به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۵۴
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ساعت ۱۷:۲۲
کد مطلب : ۱۶۶۸۵

دانشگاه آزاد و چند سوال از حدادعادل

گروه سياسي - رسانه‌ها: صادق زیبا کلام استاد دانشگاه علوم سياسي دانشگاه تهران در یادداشتی نسبت به اظهارات حداد عادل درباره تغییرات دانشگاه آزاد در روزنامه بهار نوشت:
دانشگاه آزاد و چند سوال از حدادعادل
روز گذشته آقای حدادعادل درباره تغییر ریاست دانشگاه آزاد حرف‌هایی زده است که چند نکته درباره آن به ذهن می‌رسد. اولین شگفتی من از اظهارات او از این بابت است که آقای حداد یک شخصیت فرهنگی است و تعجب می‌کنم که چرا رفتار و گفتار فرهنگی‌ای را که از او انتظار می‌رود، انجام نمی‌دهد و با چنین سخنانی پیشینه فرهنگی خود را زیر سوال می‌برد. موضوع دوم مربوط به داستان تصرف دولت آقای احمدی‌نژاد و بعضی اصولگرایان در دانشگاه آزاد است که در سال 90 اتفاق افتاد. نمی‌خواهم چندان وارد این قصه پیچیده شوم ولی سوالم از آقای حدادعادل این است که به نظر شما این درست است نهادی که از اول کارش ریالی پول از دولت بودجه نگرفته است، دولت یکباره آن را مصادره کند؟ آیا اتفاقی که در سال 90 افتاد و اصولگرایان دانشگاه آزاد را گرفتند، قانونی بود؟ اگر مثلا دولت خانه شما را ضبط کند، قانونی است؟ استدلال آقای حداد و دیگر اصولگرایان در سال 90 این بود که دانشگاه آزاد از دولت تا به حال پولی نگرفته ولی دولت کمک‌هایی به آن کرده است، من هم این را قبول دارم ولی باز هم سوال اینجاست که آیا دولت به بخش خصوصی کمک نمی‌کند؟ هیچ تسهیلاتی را در اختیار این بخش قرار نمی‌دهد؟ معافیت‌های مالیاتی‌ای برای بعضی سازمان‌های بخش خصوصی در نظر نمی‌گیرد؟ پاسخ این است که دولت همه این‌ها را انجام می‌دهد ولی این موضوع دلیل درستی برای این نیست که دولت به واسطه کمک‌هایی که به بخش خصوصی می‌کند، کلا در این بخش هم شریک و سهیم شود. آیا مثلا اگر دولت به یک سازمان مربوط به کشاورزی کمک می‌کند، باید به یکباره آن را تصرف کند؟

حیرت من از آقای حداد اینجاست که چطور وقتی در سال 90 دولت در روز روشن یک نهاد خصوصی را تصرف کرد، او هیچ نگفت. به جای اعتراض به این موضوع، در کمال تاسف مصالح سیاسی را در نظر گرفت و سکوت کرد و حالا که دانشگاه آزاد دوباره به هیات موسس‌اش برگشته، اعتراض می‌کند و می‌گوید کسانی که آقای دانشجو را از ریاست دانشگاه آزاد برداشتند، پشیمان می‌شوند. موضوع دیگر این است که اگر آقای حداد دقیق‌تر به این موضوع نگاه کند، متوجه می‌شود که اتفاقی که در حال حاضر در دانشگاه آزاد افتاده و دقیقا مانند همان اتفاقی است که در سال 90 افتاد؛ در آن سال هم هیات امنا برای تغییر رییس این دانشگاه رای‌گیری کرد، امسال هم همین اتفاق افتاده و شش نفر به تغییر فرهاد دانشجو رای داده‌ است، بنابراین ما از آقای حدادعادل می‌خواهیم که به ما بگوید کدام بخش این اقدام، غیرقانونی است.

