به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۰۵ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۱۵۸۲۶۷

پرونده پیچیده شکنجه وقتل

گروه حوادث-رسانه ها: کشف جسد مرد مجهول‌الهویه‌ای که در حاشیه شهر تهران پیدا شده است، کارآگاهان و بازپرس جنایی تهران را در برابر پرونده‌ای پیچیده قرار داد.
پرونده پیچیده شکنجه وقتل
به گزارش شرق، ساعت چهار بعدازظهر چهارشنبه مأموران کلانتری ۱۸۱ عوارضی از سوی همکاران خود در مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ از کشف جسدی در نزدیکی دکل‌های برق حاشیه تهران مطلع شدند. بنابراین گروهی از مأموران در محل که جایی حوالی اتوبان خرازی و اردستانی بود، حضور یافتند و با جسد مردی روبه‌رو شدند که آثار جراحت روی بدنش مشهود بود و با توجه به شواهد موجود وقوع قتل تقریبا تنها فرضیه موجود بود.   بنابراین موضوع را به بازپرس کشیک قتل اطلاع دادند و ساعتی بعد بازپرس دشتبان رئیس شعبه ۱۰ بازپرسی جنایی تهران که در زمان حادثه مسئولیت کشیک قتل را بر عهده داشت، در محل حضور یافت.

همچنین به دستور او تیم صحنه جرم اداره دهم پلیس آگاهی و متخصصان پزشکی قانونی نیز در محل حضور یافتند.   در بررسی‌های اولیه‌ای که مأموران کلانتری علاوه بر حفظ صحنه کشف باید انجام می‌دادند، مشخص شد مأموران شهرداری حین گشت‌زنی در منطقه به جسد برخورده و پس از آن موضوع را به پلیس اطلاع داده‌اند. این در حالی بود که کارآگاهان پلیس آگاهی پس از حضور در محل به تفتیش جیب‌های جسد و متخصصان پزشکی قانونی نیز به تن‌پیمایی او پرداختند تا مشخص شود اوراق هویتی همراه مقتول وجود دارد و آیا نشانه خاصی که به کشف هویت او کمک کند، پیدا می‌شود و همچنین جراحتی در بدن او وجود دارد یا نه.   در نتیجه این اقدامات مشخص شد جسد فاقد هرگونه اوراق هویتی است و نشانه و اثر خاصی که به کشف هویت او کمک کند نیز وجود ندارد.

این در حالی بود که بررسی متخصصان پزشکی قانونی از آثار مختلف ضرب‌وجرح و حتی شکستگی پای متوفی خبر دادند.   همچنین علاوه بر آثار جراحت معمول آثار برق‌گرفتگی نیز روی بدن متوفی دیده می‌شد که به نظر می‌رسد برای ردگم‌کنی روی بدن او ایجاد شده است، چون محلی که جسد کشف شده بود، محل مناسبی برای کابل‌دزدی نیست ولی افرادی که جسد را به آنجا انتقال داده‌اند، با ظاهرسازی قصد داشته‌اند این فرضیه را تقویت کنند که مقتول کابل‌دزد بوده و بر اثر انتخاب اشتباه برای سرقت از سیم‌های فشارقوی دچار حادثه برق‌گرفتگی شده و به پایین سقوط کرده است. این صحنه‌سازی در حالی انجام شده است که شواهد موجود نشان از اشتباه محاسباتی عاملان مرگ این مرد جوان داشت. چون شدت برق حوالی دکل‌ها به حدی قوی است که فردی که قصد نزدیک‌شدن به دکل‌های برق را داشته باشد، ممکن است دچار برق‌گرفتگی شود و ممکن نیست فرصت بالارفتن از دکل را داشته باشد که پس از سقوط دچار شکستگی شود. همچنین در بررسی سوابق مشخص شد پیش از این هیچ موردی از سیم‌دزدی در منطقه گزارش نشده است.

در نهایت جمع‌بندی اطلاعات به‌دست‌آمده از صحنه جرم نشان می‌داد که متوفی مردی ۴۰ ساله و مجهول‌الهویه است که سه یا چهار ساعت قبل از کشف جسد شکنجه و کشته شده است و بعد با صحنه‌سازی با انگیزه ردگم‌کنی به آنجا منتقل شده است. در حال حاضر اولین سؤالاتی که پیش‌روی بازپرس و تیم جنایی آگاهی و پزشکی قانونی قرار دارد، کشف هویت مقتول، افراد مرتبط با او و انگیزه آن‌ها برای قتل و نحوه قتل است.
برچسب ها: شکنجه قتل