به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۰۹ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب : ۱۶۸۴۰۷

گیشه ۹۷ ؛ ۲۰۰ میلیارد درآمد شیرین در۳ فصل

گروه فرهنگ و هنر: مروری بر آمارهای فروش امسال سینمای ایران، حکایت از افزایش درآمد حدود ۶۰ میلیاردی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دارد. بر این اساس، امسال سینماها در سه فصل نخست حدود ۲۰۰ میلیارد فروش داشته اند. سالی که قیمت بلیت پردیس های سینمایی از ۱۲ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان افزایش پیدا کرد.
گیشه ۹۷ ؛ ۲۰۰ میلیارد درآمد شیرین در۳ فصل
طبق آمار ارائه شده در سیستم مکانیزه فروش و بعد از اکران حدود ۶۰ فیلم در ۹ ماه نخست امسال، سینمای ایران به فروش ١٩٩,۴۵٧,٠۶۶,٠٠٠ دست یافت و ٢٢,٧۵٢,۵٩١ نفر هم در این مدت به سینما رفتند. این درحالی است که فروش کل سینمای ایران در ٩ ماه اول سال گذشته به عدد ١۴٠,١٠٩,۴۴٣,٠٠٠ رسیده بود و شمار سینماروها هم به ١٧,٧١٩,١٣۶ نفر رسید.همچنین در سال جاری فروش ۱۵ فیلم‌ اکران شده در فصل بهار به بیش از ۷۸ میلیارد تومان رسید. در سیزده روز ابتدایی امسال مجموعا یک میلیون و ۹۳۴ هزار و ۷۸۳ نفر مخاطب به سینما رفتند که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ با رقم یک میلیون ۶۲۸ هزار و ۷۶۳ نفر، رشدی معادل ۱۸٫۸ درصد را شاهد بوده است.سهم کمدی ها از این رقم حدود۴۹ درصد بود که قابل توجه است.در تابستان امسال هم ۲۲ فیلم روی پرده رفتند و بیش از ۶۱ میلیارد تومان فروش داشتند. فقط در تیر ماه امسال میزان فروش سینمای ایران معادل ۲۱ میلیارد و ۴۴۶ میلیون و ۴۶۵ هزار تومان بوده و ۲ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۶۱۳ نفر به تماشای فیلم های اکران شده نشستند.

همچنین مقایسه تیرماه امسال با مدت زمان مشابه در سال ۹۶، این رقم در سال گذشته ۱۶ میلیارد و ۸۹۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان بوده و ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۶۴۱ نفر به تماشای فیلم‌ها نشستند. بر این اساس در تیر ماه امسال سینما ۲۷ درصد افزایش فروش و ۱۵ درصد افزایش بیننده داشته است.آخرین ماه پاییز به رقم ١٧ میلیارد و ٧۶٣ میلیون و ٧٩۴ هزار و ۴٩٨ تومان رسید که نسبت به سال گذشته تفاوت چندان محسوسی نداشته است. آذرماه سال گذشته فروش فیلم‌ها به رقم ١۶ میلیارد و ۴۵٩ میلیون و ٣٧٣ هزار و ۴٩ تومان رسید. نکته جالب اینکه در پاییز سال گذشته تعداد مخاطبانی به سینماها برای دیدن فیلم مراجعه کردند، بیش از امسال در این ماه بوده است.همچنین از ابتدای فصل پاییز ٢۵ فیلم در گونه‌های مختلف اجتماعی ، کمدی، کودک و نوجوان ، دفاع مقدس اکران شد. در میان این آثار تنها فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» با فروش بیش از ١٢ میلیارد تومان مواجه شد. جالب است که فیلم‌های کمدی آنچنان که انتظار می‌ر فت نتوانست نظر مخاطب را به خود جلب کند.

در میان آثار اکران شده ۵ فیلم بیش از ١ میلیارد فروختند و ٧ فیلم زیر یک میلیارد فروش داشتند.در این میان ٩ فیلم کمدی به نمایش در آمده است که نسبت به کل فروش ۴٨.٣٨ درصد از فروش فیلم های سینمای ایران را به خود اختصاص داد. بیشترین آمار فروش فیلم کمدی از ابتدای پاییز به فیلم «لس آنجلس تهران» با بیش از هفت میلیارد تومان بود و نسبت به فروش کل ١۴.۴١ درصد از فروش در سه ماه اول را به خود اختصاص داد. دراکران پاییزی به تفکیک ٩ فیلم کمدی، ۴ فیلم دفاع مقدس، ٩ فیلم اجتماعی، ٣ فیلم کودک و نوجوان اکران شده است.همچنین مجموع فروش فیلم‌های کمدی در پاییز ۴۸۸/۰۴۰/۰۳۵/۲۴، مجموع فیلم‌های اجتماعی ۱۸۸/۷۲۷/۷۸۳/۱۷ و مجموع فروش فیلمهای دفاع مقدس و کودک و نوجوان ۳۲۴/۶۸۰/۸۵۶/۷ تومان بود. شمار مخاطبانی که در پاییز به تماشای آثار نشستند هم به رقم ۵,۵۵٩,۴٧۴ رسید.
مرجع : بانی فیلم