به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۱۶۴۸۶

بازار کتاب دوران بسیارسختی را می‌گذراند

گروه فرهنگ و هنر: اگر خوب گوش کنی، می‌توان نفس‌هایش را که در سربالایی نفس‌گیر تنگ‌ناها، بشماری، نفس‌های یاری که از کودکی یادمان داده‌اند مهربانش، بخوانیم اما کمتر دست نوازش به مهربانی بر سرش کشیدند!
بازار کتاب دوران بسیارسختی را می‌گذراند
این‌ روزها اگر خوب تمرکز کنی، متوجه بدحالی فرهنگ می‌شوی اما یکی از بدحال‌ترین اعضای این جامعه، کتاب است و بازار نشر و چاپ و همه آنها که پیرامون این بازار، زندگی را تجربه کرده‌اند و خاکش چنان بردامنشان نشسته که زمین‌گیرشان کرده است. امروز بازار چاپ و نشر کتاب دوران سختی را می‌گذراند و اغلب نویسندگان و شاعران استان فارس از این وضعیت نابسامان گله‌مندند. کار به جایی رسیده که بسیاری از کتاب‌های چند جلدی، منحصر به چاپ تنها یک جلد شده‌اند و گرانی‌های بیش از اندازه کاغذ و قیمت‌های نجومی پشت جلد کتاب‌ها، به اضافه‌ی مشکلات توزیع، همه و همه سبب دوری مخاطبان از کتاب و کاهش آمار مطالعه شده است.

«محمدی» ناشری که سال­‌هاست در حوزه‌ی نشر کار می­‌کند، با گلایه از وضع موجود، می­‌گوید: طی سال­‌ها تجربه در این حوزه همواره شاهد افت و خیزهای زیادی بوده­‌ام، اما تاکنون این قدر بر ما سخت نگذشته بود، کارمان به جایی رسیده که مثل قیمت طلا، روزانه قیمت کاغذ را سؤال می­‌کنیم و تازه معلوم نیست که همین کاغذ گران و بی­‌کیفیت را باید از کجا تأمین کنیم؟! از آن بدتر این‌که مجبور هستیم در همه قراردادهای قبلی­‌مان با صاحبان آثار، تجدید نظر کنیم و با تغییر وضعیت مالی قرارداد، بسیاری از مشتریانمان را هم از دست می­‌دهیم. او می­‌افزاید: البته اگر ما هم به جای نویسندگان و شاعران بودیم از چاپ کتابمان در شرایط جدید، اجتناب می­‌کردیم و منتظر شرایط بهتری می­‌شدیم. تازه با همان قیمت­‌ها و تیراژهای پیشین هم، برای توزیع و فروش آثار مشکل داشتیم، چه برسد به این‌که بخواهیم در شرایط کنونی، این کار را انجام دهیم. او ادامه می­‌دهد: به خدا خودمان هم خسته شدیم از بس زنگ زدیم برای کاغذ و تماس گرفتیم با صاحبان قلم برای عذرخواهی از دیرکرد چاپ کتابشان و... کاش می­‌شد این شرایط بحرانی از بین می­‌رفت و کارها دوباره به روال قبلی برمی­‌گشت.

«امین فقیری» نویسنده‌ پیشکسوت شیرازی نیز معتقد است: اوضاع نابسامان کاغذ، آسیب­‌های فراوانی به بازار نشر کشور وارد می‌کند که از جمله آنها می­‌توان به کاهش کیفیت چاپ به علت استفاده از کاغذ نامرغوب و ارزان­‌تر، عدم توزیع مناسب آثار چاپ شده، کاهش مخاطبان، گرانی کتاب­‌های چاپ شده و بالطبع خارج شدن این محصول فرهنگی از سبد فرهنگی خانوارها و... اشاره کرد. این نویسنده وضعیت ایجاد شده برای بازار نشر را بسیار آزاردهنده توصیف و می‌گوید: پیش از این وضعیت هم، اوضاع نشر رو به راه نبود و دغدغه‌ی نویسندگان بیشتر به پایین بودن تیراژ کتاب‌هایشان برمی­‌گشت که در مقایسه با کشورهای هم‌جوار، از حد نسبی استاندارد هم پایین­‌تر بود و همه‌ی تلاش آنها برطرف کردن این مشکل بود، حالا که وضع از این هم خراب‌تر شده و تازه باید تصمیم بگیریم که اصلاً کتابمان را چاپ کنیم یا نه؟!

« زهرا شایسته‌فرد» دیگر نویسنده‌ هم می‌گوید: چند روز پیش ناشرم تماس گرفت و با صدایی خسته به من گفت: تیراژ کتاب جدیدتون رو 3000 تا اعلام کردیم اما با کمال تأسف به علت گرانی بیش از حد کاغذ و کمبود آن در بازار، فقط می­‌تونیم 1500 تا نسخه چاپ کنیم. البته توی کتاب هم به خاطر این‌که کلاستون پایین نیاد و مخاطباتونو از دست ندین، همون 3000 تا نوشتیم!او می‌افزاید: باور کنید که نمی­‌دانستم در پاسخ به ناشرم چه بگویم؟! بغض عجیبی گلویم را فشار می­‌داد، مردد بودم که کتابم را چاپ کنم یا نه؟ از یک سو به زحمات و مرارت­‌هایی که برایش کشیده بودم و شب­‌هایی را که تا صبح به نوشتن پرداخته بودم، فکر می­‌کردم و از سویی به نصف شدن پنهانی تیراژ کتابم. دلم خیلی می­‌سوخت، اما چاره­‌ای نداشتم، بالاخره تن به این کار دادم و حالا نمی­‌دانم در آینده چه اتفاقی برای وضعیت نشر خواهد افتاد.
مرجع : ایسنا

قاسمی بجد
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۱۱:۳۰
در دوران آقای حسینی وزیر سابق ارشاد که 12 ماه کتاب در دست بررسی بود!
در این دوره هم ناشران کتاب رو به وزارت ارشاد نمیدن چون میگن آینده کتاب معلوم نیست چی بشه !
اوضاع بسیار خراب است ! همین ... (131092)