کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کاخ سفيد محتوای نامه اوباما به روحانی را اعلام کرد

روحاني‌در گفتگو باNBC: برای‌توافق هسته‌ای اختیار‌کامل دارم

28 شهريور 1392 ساعت 2:18

گروه سياسي: رئیس‌جمهور كشورمان در اولین مصاحبه‌اش با یک شبکه آمریکایی (NBC) با تائید دریافت نامه‌ای از باراک اوباما گفت لحن این نامه «مثبت» و «سازنده» بوده و وی برای توافق با غرب در مورد برنامه هسته‌ای تهران، اختیار کامل دارد.


دكتر حسن روحانی در گفتگو با شبکه «ان‌بی‌سی» آمریکا افزود: نامه اوباما می‌تواند «گام کوچکی» برای آینده‌ای مهم باشد. آقاي روحانی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ايران «به دنبال ساخت تسلیحات اتمی نیست و هیچ‌گاه هم چنین مسیری را دنبال نخواهد کرد.» رييس جمهوری در تشريح نامه همتای آمريکايی‌اش گفت: «بعد از انتخابات رياست جمهوری و شروع به کار رسمی‌ام، آقای اوباما نامه‌ای خطاب به من نوشتند و تبريک گفتند و برخی مسائل را مطرح کردند. من هم به آن نامه پاسخ دادم، از ايشان تشکر کردم و مواضع جمهوری اسلامی ايران را نسبت به برخی مواردی که ايشان مطرح کرده بودند و برخی موارد ديگر، مطرح کردم».

روحاني در اين مصاحبه افزود: «اين می‌تواند قدم‌های بسيار کوچکی برای آينده ای مهم باشد. من معتقدم رهبران در همه کشورها بايد به فکر منافع ملی باشند و نبايد تحت تاثير گروه‌های افراطی فشار قرار گيرند. اميدوارم شاهد چنين جو و صحنه‌ای در آينده باشم».مشروح این گفت‌وگو قرار است همزمان با سفر رييس‌جمهور به نيويورك از شبکه «ان‌بی‌سی» پخش شود. این مصاحبه ديروز چهارشنبه در ساختمان ریاست‌جمهوری ضبط شده است. هفته گذشته، حسين موسويان، از اعضای پيشين تيم هسته‌ای ايران در دولت اصلاحات در يادداشتی، اعلام كرد رهبري، مجوز مذاکره با آمريکا بر سر پرونده هسته‌اي را به دكتر حسن روحانی داده است.

کاخ سفيد محتوای نامه اوباما به روحانی را اعلام کرد

در همين حال، سخنگوی کاخ سفيد اعلام کرد که باراک اوباما، در نامه به حسن روحانی گفته است که «آمريکا آماده است تا منازعه هسته‌ايش با ايران را خاتمه دهد مشروط به اينکه ايران نشان دهد به دنبال ساخت سلاح اتمی نيست». به گزارش خبرگزاری رويترز، جی کارنی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: «رييس جمهور در نامه خود اشاره کرده که آمريکا آماده است تا پرونده هسته‌ای ايران حل و فصل شود به شرطی که ايران نشان دهد برنامه هسته‌ايش تها برای اهداف صلح‌آميز است». وی افزود: «نامه همچنين حامل اين پيام بود که ايران بايد فورا به مسائل مطرح (در برنامه هسته‌ايش) پاسخ دهد، چون همان‌طور که گفته‌ايم، دريچه فرصت حل و فصل ديپلماتيک آن باز است ولی اين دريچه برای هميشه باز نخواهد بود».

اوباما روز ۲۴ شهريور در يک مصاحبه تلويزيونی خبر داده بود که به حسن روحانی نامه‌ای نوشته و رييس جمهوری ايران هم به آن پاسخ داده است. رييس‌جمهوری آمريکا همچنين در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونی اسپانيايی‌زبان «تله‌موندو» گفت: نشانه‌هايی وجود دارد که نشان می‌دهد حسن روحانی می‌خواهد باب گفت‌وگو با غرب و ايالات متحده را باز کند.


کد مطلب: 16401

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/16401/روحاني-در-گفتگو-باnbc-برای-توافق-هسته-ای-اختیار-کامل-دارم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir