کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چرا ایران گفتگو با طالبان را علنی کرد؟

گروه طالبان: با مسوولان ایرانی‌ گفتگو کردیم

یورونیوز , 11 دی 1397 ساعت 19:30

گروه بین‌الملل: گروه بنیادگرای طالبان افغانستان می‌گوید که نمایندگان این گروه با مقام‌های ایرانی در تهران بحث و گفتگو كرده‌اند.


این مذاکرات در حالی صورت گرفته که بر اساس گزارش های تایید نشده آمریکا قصد دارد به زودی بخشی از نظامیان خود را از خاک افعانستان خارج کند. گروه طالبان که بر سر قدرت با دولت مرکزی طالبان در جنگ است روز سه شنبه در بیانیه ای با اشاره به گفتگوهای نمایندگان خود با مقامات ایرانی در تهران از مواردی چون «اوضاع پس از اشغال» و «برقراری صلح و امنیت در افغانستان و منطقه» به عنوان محور اصلی این مذاکرات نام برد. ایران روز دوشنبه سفر هیئت نمایندگان طالبان به تهران و مذاکره با این گروه شبه نظامی را تایید کرد. این سفر که به گفته طالبان با هدف جلب حمایت سیاسی کشورهای منطقه صورت گرفته در حالی از سوی ایران رسانه ای شده است که بر اساس تصمیم «لو رفته» واشنگتن قرار است حدود هفت هزار نظامی آمریکایی طی هفته های آینده خاک افغانستان را ترک کنند. گفتگوهای روز دوشنبه طالبان با مقام های ایرانی کمتر از یک هفته پس از سفر دبیر شورای عالی امنیت ایران به کابل صورت گرفت. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ایران و هیاتی از مقامات عالی سیاسی، نظامی و امنیتی ایران در این سفرعلاوه بر ملاقات و گفتگو با حمدالله محب، همتای آقای شمخانی در افغانستان، پیرامون مسائل دوجانبه و همکاری های منطقه ای و بین المللی، با نمایندگانی از گروه طالبان نیز مذاکره کرده بودند.


این تصمیم که هنوز کاخ سفید رسما آنرا تایید نکرده پس از اتمام نخستین دور گفتگوهای زلمی خلیل زاد، فرستاده آمریکا در گفتگوهای صلح افغانستان با نمایندگان گروه طالبان در ابوظبی به رسانه ها درز پیدا کرد، امری که به اعتقاد تحلیلگران سبب تضعیف موضع نماینده آمریکا در دور آتی گفتگوها خواهد شد.
طالبان همواره خروج نظامیان کشورهای خارجی از افغانستان را به عنوان یکی از پیش شرط های شرکت در مذاکرات صلح عنوان کرده‌اند. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در گفتگو با خبرگزاری رویترز ضمن اشاره به سالهای زمامداری در افغانستان که در نهایت با مداخله نظامی سال ۲۰۰۱ آمریکا به پایان رسید از تغییرات اساسی در رویکرد حکومتی این گروه خبر داده است. وی در این گفتگو همچنین باردیگر بر مخالفت گروه طالبان با حضور نیروهای خارجی در افغانستان تاکید کرد و افزود: «به محض خروج نیروهای خارجی و انعقاد توافقنامه صلح شاهد اعلام یک عفو عمومی خواهیم بود.»

چرا ایران گفتگو با طالبان را علنی کرد؟
ایران، کشوری که اکثر جمعیت آنرا شیعیان تشکیل می دهند در گذشته همواره خبرهای غیر رسمی منتشر شده دال بر گفتگو و مذاکره با طالبان، گروهی سنی مذهب و افراط گرا را رد کرده بود. این درحالیست که به اعتقاد بسیاری از تحلیل گران این گفتگوها از دیر باز میان دو طرف در جریان بوده است. این گفتگوها که اینک با جدی تر شدن بحث خروج نیروهای آمریکایی از سوی ایران علنی شده بی شک نگرانی مقام های آمریکایی را به دنبال خواهد داشت. واشنگتن بیم آن دارد که خروج نیروهایش از افغانستان با تقویت بیشتر نقش ایران در معادلات قدرت در افغانستان همراه شود و گسترش نفوذ تهران در منطقه را به دنبال داشته باشد. در همین راستا، منابع دیپلماتیک در تهران خبر داده اند که عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران قرار است طی هفته های آینده به افغانستان سفر کند. مقام های رسمی ایران پس از برملا کردن گفتگوها با طالبان تاکید کرده اند که دولت مرکزی افغانستان در جریان کلیه مذاکرات انجام شده با این گروه قرار گرفته است. طالبان همچنین پیشتر تلاش کرده اند برای خروج از انزوای سیاسی و شرکت در گفتگوهای صلح، باب مذاکرات را با دیگر کشورهای منطقه و نیز قدرت های تاثیر گذار در تحولات افغانستان باز کنند. بر همین اساس گروه طالبان در ماه دسامبر با نمایندگانی از کشورهای آمریکا، پاکستان و عربستان در امارات متحده عربی دیدار و گفتگو کردند.

با این وجود طالبان همچنان از دیدار و گفتگوی مستقیم با نمایندگان دولت افغانستان سر باز زده و اعلام کرده اند که در دور آتی گفتگوها نیز ترجیح می دهند به طور مستقیم با آنها روبرو نشوند. گفته می شود که دور بعدی گفتگوهای صلح افغانستان ماه جاری میلادی در عربستان سعودی برگزار خواهد شد. ایران بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و همواره از اقلیت قومی شیعی مذهب هزاره حمایت کرده است که طی دهه نود میلادی تحت سرکوب و فشار حکومت طالبان قرار داشت. بر اساس تخمین ها شیعیان حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت افغانستان را تشکیل می دهند. رسانه های غربی پیشتر با استناد به منابع افغانستانی و نیز غربی از ارتباط و همکاری میان سپاه پاسداران و طالبان برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از افغانستان خبر داده بودند. پیکارجویان طالبان پس از ناآرامی های ناشی از مناقشات و جنگ داخلی در افغانستان در اواخر دهه نود میلادی کابل را به اشغال خود درآوردند و تا سال ۲۰۰۱ بر این کشور حکومت کردند.


کد مطلب: 168608

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/168608/گروه-طالبان-مسوولان-ایرانی-گفتگو-کردیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir