به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۰۸ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۱۶۰۹۰۶

تخلف محرز شد؛ برخورد چه می‌شود!؟

گروه اقتصادی: در حالیکه صنایع لبنی طبق عادت همیشگی، بدون مجوز و خودسرانه قیمت محصولات‌شان را افزایش داده‌اند، از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام شد که هیچ قیمت جدیدی از سوی کارگروه تنظیم بازار برای این بخش مصوب نشده و کارخانه‌ها در صورت افزایش قیمت، تخلف کرده‌اند. اما مشخص نیست چرا با این تخلفات برخورد نمی‌شود!؟
تخلف محرز شد؛ برخورد چه می‌شود!؟
صنایع لبنی در طول سنوات گذشته قیمت محصولات‌شان را خودسرانه افزایش داده‌اند و پس از آنکه تخلف‌شان از سوی دستگاه‌های متولی و نظارتی محرز می‌شود، مجوز افزایش قیمت را می‌گیرند و هیچ کس هم پاسخگوی مدت زمانی که آنها گران‌فروشی کرده‌اند نمی‌شود و گویا این عادت هم از سر لبنیاتی‌ها نمی‌افتد!طی هفته‌های گذشته محصولات لبنی در برندهای مختلف با افزایش قیمت مواجه شد؛ به عنوان مثال شیر کم‌چرب یک و نیم لیتری که اخیرا با افزایش قیمت به ۳۵۰۰ تومان رسیده بود، امروز با قیمت ۴۰۰۰ تومانی در برخی از برندهای مطرح در بازار عرضه شد. این در حالی است که براساس آخرین مصوبه کارگروه تنظیم بازار در تاریخ سوم مردادماه امسال این محصول حداکثر باید ۲۹۵۰ تومان قیمت‌گذاری شود و نرخ مصوب دیگر محصولات لبنی را نیز تصویب و ابلاغ کرده است که البته تقریبا هیچ کدام از برندهای مطرح و موجود در بازار آن را رعایت نکرده‌اند و به غیر از شیر کم چرب ۱.۵ لیتری دیگر محصولات لبنی هم مشمول این افزایش قیمت شده و هیچ کدام از این تخلفات جا نمانده‌اند.البته روز گذشته حسن یونس سینکی - معاون توسعه بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت - در این باره به خبرنگار ایسنا اینگونه توضیح داد که مساله قیمت و بازار شیر و لبنیات همچنان در حال بررسی و کارشناسی در ستاد تنظیم بازار است و اگر افزایش قیمتی از سوی صنایع لبنی صورت گرفته باشد، تخلف محسوب می‌شود.

به گفته وی، در هفته گذشته به طور مفصل مباحثی درباره لبنیات در ستاد تنظیم بازار مطرح شد، چراکه صنایع لبنی مدعی هستند "عرضه شیر کافی از سوی دامداران صورت نمی‌گیرد"؛ لذا قرار شد کارگروه تخصصی به بررسی مسائل مرتبط در حوزه این صنعت بپردازد. اما هنوز هیچ‌گونه افزایش قیمتی ابلاغ نشده است.حال که این وزارتخانه و سینکی به عنوان یکی از اعضای ستاد تنظیم بازار، تخلف صنایع لبنی را تایید کرده و گرانفروشی‌شان محرز شده است باید به این مساله بپردازیم که چه کسی یا چه نهادی به عنوان ناظر و متولی مسئول پیگیری این تخلفات است. مگر نه اینکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی در این زمینه وظایفی دارند اما دقیقا کجای داستان قرار دارند و چرا با تخلف آشکار لبنیاتی‌ها برخورد نمی‌کنند و قیمت‌های را به مصوب قبلی برنمی‌گردانند!؟ همچنین دستگاه‌های متولی مانند وزارت جهاد کشاورزی نیز در این زمینه باید پاسخگو باشند و تنها به اعلام تخلفات اکتفا نکنند اما...
مرجع : ایسنا