آقای حدادعادل در گفت‌وگویی که دیروز انجام داده، از انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی هم حرف به میان کشیده و گفته است که خیلی‌ها برای این انتخابات برنامه دارند. پاسخ من به این بخش از سخنان او هم این است که مطمئن باشید اگر شورای نگهبان و اصولگرایان به سمت تیغ تیز نظارت استصوابی نروند، اصلاح‌طلبان همین رای قاطعی را که در انتخابات ریاست‌جمهوری آوردند، می‌آورند و نیازی به این برنامه‌ریختن‌هایی که آقای حداد از او حرف می‌زند، نخواهند داشت. از طرف دیگر موضوع اینجاست که اساسا انتخابات آینده مجلس چه ربطی به دانشگاه آزاد دارد؟ آیا تا به حال اصولگرایانی مانند آقای حدادعادل یک نماینده را پیدا کرده‌اند که جریانات دانشگاه آزاد در رای آوردن او موثر بوده باشد؟ آقای حداد و دیگر اصولگرایان بهتر از ما می‌دانند که آقای جاسبی از خیلی از منظرها یک اصولگرای تمام‌عیار است و در طول تمام سال‌های مدیریتش، کوچک‌ترین اجازه فعالیت سیاسی به هیچ‌کسی نداد و بنابراین این‌طور نیست که از فردا دانشگاه آزاد دست اصلاح‌طلبان بیفتد و باعث نگرانی اصولگرایان شود. بنابراین پیشنهاد من به آقای حداد این است که به جای چنین اظهارنظرهای سوگیرانه، از قانون دفاع کند و طبق شخصیت فرهنگی‌ای که دیگران از او می‌شناسند رفتار کند.

بهلول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۷:۲۹
قهوه ای چقدر رنگ زیبایی است . (132612)
یاهو
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۷:۳۷
آقای حداد انتخابات امسال و جوابای منطقی دکتر روحانی رو لطفا مرور کنن و خودشون یواشکی بکشن کنار. مخلص حداد عادل بشرط سکوتش. (132614)
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۷:۴۰
من این متنو نخوندم اما غلامی جون به نماندگیت برس توهرکاری دخالت نکن. (132617)
مهدی 92
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۷:۴۲
دانشگاه آزاد باید همانند سایر دانشگاهها توسط افراد متخصص و دانشگاهی اداره شود. ولی یادمان نرود که همین دانشگاه با استفاده از بعضی رانتهای دولتی مقاصد خود را پیش برد آیا یک دانشگاه خصوصی در کشور میتواند این همه زمین در بهترین نقاط شهرهای مختلف کشور برای خود تهیه کند و یا کنکور جداگانه برگزار کندو... (132619)
علی
United States
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۸:۱۳
اقایان از شکستی که خورده اند کلافه هستند پس معلوم میشه این اقایان به داحتی می فر مایند من در کمیسیون فرهنگی مجلس اقایان در اینده از کار خودشان پشیمان خواهند شد ای کاش ازادی مطبوعاتی وجود داشت تا راحت جواب اقا را می دادند و برایشان مشکل ایجاد نکنند (132653)
لاله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۸:۱۶
چرا بعضیا فامیلشون کاملا" برعکس شخصیتشونه؟ راستگو! عادل! ... (132657)
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۹:۵۳
احمدی نژاد (132730)
رضا
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۸:۳۴
ماكه دراين چندسال هيچ كارفرهنگي جزسياسي كاري ازآقاي حدادنديديم مثل دفاع ازمرتضوي،موضعگيري جانبدارانه وافراطي ازجناح راست،تهمت وافترا مداوم وماهيانه برعليه اصلاح طلبان و.... (132672)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۸:۴۵
سربسته بگم شما اصولگراها دانشگاه ازادو به گند كشيدين رفت!!! (132681)
فرهاد
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۹:۱۵
از ماست که بر ماست افسانه خانم . مگه همین اقا رای اول تهرانو نداشت (132716)
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۹:۰۰
دانشگاه آزاد که بد بود و همه جوره علیهش کارشکنی میشد چی شد حالا اینقدر برای حضرات عزیز شده؟! (132701)
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۲۰:۰۱
چه داستانی کل علی (132736)
محمدعلی تنکابن
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۲۳:۳۶
حیف با ان سابقه فرهنگی وارد سیاست شد ومجبوره ....پیشنهاد میکنم برگرده فرهنگ به او نیازمنده . (132809)