به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۴۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۶ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۱۶۳۲۶۱

واکنش‌ها به نامه یزدی به آیت الله شبیری زنجانی

واکنش‌ها به نامه یزدی به آیت الله شبیری زنجانی
گروه سیاسی: در پی انتشار تصاویری از حضرت آیت الله شبیری زنجانی با رئیس دولت اصلاحات، آیت الله موسوی خویینی ها و عبدالله نوری در فضای مجازی؛ آیت الله محمد یزدی طی نامه ای خطاب به این مرجع تقلید شیعیان خواستار «رعایت شئون مرجعیت و احترام نظام اسلامی حاکم» شد. این نامه واکنش های زیادی را از سوی فعالان سیاسی در پی داشت.

آیت‌الله محسن غرویان در گفت و گویی با اشاره به نامه آیت الله یزدی به آیت الله شبیری زنجانی گفت: به نظر من انتساب این نامه و محتوای آن به آیت‌الله یزدی اندکی قابل تأمل است، اما اگر خود وی آن را تایید کند دیگر جای بحثی نیست.
واکنش سیاسیون به نامه یزدی به آیت الله شبیزی
نکته دیگر که باید به آن اشاره کرد، این است که در تاریخ حوزه‌های علمیه، مراجع و مرجعیت در یک مقام و مرتبه‌ای بودند که اجتهاد آزاد داشتند و این چنین نبوده که شخص دیگری بخواهد برای یک مجتهد آن‌هم در حد مرجع تعیین تکلیف کند.وی افزود: مراجع در اظهارنظرهای فقهی و موضع گیری‌هایی که داشتند، آزاد بودند و این از افتخارات حوزه‌های علمیه و مرجعیت شیعه است که حوزه های علمیه، محل تبادل آزاد فکری و اظهار نظر اجتهادی بوده است. اما این جای شگفتی دارد که کسی بخواهد برای یک مرجع تقلید تعیین تکلیف کند و این مسأله بسیار عجیبی است.کسانی که در حد مرجعیت نیستند چگونه می‌توانند برای یک مرجع‌تقلید در رتبه‌ای بالاتر تعیین تکلیف کنند؟

عباس عبدی: قتل خاشقجی هم همین مشکل را داشت
مهندس عباس عبدی تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی درباره‌ی نامه‌ی آیت الله محمد یزدی در تلگرام نوشت: نامه آقای یزدی عضو برجسته جامعه مدرسین قم خطاب به آیت الله شبیری زنجانی بازتاب وسیعی داشت. مخالفتها با این نامه بجای خود؛ ولی واقعیت آنچه که در قم می‌گذرد همین نگاه آقای یزدی است. مساله این است که با یک فهم عرفی هر کسی متوجه می‌شد که این نامه اثرات منفی و مخربی برای حوزه و نظام دارد پس چرا آقای یزدی چنین نامه‌ای را نوشتند؟
پاسخ در فضای بشدت بسته حاکم بر این گروه است که در پرتو حمایت سیاسی و قدرت تنفس می‌کند و لذا قادر به پیش بینی تبعات اقدام خود نیست. قتل خاشقجی هم همین مشکل را داشت و همه تعجب می‌کردند که چطور عربستان متوجه تبعات این اقدام نبود؟ پاسخ همان فضای بسته و رانتی و مبتنی بر قدرت مادی و پولی بر افکار و برداشت‌های رهبران عربستان بود. تا هنگامی که چنین فضایی هست و افراد می‌توانند بدون پیگیری قضایی و سیاسی هر چه بخواهند بگویند، نتیجه‌ای جز این را شاهد نیستیم. آیا دیگران هم می‌توانند چون آقای یزدی برای یک مرجع چنین نامه‌ای بنویسند و تحت تعقیب قرار نگیرند؟ اگر بتوانند؛ در این صورت ایرادی به کار آقای یزدی نیست و اگر نتوانند که قطعا نمی‌توانند باید مشکل را در این تبعیض ویرانگر جستجو کرد. این تبعیض ریشه همه نابسامانی‌ها و اظهار سخنان نسنجیده است. که اتفاقا کسانی بیشتر قربانی این تبعیض می‌شوند که از آن بهره مند هستند.


محمدتقی فاضل میبدی نیز در توییتی درباره این نامه نوشت:
«اگرروزي كه حمله به بيت مراجع در قم إغاز شد و عده اي خودسر به بيت آيت الله منتظري و آيت الله صانعي حمله كردند ، فريادي بلندميشد ،امروز شاهد چنین برخورد غیر اخلاقی و غیر منطقی از آقای یزدی خطاب به آیت الله شبیری نبودیم .کاربجایی رسید که یک مرجع باید با شاقول فکری اقای یزدی حرکت کند»
واکنش سیاسیون به نامه یزدی به آیت الله شبیزی

علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی هم گفت:
«حضرت آیت‌الله‌یزدی! شما بخوبی مقام علمی، اخلاقی و مرجعیت حضرت آیت‌الله‌العظمی‌شبیری‌زنجانی را می‌دانید. این نوع حرمت شکنی حریمی را باقی نمی‌گذارد و از کسی در مقام شما بعید است. آنکه در دفاع از او چنین کرده‌اید از این کار شما ناخشنود است. خداوند توفیق جبران به شما عنایت فرماید.»
واکنش سیاسیون به نامه یزدی به آیت الله شبیزی

سعید شریعتی، فعال سیاسی و روزنامه نگار با انتقاد از این نامه نوشت:
«پس از آرزوی شفای کامل، حضرت یزدی! یادآور می‌شود که حرمت مرجعیت وقتی شکسته شد که یه عده عربده‌جوی چماقدار ریختند در حسینه رو به روی منزل شما، قرآن‌ها و نهج‌البلاغه را سوزاندند و جسارت را به جای رساندند که قلم از نوشتنش شرم دارد و احتمالا شما از پنجره منزل لبخند رضایت می‌زدید.»
واکنش سیاسیون به نامه یزدی به آیت الله شبیزی
مرجع : برترین ها
برچسب ها: آیت الله یزدی