به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۲۲ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب : ۱۶۲۱۱۳
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اعلام کرد: درخواست بودجه‌ای این سازمان از دولت

وضعیت پرداخت بدهی‌های سازمان بیمه سلامت

گروه جامعه: مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از به روز شدن پرداخت‌های این سازمان به مراکز ارائه کننده خدمت در سال ۹۷ خبر داد.
وضعیت پرداخت بدهی‌های سازمان بیمه سلامت
مهندس طاهر موهبتی در نشستی خبری با بیان اینکه در سوم آبان ماه سال ۷۴ قانون بیمه همگانی خدمات درمانی تصویب شد تا گروه‌های مختلف را تحت پوشش بیمه قرار دهد، افزود: در آن زمان شش تا هفت میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. این در حالی است که امروز ۴۰ میلیون نفر در کشور تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند و ۸۵ درصدشان نیز به صورت رایگان بیمه‌اند. یعنی دولت حق بیمه آنها را می‌پردازد. البته ما اعلام کردیم کسانی که توانایی مالی پرداخت حق بیمه را دارند، خودشان بیمه پرداز شوند؛  چرا که این موضوع می‌تواند بسیاری از مشکلات اعتباری را حل کند. بر همین اساس قرار است از ۲۷ مهرماه تا سوم آبان را به عنوان هفته بیمه سلامت اعلام کنیم.

افزایش ۲۱ هزار تومانی تعرفه صافی و ست دیالیز
موهبتی با اشاره به افزایش تعرفه تجهیزات مصرفی دیالیز گفت: اخیرا در جلسه شورای عالی بیمه برای ست و صافی دیالیز افزایش قیمت ایجاد شد. چهار سال بود که در این حوزه افزایش قیمتی نداشتیم و بر همین اساس اخیرا برخی مراکز ارائه خدمت با مشکل مواجه شده بودند. در عین حال در سازمان بیمه سلامت تعداد ۱۶ هزار و ۵۰۰ بیمار دیالیزی تحت پوشش داریم که سالانه یک میلیون و ۸۵۰ هزار دیالیز خونی برایشان انجام می‌شود و ۱۷۰۰ نفر هم تحت پوشش سازمان بیمه سلامت دیالیز صفاقی می‌شوند که ما این خدمات را از سوی شرکت‌های طرف قرارداد، درب منزل بیماران تحویل می‌دهیم.وی ادامه داد: بنابراین در شورای عالی بیمه تعرفه ست و صافی دیالیز افزایش یافت؛ به طوری که قیمت آنها از ۴۵۰۰۰ تومان به ۶۵۰۰۰ تومان رسید و خوشبختانه تاخیر در افزایش قیمت این تجهیزات را جبران کردیم. بر این اساس امیدوارم خدمات با کمیت و کیفیت بیشتری ارائه و نگرانی‌ های مراکز ارائه خدمات دیالیز و بیماران دیالیزی برطرف شود.
موهبتی همچنین گفت: بنابراین ما ۱۶ هزار و ۵۰۰ بیمار دیالیزی تحت پوشش بیمه سلامت داریم و ۶۷ هزار بیمه خاص را هم تحت پوشش‌مان قرار داده‌ایم که در سال ۹۶، ۱۱۰۰ میلیارد تومان برایشان هزینه شده است.

پرداخت‌های بیمه سلامت در سال ۹۷ به روز می‌شوند
موهبتی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به وضعیت پرداخت مطالبات مراکز ارائه کننده خدمات، گفت: خوشبختانه در سال ۹۷ پرداخت‌هایمان منظم شده و امیدوارم بتو انیم همین روال را ادامه دهیم. نگرانی ما این است که در ادامه تغییری در این حوزه ایجاد نشود. ما باید از هر حادثه‌ای که نظم پرداختی‌هایمان را به هم می‌زند، جلوگیری کنیم. بر همین اساس در هفته آینده ۱۰۰۰ میلیارد تومان به ارائه دهندگان خدمت پرداختی خواهیم داشت. از ابتدای سال تا پرداختی فعلی نیز ۵۰۰۰ میلیارد تومان به ارائه‌کنندگان خدمت پرداخت شده که این میزان جدای از ۳۰۰۰ میلیارد تومانی است که به صورت اسناد خزانه در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته است. در عین حال برخی دانشگاه‌ها برای تاخیر در ارائه اسناد خزانه گلایه داشتند، اما علت تاخیر بیشتر متوجه بانک عامل است که قرار شد در اختیار گذاشتن اسناد سرعت بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه اولویت پرداخت‌هایمان با شرکت‌های دارویی و تجهیزات مصرفی پزشکی است، گفت: با ۱۰۰۰ میلیارد تومانی که در هفته آینده پرداخت می‌شود، در بخش دولتی ۷۰ درصد شهریور ماه ۹۵ و ۱۰۰ درصد تیرماه ۹۷ را پرداخت کرده‌ایم و در بخش غیر دولتی ۶۰ درصد تیرماه و ۱۰۰ درصد خردادماه پرداخت می‌شود. بنابراین با اقدامی که انجام دادیم و قرار شده بود در سال ۹۷ ظرف دو هفته ۶۰ درصد مطالبات را به صورت علی‌الحساب بپردازیم و مابقی را در ظرف سه ماه پرداخت کنیم، در حال حاضر در سال ۹۷ به روز و حتی جلوتر از به روز هستیم. امیدوارم با کمک دولت و با حمایت سازمان برنامه و بودجه همین نظم ادامه یابد و این امنیت ذهنی برای ارائه‌کنندگان خدمات حفظ شود.موهبتی با اشاره به کاهش مطالبات سال ۹۶ نیز گفت: مطالبات مراکز ارائه خدمت در ماه‌های منتهی به اسفند ۹۷، ۷ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان بود که در حال حاضر کاهش یافته و در بخش خصوصی ۹۵۰ میلیارد تومان و در دانشگاه‌ها ۳۷۰۰  میلیارد تومان است. از ابتدای سال ۹۷ هم هیچ بدهی نداریم؛ چرا که پرداخت‌هایمان به روز شده است.

