به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۱۴ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۱۶۳۹۱۵

سایه سنگین سیاست بر سر رسانه‌ها!

گروه فرهنگ و هنر: یک فعال رسانه‌ای معتقد است که «نمی‌توان گفت تنها مطبوعات و رسانه‌ها دچار آفت‌زدگی شده‌اند، بلکه متاسفانه کل جامعه و بخش‌های مختلف‌ آن دچار سیاست‌زدگی شده‌اند و مطبوعات هم بخشی از این موضوع هستند؛ چراکه از نگاه مسئولان، همواره تمام مقولات از فرهنگ و هنر و ورزش گرفته تا موضوعات دینی به سیاست مربوط می‌شوند.»
سایه سنگین سیاست بر سر رسانه‌ها!
منصور قنواتی، فعال رسانه‌ای و مدیر مسوول سابق روزنامه «بهار» درباره‌ِ سیاست‌زدگی مطبوعات و این‌که چرا در دو دهه اخیر رسانه‌ها در انحصار اخبار سیاسی قرار گرفته‌اند، گفت: جامعه ما سال‌های سال است که سیاست‌زده شده و چندین دهه است که این سیاست‌زدگی آفت جامعه شده است. طبیعتا مطبوعات و رسانه‌ها هم از این موضوع مستثنی نیستند.او با تاکید بر اینکه بخش‌های مختلف جامعه با سیاست عجین شده‌اند، یادآور شد: اگر با کارشناسان حوزه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، اقتصادی و اجتماعی و ... صحبت کنید، اولین رنج‌نامه‌شان از این حوزه‌ها، سیاست‌زدگی‌شان است؛ به عنوان مثال در حال حاضر بسیاری از مدیران ورزشی از حوزه سیاست وارد عرصه مدیریت ورزشی شده‌اند. به هر حال سیاست همواره در کشور ما در ردیف اول موضوعات مملکتی بوده است، ولی در چند دهه اخیر این موضوع گریبان مطبوعات و رسانه‌ها را هم گرفته است.قنواتی ادامه داد: طبیعی است که روزنامه‌هایی که با رویکرد سیاسی و اجتماعی فعالیت می‌کنند، باید بیش از هر موضوع دیگری به این موضوعات بپردازند؛ اما مشکل اصلی این است که همه موضوعات و حوزه‌ها به نوعی به سیاست ربط پیدا کرده‌اند و در واقع تمام موضوعات به صورت ناخودآگاه و غیرقابل اجتناب به سمت امور سیاسی سوق داده می‌شوند مشکل اصلی این است که همه موضوعات به نوعی به سیاست ربط پیدا کرده‌اند. 

وی ادامه داد: تمام موضوعات به صورت ناخودآگاه و غیرقابل اجتناب به سمت امور سیاسی سوق داده می‌شوند. شرایط به گونه‌ای شده است که حتی یک اتفاق ساده در یکی از روستاهای کشور هم سریعا تعابیر و تفاسیر سیاسی به دنبال خواهد داشت‌.این فعال رسانه‌ای سیاست‌زدگی را آفت جامعه دانست و اظهار کرد: بر همین اساس نمی‌توان گفت که مطبوعات و رسانه‌ها دچار آفت‌زدگی شده‌اند، بلکه متاسفانه کل جامعه و بخش‌های مختلف‌ آن دچار سیاست‌زدگی شده‌اند و مطبوعات هم چاره‌ای جز این ندارند؛ این درحالی است که بیرون آمدن از این شرایط هم اصلا کار ساده‌ای نیست؛ چراکه از نگاه مسئولان حاکمیتی، همواره تمام مقولات از فرهنگ و هنر و ورزش گرفته تا موضوعات دینی به سیاست مربوط می‌شوند. نتیجه این رویکرد هم جامعه سیاست‌زده، مطبوعات سیاست‌زده، فرهنگ و هنر سیاست‌زده و ... است.قنواتی در ادامه به بی‌اعتمادی عمومی نسبت به رسانه‌های داخلی اشاره کرد و گفت: کاش در میان این حجم از سیاست‌زدگی، رسانه‌هایی هم وجود داشتند که حداقل از نظر اطلاع‌رسانی و تحلیل اخبار سیاسی عمللکرد قوی داشته باشند؛ این در حالی است که عملکرد ضعیف رسانه‌های ما در اطلاع‌رسانی اخبار سیاسی منجر به این شده که امروز نگاه بیشتر مردم به سوی رسانه‌های خارج از کشور باشد. طبق نظرسنجی‌های رسمی در سال‌های اخیر درصد بالایی از مردم برای دریافت اخبار، به رسانه‌های خارج از کشور مراجع می‌کنند.

او محدودیت در انتشار برخی اخبار و خودسانسوری را از جمله مهمترین مشکلات رسانه‌ها برشمرد و تاکید کرد: بسیاری از سوژه‌هایی که در رسانه‌های داخلی به آنها پرداخته می‌شود، با ۲۴ ساعت تاخیر همراه است؛ چراکه زمان زیادی طول می‌کشد تا رسانه‌ها عواقب پرداختن به یک سوژه را بررسی کنند، تاثیرات داخلی و خارجی آن را بسنجند و در نهایت تصمیم به انتشار خبر یا تحلیلی از یک رویداد بگیرند. طبیعی است که وقتی جامعه خبر کهنه از رسانه‌های داخلی دریافت کند، خیلی راحت به سراغ رسانه‌هایی می‌رود که اخبار را سریع‌تر منعکس می‌کنند.مدیر مسوول سابق روزنامه «بهار» اظهار کرد: به طور کلی خودسانسوری، دست به عصا بودن رسانه‌ها و همچنین فشارها و نگاه‌های جانبی باعث شده است که فضای رسانه‌ای ما فضای باری به هر جهتی باشد. در واقع صرفا این نگاه وجود دارد که روزنامه‌ها منتشر شوند و سایت‌ها و خبرگزاری‌ها مجوز بگیرند که فقط رسانه داشته باشیم؛ در حالی که در واقع اغلب این رسانه‌ها به نوعی متصل به قدرت هستند و در این شرایط بخش‌ خصوصی عملا در حال حذف شدن است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مطبوعات