به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۳ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب : ۱۶۰۱۹
مون تلويحا‌ اسد را عامل‌حمله‌شيميايي دانست

گزارش ضد اسد سازمان ملل در راه است

گروه بين‌الملل: خبرگزاری فرانسه به نقل از دبیرکل سازمان ملل نوشت: گزارش بازرسان سازمان ملل استفاده از سلاح شیمیايی در سوریه را تائید می‌کند.
گزارش ضد اسد سازمان ملل در راه است
بنابراین گزارش، بان کی مون در ادامه سخنان خود، بشار اسد را متهم کرده که بارها مرتکب جنایت علیه بشریت شده و گفته آنهايی که به چنین جنایاتی دست زده‌اند، باید حساب پس دهند. وی گفت: روز دوشنبه گزارش بازرسان سازمان ملل را به شورای امنیت ارائه خواهد داد. گفته می‌شود بان ‌کی ‌مون در گزارش خود به شورای امنیت، اسد را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم خواهد کرد. برخی کشورها از جمله انگلیس گفته بودند برای پیوستن به یک ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا علیه اسد، در انتظار گزارش سازمان ملل خواهند ماند. از سوی دیگر فرانسه اعلام کرده که اظهارات بشار اسد در مورد تسلیحات شیمیایی به تنهایی کافی نیست و پاریس نمی‌تواند صرفا به اظهارات وی درباره از بین بردن تسلیحات شیمیایی اعتماد کند.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند که بازرسان سازمان ملل شواهدی مبنی بر مسئولیت اسد در حمله اخیر شیمیایی یافته‌اند. به گزارش رادیو آلمان، تیم بازرسان به سرپرستی یک کارشناس سوئدی باید مشخص کند که آیا اصولاَ در ۲۱ اوت از گازهای سمی استفاده شده است یا خیر. در اصل وظیفه بازرسان تعیین مقصر و یا عاملان این حمله نیست اما به گفته دیپلمات‌های غربی این گزارش "به طور غیرمستقیم حكومت اسد را مسئول بکارگیری سلاح شیمیایی معرفی خواهد کرد." در این حمله شیمیایی صدها غیرنظامی کشته شدند.

به گفته برخی دیپلمات‌ها، گزارش بازرسان بطور غیرمستقیم ادعای آمریکا و برخی کشورهای غربی مبنی بر مسئولیت رژیم اسد در حمله شیمیایی اخیر را تایید می‌کند. اشپیگل آنلاین به نقل از دیپلمات‌های غربی می‌نویسد که در این گزارش به استفاده از گاز سمی سارین (سمی که باعث اختلالات عصبی می‌شود) در حومه دمشق اذعان شده است.

بنا به این گزارش "از آنجایی که مخالفان سوری دسترسی به گاز سمی سارین ندارند"، بازرسان به طور غیرمستقیم حکومت سوریه را مسئول این حمله دانسته‌اند. در این گزارش حتی مسیر پرتاب سلاح‌های شیمیایی محاسبه و محل برخورد آنان نیزمعین شده است. جزئیات گزارش نشان می‌دهد که محل شلیک سلاح‌‌های شیمیایی در مناطقی قرار دارد که در کنترل نیروهای اسد بوده‌اند.