به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۰۷ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب : ۱۵۸۴۳۴

۸۰ درصد دشت‌های ایران خشک هستند

گروه جامعه: معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای حفظ حقوق نسل‌های آینده باید در مصرف آب صرفه جوی کنیم، تصریح کرد: مهمترین مسأله در کشور آب است که هنوز به آن توجه نمی شود، به همین دلیل شاهد خشک شدن ۸۰ درصد دشت‌ها و چاه‌های آب زیرزمینی و رودخانه ها هستیم، چرا که با افزایش جمعیت نیاز به تامین غذا داریم، به همین دلیل مجبور به توسعه کشاورزی هستیم.
۸۰ درصد دشت‌های ایران خشک هستند
عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت هفته دولت گفت: حفظ منابع ژنتیک اعم از حیوانی و زیستگاهی و سیاست گذاری در محیط زیست دو وظیفه مهم سازمان حفاظت محیط زیست است.
وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست عهده دار تعیین استانداردهای زندگی مردم، رفع ‌آلودگی‌ها و ناظر بر اجرای قوانین مربوط به حفظ منابع زیست محیطی است.کلانتری گفت: استراتژی سازمان محیط زیست در توسعه پایدار برای حفظ منابع ژنتیک باید در ابتدا مسائل اقتصادی،‌ سیاسی،‌ اجتماعی و حفظ حقوق نسل‌های آینده باشد که حفظ حقوق نسل‌های آینده مهمترین اولویت سازمان محیط زیست است.وی درمورد با وقوع گرد و غبار در منطقه افزود: گرد و غبار دو منشا داخلی و خارجی دارد. برای منشا خارجی نمی توانیم کاری انجام دهیم، چرا که محیط زیست در کشورهای عراق و سوریه به دلیل حضور گروه‌های تروریستی داعشی به صورت کامل تخریب شده و منشأ خارجی گرد و غبار منطقه از غرب به شرق است.

معاون رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: گرد وغباری که منشا داخلی دارد به دلیل مدیریت نادرست در منابع و خشک شدن تالاب ها و همچنین بی تدبیری در ساخت سدها است و همین موضوع مهمترین عامل خشکی رودخانه ها و تالاب ها و نابودی زیستگاه ها است و باعث ایجاد خیزش گرد و غبار در منطقه شده است.وی افزود: در سال جاری حدود یک هزار میلیارد تومان برای مهار گرد و غبار سرمایه گذاری شد.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در تمام کشورهای دنیا برای حفظ محیط زیست و منابعی که در معرض تهدید نابودی هستند، اقدامات بسیاری صورت می‌گیرد که سازمان ملل برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از تشدید تغییر اقلیم سالیانه حدود ۲۰۰ میلیارد یورو به کشورها می‌دهد.وی با بیان اینکه مهمترین و اولین چالش زیست محیطی در کشور آب است،‌گفت: متاسفانه در کشور بیش از ظرفیت از آب استفاده می‌شود. کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده اند که باید تنها ۴۰ درصد از آب‌های تجدید پذیر استفاده کنند.

کلانتری در ادامه افزود: در سال جاری به دلیل کمبود بارش‌ها در کشور با بحران آب رو به رو شدیم که این موضوع به دلیل قرار گرفتن ایران در منطقه خشک و نیمه خشک یک موضوع عادی محسوب می شود، اما مصرف آب در ایران بالاتر از استاندارد جهانی یعنی ۱۱۰ درصد است.وی در ادامه تاکید کرد: اصل اول در بهینه مصرف کردن آب صرفه جویی است. باید به جای بهره برداری ۸۰ میلیارد متر مکعبی آب، حدود ۴۰ میلیارد متر مکعب بهره برداری کنیم که متاسفانه به این موضوع بی توجه هستیم.معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای حفظ حقوق نسل‌های آینده باید در مصرف آب صرفه جوی کنیم، تصریح کرد: مهمترین مسأله در کشور آب است که هنوز به آن توجه نمی شود، به همین دلیل شاهد خشک شدن ۸۰ درصد دشت‌ها و چاه‌های آب زیرزمینی و رودخانه ها هستیم، چرا که با افزایش جمعیت نیاز به تامین غذا داریم، به همین دلیل مجبور به توسعه کشاورزی هستیم.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش مصرف آب در کشور اقدامات بسیاری انجام داده است. باید میزان مصرف آب در کشور به ۴۰ درصد کاهش یابد، در این صورت است که منابع آبی حفظ می شود.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برای اجرای برنامه توسعه ششم باید به ۸۰ میلیارد متر مکعب آب مصرفی ۳۵ میلیارد متر مکعب آب دیگر نیز اضافه شود، تصریح کرد: در کشوری که با کمبود آب مواجه است، این مقدار آب باید کم شود. حال باید میزان مصرف آب به ۴۰ میلیارد متر مکعب برسد.
مرجع : مهر