به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۰۷ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۱۶۸۲۰۸

كردهاي سوريه به بشار اسد متوسل شدند!

گروه بين‌الملل: با اعلام رسمي آمریکا مبنی بر ترک سوریه و پایان دادن به حمایتهای خود از کردهای این کشور، اکنون رهبران کرد که عمدتا مناطق شمالی این کشور را در کنترل دارند، از مسکو و دمشق خواسته‌اند تا با فرستادن نیرو به مناطق مرزی، مانع از حملۀ نیروهای ترکیه به این مناطق شوند.
نیروهای ارتش دموکراتیک سوریه در کنار نظامیان آمریکایی
نیروهای ارتش دموکراتیک سوریه در کنار نظامیان آمریکایی
به گزارش يورونيوز، بر این اساس در تازه‌ترین تحولات، روز جمعه یگان‌های مدافع خلق موسوم به «ی پ گ» در بیانیه‌ای اعلام کرد که از دولت مرکزی سوریه دعوت کرده است تا کنترل مناطقی را که نیروهای کرد تخلیه کرده‌اند از جمله در شهر منبج، برعهده بگیرد تا از این سرزمین‌ها در مقابل حملات ترکیه حفاظت شود. نیروهای کرد اعلام کرده‌اند که شهر منبج را با هدف مبارزه با نیروهای داعش در مناطق شرقی سوریه تخلیه کرده‌اند.
 
درخواست آنها از دولت سوریه برای فرستادن نیرو به این مناطق آنهم در حالی که کردها سالها برای حفظ خودمختاری خود جنگیده‌اند، عمق بحرانی را که آنها در پی تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه با آن مواجه هستند، نشان می‌دهد. اگرچه هنوز تغییرات چندانی در آرایش نیروها دیده نمی‌شود و نیروهای آمریکایی همچنان در منطقه مستقر هستند و دونالد ترامپ اعلام کرده که تخلیۀ نیروها به آرامی انجام می‌شود اما مقامات کرد به دنبال استراتژی جدیدی برای حفاظت از منطقه قبل از تخلیۀ کامل نیروهای آمریکایی و آغاز حملات ترکیه هستند. بر این اساس رهبران کرد تلاش‌هایشان را بر مذاکره با مسکو و دمشق متمرکز کرده‌اند.
 
بزرگترین نگرانی کردهای سوریه تکرار حملات ترکیه است؛ مانند آنچه که پیش از این در عفرین روی داد و منجر به آن شد که ساکنان کرد همچنین شبه‌نظامیان عضو یگان‌های مدافع خلق موسوم به «ی پ گ» از این شهر رانده شوند. کردها همچنین در تلاشند تا دیگر کشورهای غربی را متقاعد کنند تا جای خالی ۲ هزار نیروی آمریکایی را که در شمال و شرق سوریه مستقر هستند، پر کنند تا مانع از تسلط ترکیه بر قلمرویی به وسعت یک چهارم سوریه شوند.

بخش عمدۀ این قلمرو در شرق رود فرات قرار دارد و در حال حاضر تحت کنترل ارتش دموکراتیک سوریه موسوم به «اس د اف» است؛ ارتشی متشکل از نیروهای سیاسی و نظامی کرد، عرب، آشوری، ارمنی، ترکمان که البته بخش قابل توجهی از اعضای آن را نیروهای یگان‌های مدافع خلق تشکیل داده‌اند. ارتش دموکراتیک سوریه مهمترین متحد آمریکا برای مبارزه با داعش در سوریه محسوب می‌شد اما ترکیه به این تشکل، نگاه متفاوتی دارد و از آنجا که مبارزات «ی پ گ» را تهدیدی برای حاکمیت خود می‌داند اعلام کرده است که آنها را سرکوب خواهد کرد.

مقامات کرد شمال سوریه هفتۀ گذشته سفری به مسکو داشتند و قرار است به زودی سفر دیگری را نیز انجام دهند. آنها امیدوارند که روسیه درنهایت دمشق را متقاعد کند تا وظیفۀ خود را برای دفاع از استقلال و تمامیت ارضی سوریه در مقابل تهدیدات ترکیه انجام دهد. آلدار خلیل، از رهبران کردهای سوریه می‌گوید: «در تماس‌هایمان با روسیه و همچنین رژیم اسد، به دنبال مکانیزم روشنی برای حفاظت از مرزهای شمالی هستیم... ما می‌خواهیم که روسیه برای رسیدن به ثبات نقش مهمی را ایفا کند.»

موضع دمشق در مقابل کردهای شمال سوریه
ارتش سوریه روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «امنیت کامل همۀ شهروندان سوریه و دیگر ساکنان شهر منبج را تضمین خواهد کرد». این بیانیه در پاسخ به درخواست یگان‌های مدافع خلق منتشر شد. بشار اسد، که با حمایت دو متحد اصلی خود یعنی ایران و روسیه توانسته است بر بسیاری از بخش‌های خاک سوریه کنترل یابد، اعلام کرده است که قصد بازپس گیری سرزمین‌های تحت ادارۀ ارتش دموکراتیک سوریه موسوم به «اس د اف» را دارد؛ یعنی سرزمین‌هایی در شمال سوریه که غنی از نفت، آب و سرزمین‌های کشاورزی هستند و تسلط بر آنها برای بازسازی اقتصاد جنگ زدۀ سوریه مهم است.

اگرچه کردهای این منطقه تقریبا در تمام دوران جنگ داخلیِ این کشور از رویارویی مستقیم با نیروهای اسد خودداری کردند اما خواست آنها برای خودمختاری، همواره مساله‌ای چالش برانگیز در روابطشان با دمشق بوده است. آنها در تابستان گذشته مذاکرات سیاسی را با دولت مرکزی سوریه آغاز کردند که راه به جایی نبرد. اکنون به نظر می‌رسد با توجه به تصمیم دونالد ترامپ برای تخلیۀ منطقه، موضع کردها در مذاکره با دولت مرکزی سوریه بطور قابل توجهی ضعیف شده باشد و با توجه به افزایش تهدیدات نظامی ترکیه، احتمالا آنها به زودی برای رسیدن به توافق با دولت مرکزی حاضر به اعطای امتیازات قابل توجهی خواهند شد.