به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۱۶۴۰۹

اگر گشت‌ ارشاد هست، ماهواره هم هست

رضا ساکی

هیچ وقت نخواستم در ستون طنز پیش‌بینی بکنم. اما حالا که روزهای پایانی تابستان را پشت‌ سر می‌گذاریم و به‌زودی سروکله‌ی پاییز پیدا می‌شود، می‌خواهم یک پیش‌بینی بکنم! شما می‌دانید اعضای گشت‌ ارشاد در پاییز و زمستان کجا می‌روند و چه کاری انجام می‌دهند؟ چون می‌دانید در پاییز و زمستان کار گشت‌ ارشاد خیلی‌ خیلی کم‌تر است و به چکمه محدود می‌شود! پس دیگر نیازی به حضور مستمر در مکان‌هایی مثل خیابان، ساحل دریا، پاساژها، مراکز فرهنگی هنری و یا کنسرت‌ها نیست و مردم خودبه‌خود پوشش را رعایت می‌کنند تا سرما نخورند!

اما تاریخ ثابت کرده است که نیروی انتظامی بعد از ارشاد مردم در تابستان و اصلاح نحوه‌ی پوشش، در پاییز و زمستان به اصلاح پشت‌بام‌ها روی می‌آورد و سعی می‌کند ارشاد را روی امواج دنبال کند و تا می‌تواند ماهواره‌ها را جمع ‌می‌کند. این کار بویژه در سال‌های اخیر که برخی شبکه‌های ماهواره‌یی برنامه‌هایی موزون برای شب چله تولید می‌کنند، بیش‌تر شده است.

شاید بخوهید بدانید چرا نیروی‌ انتظامی هر دو طرح را با هم اجرا نمی‌کند. آیا کمبود نیرو دارد؟ خیر نیروی‌ انتظامی چیزی که زیاد دارد، ماشاءالله نیروست، ولی ظرافتی در کار دوستان وجود دارد و آن این است که مردم یا باید در خیابان باشند و ارشاد شوند و یا در خانه باشند و ارشاد شوند. ولی اگر در هر دو مکان ارشاد بشوند، ممکن است سیخ و کباب با هم بسوزد. یعنی مردم یا باید از خیابان به خانه پناه ببرند و ماهواره ببینند و یا ماهواره نداشته باشند و بیایند توی خیابان بگردند!

این‌طوری است که همیشه یک گزینه فعال است تا مردم بی‌حوصله نشوند، یعنی اگر در فصول سرد سال ماهواره نیست، بازار هست و در فصول گرم اگر گشت‌ ارشاد هست، ماهواره هم هست! حتا ممکن است امسال فیس‌بوک هم باشد و اگر فیس‌بوک باشد و کسی از خانه بیرون بیاید، باید دستگیر بشود اصلا! نمی‌شود که مسؤولین فیس‌بوک را آزاد کنند و باز مردم از خانه بیرون بیایند! یا این یا آن! مردم نباید همه چیز را با هم بخواهند که! مسؤولین به فکر سردی و گرمی مردم هستند و سال‌هاست راه اعتدال را برگزیده‌اند، خیلی زودتر از دکتر روحانی! باقی بقای‌تان!
مرجع : خبرگزاری ایسنا

حميد
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۱:۰۱
اتفاقا"خيلي نظريه جالبيه من پيشنهادم اينه كه در بند اول مديريت جهاني قرار بگيره و در سازمان ملل جهت اصلاح امور جهان مطرح بشه! (130446)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۱:۰۴
عالي بود ... باز نوبت قابلمه هاست ! (130450)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۱:۰۶
لایک (130452)
سعید
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۱:۰۶
زنده باد کره شمالی (130453)
س
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۱:۲۵
مرسی ازاین متن زیبا.الحق که زدی به هدف (130461)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۱:۲۹
باحال بود! (130463)
سیروان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۱:۳۰
عاااااااااااااالی بود (130464)
فرداد
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۱:۳۳
مگه در صدا و سیما صبح تاشب گفته نمیشه که در کشور ما دموکراسی واقعی برقراره؟خب الان که اکثریت مردم گشت ارشاد نمیخوان و اکثریت مردم دوست دارن ماهواره نگاه کنن پس چرا به دموکراسی احترام نمیذارن؟اخه این که نمیشه نظام بدنبال راضی نگه داشتن یه عده معدودی باشه و بخواد اکثریت مردم رو نادیده بگیره همیشه اون عده معدود به ما میگن اگه تفکرات مارو قبول ندارید از کشور برید بیرون ولی ما اکثریت به شما نمیگیم برید بیرون میگیم به اکثریت احترام بذارید (130465)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۱:۴۲
خدا لعنت کنه هرکسی رو که با شادی مردم مخالفه
باید به عقل و شعور مردم احترام بزارن اینا فکر میکنن که کسی بد و خوبش رو نمیفهمه
هرکسی رو تو گور خودش میزارن (130470)
kk
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۲:۰۸
کاملا درسته!! (130476)
saeed hirad
United States
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۲:۱۰
خیلی با حال بود......... (130477)
علی
United States
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۲:۱۸
وای به حال ما مردم بیچاره چرا ماهواره نباشد اینترنت که هست در این قرن این کار ها فقط هزینه و وقت مسولین وبیتالمال صرف می شودباشد روزی بیاد که این جنگها به پایان برسد (130485)
م
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۲:۳۳
تا وقتی سریالهای آبکی و افتضاح شبکه های صدا و سیما هست، ماهواره هم هست ! (130498)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۳:۰۹
بخدا خسته شدیم دیگه از این اوضاع.
من فکر می کنم واقعا امنیت روانی در جامعه نداریم . (130522)
فرامرز
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۳:۲۸
هیچ عایدی براشون نداره
جز اینکه عاقبت متوجه میشن که تمام این فشارها بیجهت ونتیجه بوده
سالیان قبل فشار ها بر ویدئو و فیلم و پاسور وحتی شطر نج وگذاشتن موی بلند هم جرم بود وبازداشت داشت
حالا آزاد شدن . . . . (130542)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۳:۴۱
تصاویر گشت ارشاد که توی برج میلاد به مردم گیر میده رو میبینم ،فقط میترسم از روزی که این سکوت مردم بشکنه واین عقده ای که ایجاد شده بالفعل بشه. (130554)
امید
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۳:۵۱
احسنت! (130561)
mohammad
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۴:۱۲
afarin! (130576)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۵:۰۸
فیسبوک و یوتیوپ دو سایت بسیار پر استفاده در دنیا هستند که برخی از مسئولان قصد دارند ما را از آنها محروم کنند ولی جلوی مردم کم آوردند (130623)
پویا
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۶:۴۹
بابا این رضا ساکی خیلی مقاله های با حالی مینویسه. یه دونه باشه. فقط کاش فردا بهش انگ نچسبونن. (130695)