فصل بودجه و درخواست بودجه‌ای سازمان بیمه سلامت
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در ادامه با اشاره به فصل بودجه گفت: ایام بودجه را در پیش داریم و جلسات را در این باره داشته‌ایم. خوشبختانه در بودجه سال ۹۷ احکام خوبی مانند بحث رفع همپوشانی‌ها، استحقاق‌سنجی، اجرای گایدلاین‌ها و ایجاد پایگاه جمعیتی درمان بیمه شدگان کشور صادر شد و امروز نمی‌توانید حکمی را در قانون برنامه ششم و بودجه سال ۹۷ پیدا کنید که ما به آن ورود نکرده باشیم. در عین حال از سازمان برنامه و بودجه درخواست کردیم که مجوز این احکام ادامه یابد؛  چرا که به عنوان مثال در بحث رفع همپوشانی بیشتر زمان نیاز داریم؛ چرا که اعتبار دفترچه‌ها پنج ساله شده و برای رفع آنها چهار سال زمان می‌خواهیم.وی افزود: در عین حال درباره بودجه ۹۸ هم از دولت و سازمان برنامه و بودجه استدعا می‌کنم که بودجه را واقعی ببینند. عملکرد ما در سال ۹۷ نشان داد که نباید انتظار داشته باشند بیش از بودجه مصوب‌مان ارائه خدمت کنیم؛  چرا که در غیر این صورت اتفاقی که در سال‌های گذشته رخ داد، می‌افتد و بدهی‌ها و کسری‌ های ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیاردی ایجاد می‌شود. بنابراین باید در چهارچوب بودجه ارائه خدمت کرد و طبق قانون هم خلاف این موضوع مجازات قانونی دارد.

موهبتی تاکید کرد: باید یاد بگیریم که متناسب و در چهارچوب بودجه خرید خدمت کنیم. بنابراین هر افزایشی که می‌خواهد در تعرفه یا بسته خدمتی برای سال ۹۸ اتفاق افتد، باید بودجه واقعی‌اش هم دیده شود. بارها اعلام کرده‌ام که برای یک خانواده سه نفره ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ تومان به ما می‌دهند، اما آنچه که هزینه می‌کنیم، ۱۳۲ هزار تومان است. حال اگر این اعداد را محاسبه کنیم، ۴۵۰۰ تا ۵۶۰۰ میلیارد کسری خواهیم داشت. البته در سال ۹۷ اقداماتی مانند هدفمند کردن بیمه رایگان، الکترونیک شدن خدمات، توجه به راهنماهای بالینی و ... کارهایی بود که مدیریت هزینه به همراه داشت. اما هرقدر هم به سمت مدیریت هزینه برویم، باز هم کسری‌ها جبران نمی‌شود. منابع باید بر اساس مصارف تصویب و تعیین شوند. بنابراین اگر در منابع‌مان مشکل داریم، بسته‌ها را کوچک‌تر کنیم. نمی‌شود که یک سال به ارائه‌کنندگان خدمات بدهی داشته باشیم. این موضوع حتما در کیفیت ارائه خدمات تاثیر می‌گذارد.موهبتی با بیان اینکه باید واقع‌بین باشیم و منابع و مصارف‌مان را تنظیم کنیم، گفت: اگر منابع کافی نداریم باید مدیریت هزینه کنیم و به بسته خدمتی به صورت منطقی نگاه کنیم. البته تاکید می‌کنم که آخرین بخشی که باید در منابعش صرفه‌جویی شود، حوزه سلامت، درمان و بیمه سلامت است. ابتدا باید در حوزه‌های دیگر منابع محدود شود و آخرین بخش حوزه سلامت باشد که البته امیدواریم هیچ وقت این اتفاق نیفتد و دولت و مجلس همیشه به حوزه سلامت کمک کرده‌اند.

پیشنهاد بودجه‌ای سازمان بیمه سلامت
وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره پیشنهاد بودجه‌ای سازمان بیمه سلامت گفت: با روش‌های مختلفی می‌توان تنظیم بودجه را انجام داد. به عنوان مثال یکی از روش‌ها این است که فرض کنیم که بار مراجعه و بسته خدمتی هیچ افزایشی نداشته و با این فرض بودجه را تعیین کنیم که البته فرض درستی نیست. باید توجه کرد که در سال ۹۲ قبل از اجرای طرح تحول سلامت پرداخت از جیب مردم در این حوزه حدود ۶۰ درصد بود، اما در قانون برنامه پنجم به صراحت گفته شد که پرداخت از جیب مردم باید کاهش یابد. حال برخی نقد کردند که با طرح تحول هزینه‌های دولت افزایش یافته است. این در حالی است که باید هزینه‌های دولت افزایش می‌یافت. این در حالی است که قانونگذار گفته بود پرداخت از جیب مردم به ۳۰ درصد کاهش یابد و در برنامه ششم توسعه هم گفته شده که پرداخت از جیب به ۲۵ درصد برسد. مقام معظم رهبری هم اعلام کردند که پرداخت از جیب باید به گونه‌ای باشد که بیمار رنجی جز رنج بیماری نداشته باشد. حال طبیعی است که وقتی پرداخت از جیب کاهش می‌یابد دولت باید هزینه را بپردازد و هزینه‌اش بالا می‌رود.

موهبتی ادامه داد: بنابراین اگر قرار است پرداخت از جیب مردم را به ۲۵ درصد کاهش دهیم باید بیمه را تقویت کنیم. از طرفی ۹۵ درصد منابع بیمه منوط به منابع دولتی است. پس باید سهم منابع دولت افزایش یابد. نمی‌شود با تعارف این حوزه‌ها را اداره کرد. در عین حال باید محدودیت‌های کشور را هم درک کنیم. بالاخره در شرایط مختلف حساسیت‌هایمان بیشتر از گذشته است و باید آنها را درک کنیم.وی با بیان این که درخواست‌مان این است که بودجه در بخش بیمه سلامت به صورت واقعی دیده شود، ادامه داد: در این صورت ما هم باید به بهترین نحو این حوزه را مدیریت کنیم اما نمی‌توانیم خودمان خلق منابع داشته باشیم. البته رویکردها چه در دولت چه در مجلس و چه در رسانه‌ها، رویکردهای مثبتی است.در سال ۹۷ بودجه پیشنهادی ما با بودجه‌ای که سازمان برنامه و بودجه توانست به ما دهد، تفاوت داشت.

موهبتی تاکید کرد: امیدواریم منابع کشور اجازه دهد تا بودجه این سازمان واقعی شده و بتوانیم خدمات‌مان را بیش از قبل ادامه دهیم. در عین حال به اشتباه اجرای یک سری سیاست‌های ما را هم به محدودیت‌ منابع وصل کردند. به عنوان مثال در حوزه بیمه رایگان اعلام کردیم که افراد تحت پوشش این بیمه باید به بخش دولتی مراجعه کنند؛ چراکه بیمه رایگان برای کسانی است که توانایی پرداخت تعرفه دولتی را ندارند. چنین فردی قطعا نمی‌تواند مابه‌التفاوت بخش دولتی و خصوصی را هم بپردازد. ضمن اینکه در بخش تخصصی دولتی هیچ نقصان و کاستی وجود ندارد. از طرفی هتلینگ بیمارستان‌های دولتی هم ارتقا یافته و در حوزه تخصصی بدون شک توان بخش دولتی بسیار ارزشمند است. بخش دولتی ما توانمند است.البته وقتی با ۲۰۰ میلیون بار مراجعه خدمات را ارایه می‌کنیم حتما مشکلاتی هم ایجاد می‌شود. وقتی بار مراجعه بالاست، تخت کافی نیست و قطعا با مشکل روبرو خواهیم شد.

سرانجام تقسیط پرداخت حق بیمه در صندوق ایرانیان
موهبتی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره سرانجام تقسیط پرداخت حق بیمه در صندوق ایرانیان گفت: در آیین نامه ارزیابی وسع پیشنهاد تقسیط پرداخت حق بیمه را مطرح کردیم تا بیمه شدگان بتوانند حق بیمه‌شان را به صورت قسطی پرداخت کنند. حتی شاید برخی تمایل داشته باشند یارانه‌شان به این بخش اختصاص یابد که در این باره بحث و بررسی می‌کنیم و امیدواریم به مشکلی برنخورد چراکه تقسیط حق بیمه می‌تواند به مردم کمک کند و امیدواریم سازمان برنامه و بودجه و دولت کمک کنند تا این اقدام انجام شود تا هم مشکل مردم رفع شود و هم مشکل سازمان بیمه سلامت.وی در پایان درباره سامانه ۱۶۶۶ نیز گفت: مردم می‌توانند از طریق این سامانه شکایات و انتقادات‌شان را مطرح کنند و ما آنها را پیگیری می‌کنیم. تا کنون ۱۱ مورد برخورد نامناسب هم در این سامانه دیده‌ایم که با آنها برخورد شده است. بنابراین هر چه نظارت‌ها را بیشتر تقویت کنیم به نفع مردم و نظام سلامت کشور است.
مرجع : ایسنا