به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ ساعت ۱۹:۱۲
کد مطلب : ۱۵۸۷۲۸

یک کاروان نظامی ترکیه وارد ادلب شد

گروه بین الملل: یک کاروان ارتش ترکیه شامل ۲۰ خودروی نظامی وارد ادلب واقع در شمال غربی سوریه شد. این اقدام ترکیه پس از شکست مذاکره این کشور با گروه شبه‌نظامی و اسلام‌گرای "هیئت تحریر الشام" در ادلب انجام گرفت که حاضر به انحلال خود نیست.
یک کاروان نظامی ترکیه وارد ادلب شد
 سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داده است که روز شنبه (۱۰ شهریور) اول سپتامبر پیش از اعزام کاروان نظامی ترکیه به ادلب، مذاکره این کشور با هیات تحریر الشام شکست خورده است. به گزارش خبرگزاری آلمان به نقل از این سازمان، ترکیه در ادلب ۱۲ پست ایست بازرسی تاسیس کرده است. ورود ۲۰ خودروی نظامی از مرز کیلیس به این منطقه، نیروهای ارتش این کشور در ادلب را تقویت خواهد کرد. ترکیه تلاش می‌کند برای جلوگیری از حمله ارتش سوریه و حامیان آن به ادلب گروه شبه‌نظامی و اسلام‌گرای "هیئت تحریر الشام" را ترغیب به انحلال خود کند. طبق  گزارش رسانه‌های این کشور اما این تلاش‌ها بی‌نتیجه مانده است.
 
در پی آن دولت ترکیه "هیئت تحریر الشام" را به طور رسمی سازمانی تروریستی نامید. طبق سند رسمی‌ای که دولت ترکیه منتشر کرده نام "هیئت تحریر شام" به فهرست "نام‌های دیگر مورد استفاده" جبهه نصرت افزوده شد. در چارچوب توافقات آستانه میان روسیه، ترکیه و ایران، ترکیه مسئولیت مدیریت منطقه ادلب به عنوان یکی از "مناطق کاهش تنش" را به عهده گرفته است. دولت آنکارا مخالف حمله ارتش سوریه به ادلب است و درصدد است با تلاش‌های دیپلماتیک مانع حمله ارتش سوریه به ادلب شود. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در آستانه سفر خود به ایران و دیدارش با همتایان ایرانی و روسی خود گفت: «جهت جلوگیری از تکرار فاجعه حلب در ادلب، همکاری با ایران و روسیه را ادامه می‌دهیم.»

ارتش سوریه به همراه گروه‌های حامی ایرانی خود برای حمله به ادلب به حالت آماده‌باش قرار گرفته است. بیم آن می‌رود که در صورت حمله آنها بیش از ۲ میلیون نفر سوری به ترکیه پناه ببرند. درحال حاضر بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر پناهنده سوری در ترکیه زندگی می‌کنند. قرار است دور جدید مذاکرات تهران، آنکارا و مسکو درباره وضعیت سوریه جمعه آینده ۱۶ شهریور (هفتم سپتامبر) در ایران برگزار ‌شود. وضعیت کنونی ادلب محور اصلی مذاکرات سران روسیه، ترکیه و ایران خواهد بود.