به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۲۹ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۱۶۷۶۰۶

واکنش‌‌هاي مثفاوت به خروج سربازان آمريكا از سوریه

گروه بين‌الملل: انتشار خبر آغاز خروج نیروهای ایالات متحده از سوریه در روز چهارشنبه واکنش‌های بسیاری به همراه داشت. نخستین منتقدان این تصمیم دونالد ترامپ اعضای حزب جمهوریخواه ایالات متحده بودند که معتقدند بیرون رفتن ایالات متحده از خاک سوریه به تقویت نقش ایران و روسیه در این کشور خواهد انجامید؛ کشورهایی که هر دو حامی دولت بشار اسد هستند.
واکنش‌‌هاي مثفاوت به خروج سربازان آمريكا از سوریه
گروهی از سناتور‌های آمریکایی در نامه‎ای خطاب به ترامپ مدعی شدند عدم تجدید نظر وی به خروج از سوریه، موجب قدرت گرفتن بشار اسد و گسترش دامنه نفوذ ایران و روسیه می‎شود. به گزارش هیل، جمعی از سناتور‌های آمریکایی در اقدامی فراحزبی با ارسال نامه‌ای به دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور، خواهان تجدیدنظر وی درباره خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه شدند. در این نامه، سناتور‌های جمهوریخواه «لیندسی گراهام»، «جانی ارنست»، «مارکو روبیو»، «تام کاتن» و نیز سناتور‌ها «جین شاهین» و «آنگس کینگ» که به ترتیب دموکرات و مستقل هستند؛ به ابراز نگرانی از تصمیم ترامپ پرداخته و مدعی شدند چنین اقدامی به احیاء اقدامات داعش در منطقه منجر شده و آن‌ها را جسورتر می‌کند.

نگارندگان نامه همچنین تصمیم ترامپ در این مقطع زمانی را عجولانه توصیف و آن را اشتباهی پرهزینه عنوان کردند. در بخشی از این نامه، سناتور‌ها نوشتند: داعش تنها تهدید موجود نیست و این اقدام ممکن است به ترغیب بشار اسد برای تحکیم قدرت خود منجر شود. همانگونه که می‌دانید؛ ایران و روسیه از بحران سوریه برای گسترش دامنه نفوذ خود در منطقه سود بردند و هر نشانه‌ای مبنی بر ضعف (آمریکا)، به افزایش حضور آن‌ها در منطقه و کاهش اعتماد متحدین واشنگتن منجر می‌شود. این نامه در انتها، ترامپ را از تکرار اشتباهات اسلافش بر حذر داشته و مدعی می‌شود: دولت ترامپ نباید اشتباهات دولت‌های قبلی آمریکا را تکرار کرده و بازی را به بازیگران بد منطقه‌ای واگذار کند.

دونالد ترامپ ديروز در توییتی نوشت:‌ «ما داعش را در سوریه شکست دادیم کاری که تنها دلیل من برای باقی ماندن (نیروهای آمریکایی) در این کشور بود.» وزیر دفاع بریتانیا اعلام کرد به شدت با این سخن دونالد ترامپ مخالف است. کاخ سفید گفته است نظامیان آمریکایی مستقر در سوریه بین ۶۰ تا ۱۰۰ روز آینده این کشور را ترک خواهند کرد. گرچه هنوز معلوم نیست تمامی ۲۰۰۰ تن نظامی آمریکایی تا چه زمان و به چه شکل از سوریه خارج خواهند شد.
 
از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز اعلام کرد کشورش تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه را بررسی کرده و در راستای تأمین امنیت خود اقدام خواهد کرد. این در حالی است که خبرگزاری دولتی روسیه به نقل از وزیر خارجه این کشور گفت خروج نظامیان آمریکایی از سوریه چشم‌اندازی را برای حل سیاسی بحران این کشور ایجاد کرده است. خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در حالی رسید که دولت ترکیه اعلام کرد عملیات نظامی تازه ای در سوریه انجام خواهد داد.

بسیاری از سربازان آمریکایی که در سوریه باقی مانده‌اند عضو نیروهای عملیات ویژه هستند که با شبه نظامیان کرد و عرب موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه همکاری نزدیک دارند. مشارکت این نیروها در چند سال گذشته به شکست نیروهای دولت اسلامی موسوم به داعش انجامیده و همچنین خشم ترکیه را نیز برانگیخته است. ترکیه که عضو ناتو است کردهای عضو یگان‌های مدافع خلق در سوریه را امتداد شبیه نظامیان کرد جدایی‌طلب در خاک خود می داند.

 نیرو‌های دموکراتیک سوریه در پی عقب‌نشینی نیرو‌های نظامی آمریکا از خاک سوریه گفتند، تا حد مرگ با ارتش ترکیه می‌جنگند.جیهان احمد، سخنگوی نیرو‌های دموکراتیک سوریه در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت، نیرو‌های دموکراتیک سوریه به هیچ طرفی اعتماد ندارد و ما به توانمندی خود و ملت‌مان تکیه داریم.
احمد افزود: ما بار‌ها گفته‌ایم که با تهدیدات ترکیه مقابله می‌کنیم و تا پای جان به مبارزه ادامه می‌دهیم.
این مقام کرد سوریه خاطرنشان کرد: ملت ما آماده هر نوع تهدیدی است و در برابر جنگ‌های اردوغان مقاومت خواهد کرد. اردوغان به دنبال ادامه حضور داعش به خصوص در حومه دیر الزور است، اما داعش در آخرین منطقه تحت محاصره خود است و از این ترکیه تلاش م‌کند دست به عملیاتی علیه نیرو‌های ما بزند.
وی در پایان افزود، این ملت هستند که سرنوشت ماندن یا نماندن را تعیین می‌کنند.
 
موضع منفي بریتانیا و فرانسه، استقبال روسيه

دولت بریتانیا نیز اظهارنظر ترامپ مبنی بر شکست داعش را نادرست دانسته و با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده برای تحقق این هدف هنوز کارهای زیادی باید انجام شود و نباید از تهدیدی که داعش ایجاد می‌کند، غافل ماند. بریتانیا گفته به ائتلاف جهانی برای مبارزه با داعش پایبند  خواهد ماند. روزنامه تایمز گزارش کرده دولت بریتانیا تا پیش از اعلام علنی تصمیم ترامپ از این موضوع اطلاعی نداشته است. اسرائیل نیز اعلام کرده زمان‌بندی خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، نحوه انجام این عملیات و تأثیر آن بر اسرائیل را مورد بررسی قرار خواهد داد.یک سخنگوی "دولت خودگردان دموکراتیک غرب کردستان" سوریه (روژاوا) گفته هنوز هیچ‌کس "حتی فرماندهان آمریکایی" مستقر در سوریه نیز نمی‌دانند که عملیات خروج چه زمان و به چه صورت انجام خواهد شد.

دولت فرانسه اعلام کرده این کشور همچنان به همکاری خود با ائتلاف نظامی علیه داعش در سوریه ادامه خواهد داد. ناتالی لوازو، وزیر امور اروپایی در دولت فرانسه، روز پنج‌شنبه ۲۹ آذر (۲۰ دسامبر) گفت: «درست است که ائتلاف دستاوردهای قابل‌توجهی در سوریه بدست آورده، اما این نبرد ادامه دارد و ما به آن ادامه خواهیم داد.» فرانسه در چارچوب همکاری خود با ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا چندین فروند جت جنگی در اردن و یک توپخانه در مرز عراق با سوریه مستقر کرده است. همزمان شماری از سربازان فرانسوی نیز در قالب نیروهای زمینی به خدمت گرفته شده‌اند. وزیر دفاع فرانسه در توییتر نوشته گروه تروریستی داعش "نه از روی نقشه پاک شده و نه ریشه‌های آن از بین رفته است." فلورنس پارلی بر ادامه مقابله با داعش تا نابودی کامل این گروه تأکید کرده است. آمریکا حدود دو هزار سرباز در منطقه کردنشین در شمال سوریه دارد که بیشتر آنان به عنوان مستشار نظامی با نیروهای نظامی محلی در مبارزه با داعش همکاری می‌کنند.

با این حال، روسیه از این تصمیم استقبال کرد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد که این تصمیم راه را برای دستیابی به یک راه حل سیاسی در سوریه فراهم می‌کند. این سخنگو افزود: آمریکا اعلام کرده که به مرحله جدید پا گذاشته، اما هنوز ماهیت مرحله بعد مشخص نیست و جزئیاتی هم درباره آن نمی‌دانیم، اما ظاهرا نیرو‌های آمریکایی می‌خواهند خارج شوند. وی تصریح کرد: دوست دارم بفهمم مرحله جدید در سوریه چیست و هرگز در سوریه اتفاقی که در افغانستان رخ داد، صورت نخواهد گرفت.