم و مسائلی که در شبکه‌های اجتماعی درباره سهم ۵۰ درصدی ایران مطرح می‌شود به هیچ عنوان صحت ندارد و در هیچ زمانی اینطور نبوده است.رحیمی ‌جهان‌آبادی درباره اصلاح سهمیه ایثارگران در کنکور گفت: تاکنون این سهمیه به جانبازان بالای ۷۵درصد تعلق می‌گرفت که با اصلاح آن تلاش کردیم این سهمیه به جانبازان کمتر از ۷۵ هم تعلق گیرد چرا که اولا تعداد فرزاندان شاهد بالای ۷۵درصد فوق‌العاده اندک است و همچنین در خود خانواده ایثارگران هم رقابت بیشتر شود.


کد مطلب: 157373

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/157373/بدنه-وزارت-آموزش-پرورش-وزیر-همراه-نیست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir