به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۶ ساعت ۱۵:۱۲
کد مطلب : ۱۶۳۳۱۲

توجه به بخش خصوصی افزایش یابد

گروه اقتصادی: رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت به مشکلات اساسی موجود در سه بخش صنعتی، معدنی و تجاری کشور اشاره و از وزیر جدید درخواست کرد تا توجه به تشکل‌ها و بخش خصوصی افزایش یابد.
توجه به بخش خصوصی افزایش یابد
عبدالوهاب سهل‌آبادی در مورد مطالبات بخش صنعت، معدن وتجارت با توجه به تغییر و تحول صورت گرفته در سطح کلان این وزارتخانه، اظهار کرد: در حال حاضر جامعه صنعتی، معدنی و تجاری کشور نیازمند خرد جمعی است و این مسئله جز با تعامل بخش خصوصی و دولت میسر نخواهد شد و امیدوار هستیم که با تغییر و تحولات صورت گرفته در وزارت صنعت، معدن و تجارت، توجه به تشکل‌ها و بخش خصوصی افزایش یابد و مشکلات موجود رفع شود.وی ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات بخش صنعت، مسائل بانکی و معوقات تولیدکنندگان است که طی چند سال گذشته به دلایلی از جمله رکود، تورم، تحریم و مسئله هدفمندسازی یارانه‌ها افزایش یافته و واحدهای تولیدی را با مشکلات عدیده‌ای از جمله کمبود نقدینگی روبرو کرده است. بنابراین از دولت درخواست داریم تا برای معوقات بانکی واحدهای تولیدی چاره‌اندیشی کرده و حداقل به مدت زمانی دو سال به آنها جهت پرداخت این معوقات تنفس بدهد.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به این‌که در حوزه معدن فرسودگی تجهیزات و ماشین‌آلات مهمترین مشکل معدن‌کاران است، گفت: متاسفانه معادن از نظر ماشین‌آلات و تجهیزات با مشکلات بسیار زیادی روبرو هستند و باید با ماشین‌آلاتی فرسوده که مربوط به ۱۹۷۰ میلادی است، فعالیت کنند. علاوه بر این در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت نرخ ارز، ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی بسیار گران شده است و دولت باید جهت تهیه ابزار مورد نیاز معدنکاران چاره‌اندیشی کند.سهل‌آبادی افزود: متاسفانه معادن در سالیان گذشته کمترین تسهیلات بانکی را دریافت کردند و علاوه بر این محل معدن مشمول وثیقه نمی‌شود. مشکل دیگری که معدن‌کاران با آن روبرو هستند، مسئله قراردادهای یکطرفه است و اگر طبق قرارداد مکلف به برداشت ۱۰۰۰ تنی باشند، باید به تعهد خود عمل کنند و اگر مشکلی پیش پای آنها قرار گرفته باشد، مورد توجه واقع نمی‌شود.

وی همچنین به مشکلات موجود در بخش تجارت اشاره و اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی بخش بازرگانی در کشور مربوط به صادرکنندگان است و فعالان اقتصادی به راحتی نمی‌توانند با طرف خارجی قرارداد منعقد کنند، علاوه بر این مسائل بانکی و گمرکی نیز تجار را آزار می‌دهد و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با تشکیل اتاق فکر بین بخش خصوصی و دولتی، درصدد حل این مسائل برآید.روز گذشته رضا رحمانی در جریان بررسی صلاحیت وزرای صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ با کسب ۲۰۳ رای موافق از مجموع ۲۶۵ رای مربوطه به عنوان وزیر جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) انتخاب شد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: صنعت تجارت