به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۱۴ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب : ۱۶۸۸۱۴
جنجال‌های خواننده پرطرفدار خوزستانی

مهدی یراحی و «پاره‌سنگ» ضد جنگ

گروه هنری: با جنجالی شدن آهنگ "پاره‌سنگ" مهدی یراحی، ظرف یک هفته، دوباره خبرهای مرتبط با این خواننده محبوب اهوازی از حوزه موسیقی به دنیای سیاست رسیده است.
مهدی یراحی و «پاره‌سنگ» ضد جنگ
هفته پیش او در همبستگی با کارگران زندانی فولاد اهواز، یونیفرم کاری مخصوص این کارگران معترض را پوشید و روی صحنه رفت. حال انتشار ویدیو کلیپی با عنوان "پاره‌سنگ" با مضمون ضد جنگ، او را تا آستانه "ممنوع الکاری" پیش برده و با انتقاد شدید محافظه‌کاران، مواجه شده است. روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره خبر "ممنوع الکاری" این خواننده گفت مسئولان هنوز تصمیمی نگرفته‌اند. این مقام وزارت ارشاد اما تأکید کرد که ویدیوی کلیپ مهدی یراحی "خلاف آن چیزی است که اجازه منتشر شدن گرفته بود". وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم‌گیری درباره این خواننده را به توضیح "جام سبز"، موسسه مسئول انتشار این ویدئو کلیپ موکول کرده است.
موزیک ویدیویی که حالا برای یراحی دردسرساز شده، در واقع کنایه‌ای است به جنگ افروزی در ایران و البته جهان. او در بخشی از ترانه این قطعه از ادامه جنگ نیز انتقاد کرده است و در تصاویر به وضوح به برخی نابه‌سامانی‌های خوزستان از جمله کمبود آب و آلودگی هوا اشاره می‌کند. او در بخشی از ترانه‌اش می‌گوید: "من آخرین شهید این قبیله‌ام/قبیله‌ای که آب و نون ندارن".

در صحنه‌ای از این ویدیو کلیپ، یراحی با لباس‌های نظامی حاضر می‌شود که از ارتش هر کشوری نشانی دارد: پلاک سربازان که برای مخاطبان ایرانی از نمادهای جنگ با عراق است، بازوبند صلیب شکسته نیروهای آلمان نازی، کلاه روسی و شماری از نشان‌ و مدال افتخار بر سینه. ویدیو کلیپ ضد جنگ "پاره‌سنگ" بخشی از آلبومی است که  یراحی با عنوان "سه گانه اجتماعی" منتشر کرده است. این هنرمند در "سرسام"، دیگر قطعه این آلبوم نیز با نگاه انتقادی به مسائل اجتماعی ایران از جمله تماشای اعدام در ملاء عام پرداخته است.  یراحی پیش از این نیز در کارهایش به مضامینی اجتماعی-سیاسی، از جمله بحران ریزگردها در اهواز پرداخته بود.

خوزستان نیز همچون برخی دیگر از استان‌ها هم موسیقی خاص خود را دارد، هم هنرمندانی که در استان از اقبال خاصی برخوردارند.در این میان، مهدی یراحی از هنرمندان مورد توجه خوزستان است که شهرتی فراتر از استان دارد؛ خواننده‌ای که سال‌هاست صدایش در بسیاری از خانه‌های خوزستان، در مراسم خانگی و تاکسی‌ها پخش می‌شد. او در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر به عنوان بهترین خواننده موسیقی پاپ برگزیده شد. مهدی یراحی در پنج سال گذشته بیش از چهل کنسرت برگزار کرده و از خواننده‌های پر کار به حساب می‌آید.  یراحی قطعاتی نیز به عربی خوانده است. این موضوع نیز بر محبوبیت او در این استان افزوده است. حالا اما از زمان انتشار کلیپ ضد جنگ "پاره‌سنگ" و اعلام همبستگی با کارگران زندانی فولاد اهواز شهرت این خواننده پرطرفدار بیشتر هم شده است.

اما با وجود این همراهی‌ها، مهدی یراحی اکنون منتقدانی سرسخت‌تر از گذشته دارد، از جمله بخشی از مقامات حکومت و محافظه‌کاران که معتقدند مضمون قطعه ضد جنگ او توهین به ارزش‌های جنگ هشت ساله ایران- عراق (دفاع مقدس) است. برخی معتقدند اخباری که حول "ممنوع الکاری" او منتشر و تکذیب شد، بیش از آنکه به کلیپ ضد جنگش مرتبط باشد با کنسرت او در همبستگی با کارگران گره می‌خورد. به نظر می‌رسد در روزهایی که خوزستان صحنه اعتراضات پیاپی و بحران‌های اقتصادی و محیط زیستی است، هنرمندان این استان نیز از فضای ملتهب این شهر و پیامدهای آن بر کنار نخواهند ماند.

 
مرجع : بی بی سی
برچسب ها: مهدی یراحی