به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۱۰ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب : ۱۶۵۹۶۶

بیست و هفتمین روز اعتراض کارگران هفت‌تپه

گروه جامعه: کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه امروز شنبه در بیست و هفتمین روز از اعتراضات خود مقابل فرمانداری شوش حاضر شدند.
بیست و هفتمین روز اعتراض کارگران هفت‌تپه
به گزارش ایرنا، حدود 500 نفر از کارگران نیشکر هفت تپه همراه با خانواده از ساعت 9 صبح با حضور مقابل ساختمان فرمانداری خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. کارگران نیشکر هفت تپه با حضور مقابل فرمانداری شوش خواستار بازگشت کارخانه از بخش خصوصی به دولتی و پرداخت 2 ماه حقوق معوقه خود شدند. بعد از اعتراضات کارگران 2 ماه حقوق معوقه آنها پرداخت شده و فرماندار شوش از رفع مشکل بیمه کارگران خبر داده است. کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می گذرد و طبق اصل 44 قانون اساسی اواخر سال 1394 از سوی سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد. حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و پیمانکاری در بخش های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول کار هستند. شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در 15کیلومتری شهر شوش در شمال خوزستان واقع است.

پرداخت بخشی از مطالبات گروه ملی بازهم کارگران را راضی نکرد
پرداخت بخشی از مطالبات کارکنان گروه ملی آنها را راضی نکرده و کارگران این گروه ملی برای چهارمین هفته در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند و سپس دست به راهپیمایی زدند.
به گزارش ایرنا، صبح امروز شنبه تعداد 300 نفر از کارگران گروه ملی همچنان برای تحقق خواسته های خود که همان دولتی شدن این شرکت و فعالیت خطوط تولید کارخانه و پرداخت حقوق و مزایا است جمع شده و پس از طی مسیر استانداری به سمت فرمانداری اهواز، خیابان سلمان فارسی را در پیش گرفته و با سردادن شعار مسیر خود را از خیابان سی متری به سمت خیابان طالقانی و میدان شهدای این شهر تا نزدیکی استانداری خوزستان ادامه دادند سپس متفرق شدند. محمد بابادی یکی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران با اشاره به اینکه خبر پرداخت همه مطالبات صحت ندارد، گفت: انتشار این خبر باعث مشکلات زیادی برای ما شده است. وی ادامه داد: بیش از سه ماه است که حقوق دریافت نکرده ایم و به همین دلیل مجبور شدیم از دوست و آشنا پول قرض کنیم تا بتوانیم حداقل نیازهای اولیه خانواده های خود را تامین کنیم اما انتشار این خبر باعث شد تا از سوی طلبکاران تحت فشار قرار بگیریم. او مهم ترین خواسته تجمع کنندگان را دولتی شدن گروه صنعتی فولاد ایران دانست. سعید کردانی یکی دیگر از کارگران گروه ملی در این باره به ایرنا گفت: ما از مسئولان درخواست داریم که به حرف های ما توجه کنند و مالکی صالح و مناسب برای اداره این شرکت انتخاب کنند. وی تصریح کرد: دولتی شدن این شرکت راهکاری اساسی است تا از این وضعیت خارج بشویم و مواد اولیه برای تولید محصولات فولادی تامین شود. غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان روز چهارشنبه از کارگران گروه ملی به محل های کار خود بازگردند و در این بین از پرداخت دو ماه از حقوق کارگران ریز دیپلم و دیپلم گروه ملی طی هفته گذشته خبر داد و بر پرداخت مطالبات کارشناسان این گروه طی روز شنبه و یکشنبه هفته جاری تاکید کرد.

*دستور ویژه شریعتمداری برای پیگیری مطالبات کارگران گروه ملی فولاد
روز پنج شنبه کریم یاوری نماینده ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رسیدگی به پرونده واحدهای مشکل دار هفت تپه و گروه ملی صنعتی فولاد ایران گفت: پیگیری مطالبات کارگران دو واحد تولیدی مشکل دار تا دستیابی به نتیجه قطعی ادامه خواهد داشت.
بر اساس این گزارش، گروه ملی صنعتی فولاد ایران در سه سال اخیر به بدترین روزهای خود از زمان واگذاری این شرکت به بخش خصوصی رسید که باعث کاهش خطوط تولید، تعدیل نیرو و نیز پرداخت نامنظم حقوق و بیمه کارکنان شرکت شد. این واحد صنعتی در سال 1342 به عنوان نخستین کارخانه نورد فولاد کشور در اهواز تاسیس شد و در سال 1388 با هدف خصوصی سازی به یکی از شرکت های زیر مجموعه امیر منصور آریا واگذار شد ولی با کشف اختلاس 30هزار میلیارد ریالی و ارتباط آن با 2 بانک بزرگ کشور، در سال 1390 مدیریت آن به طور موقت در اختیار دادگستری قرار گرفت و در نهایت در اسفند 1395 به بانک ملی واگذار شد. گفتنی است، مشخص نبودن وضعیت این شرکت سبب به بار آمدن زیان انباشته در این مجتمع فولادی شد و این شرکت که زمانی در صنعت فولاد کشور پیشرو بود، اکنون فقط با بخشی از ظرفیت خود کار می کند.