به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۰۴ ساعت ۲۲:۳۲
کد مطلب : ۱۶۵۵۳۲

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر کرمانشاه را لرزاند

گروه جامعه: مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، اعلام کرد: زمین لرزه ای به قدرت 6.4 ریشتر ساعت 20 و 7 دقیقه و 31 ثانیه حوالی سرپل ذهاب در استان کرمانشاه را لرزاند.
زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر کرمانشاه را لرزاند
مرکز این زمین لرزه به طول جغرافیایی 45.7 و عرض جغرافیایی 34.38 در عمق 7 کیلومتری از سطح زمین روی داد.
این زلزله در 17 کیلومتری سرپل ذهاب، 18 کیلومتری قصرشیرین و 33 کیلومتری گیلانغرب در استان های ایلام و کرمانشاه اتفاق افتاده است. این زمین لرزه در اکثر شهرهای کرمانشاه، ایلام ، لرستان ، تبریز و ارومیه نیز احساس شده است. شدت زمین‌لرزه کرمانشاه به حدی بوده که در استان‌های از جمله کردستان و همچنین در بیشتر شهرهای استان ایلام و خوزستان و نیز در تبریز، ارومیه، اصفهان، ساوه و حتی رشت احساس شد. این زلزله در شهرهای بغداد، سلیمانیه، کربلا و نجف، عراق و کشور کویت هم احساس شد و بیش از نیم دقیقه آن مناطق را به لرزه در آورده است. سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: زلزله در مناطق بازسازی شده سرپل ذهاب اتفاق افتاده و امید می رود خسارات آن به شدت سال گذشته نباشد.

وقوع چهار پس لرزه در سرپل ذهاب و قصرشیرین
چهار پس لرزه به بزرگی 5.2 ، 4 ، 4 و 4.1 ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین و به فاصله زمانی 10 ،شش ، چهار و 9 دقیقه حوالی قصرشیرین و سرپل ذهاب در استان کرمانشاه را لرزاند.
به گزارش مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، نخستین پس لرزه در ساعت 20 و 39 دقیقه و 36 ثانیه و با قدرت 5.2 ریشتر حوالی قصر شیرین در استان کرمانشاه را لرزاند.
همچنین در ساعت 20 و 51 دقیقه و 5 ثانیه پس لرزه دیگری با قدرت 4 ریشتر این منطقه را لرزاند.
طول جغرافیایی پس لرزه ابتدایی که با قدرت 5.2 ریشتر اتفاق افتاد 45.65 و عرض جغرافیایی آن 34.36 گزارش شده است .
این پس لرزه در 10 کیلومتری از سطح زمین و در 18 کیلومتری قصر شیرین، 22 کیلومتری سرپل ذهاب و 34 کیلومتری گیلانغرب روی داد.
پس لرزه دوم و سوم با قدرت 4 ریشتر در 20 و 51دقیقه و 5 ثانیه و 20 و 56 دقیقه و 57 ثانیه در عمق 10 کیلومتری از سطح زمین و در سرپل ذهاب و حوالی قصرشیرین در مرز ایران و عراق روی داد.
پس لرزه چهارم با قدرت 4.1 نیز در حوالی سرپل ذهاب و در ساعت 21 و یک دقیقه و 19 ثانیه در طول جغرافیایی 45.74 و عرض جغرافیایی 34.4 و در عمق 9 کیلومتری از سطح زمین روی داد.

زمین لرزه کرمانشاه به لرستان هم خسارت زد
این زمین‌لرزه در شهرهای کوهدشت، رومشکان، پلدختر، نورآباد و خرم‎آباد نیز احساس شده است.
معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گفت: ۱۵۰ کیلومتر راه روستایی شهرستان پلدختر دچار خسارت شده است.

تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های کرمانشاه
با تصمیم شورای هماهنگی مدیریت بحران و دستور استاندار کرمانشاه فردا تمامی دانشگاه ها و مدارس کل استان در نوبت های صبح و بعدازظهر تعطیل است.

 فرماندار قصرشیرین: کشته نداشتیم
مرادعلی تاتار  فرماندار قصرشیرین:گفت: تخریب زیادی در این شهرستان رخ نداده است. تعدادی از مجروحان زلزله به بیمارستان‌های کرمانشاه اعزام شدند. زلزله موجب مصدومیت حدود ۳۰ نفر شد که اکثرشان سرپایی مداوا شدند. تمام راه‌های دسترسی قصرشیرین باز است.