به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۱۶۹۷۸

ارزیابی مثبت طرفین از مذاکرات نيويورك

گروه سياسي: وزرای خارجه ایران و آمریکا در حاشیه نشست وزیران خارجه کشورهای ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران، با یکدیگر ملاقات دوجانبه داشته‌اند و نمايندگان کشورهای غربی و ایران، این نشست را مثبت و موثر خواندند.
ارزیابی مثبت طرفین از مذاکرات نيويورك
کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این نشست را مثبت خواند و خبر داد که دیدار بعدی در این باره، روزهای ۱۵ و ۱۶ اکتبر در ژنو برگزار می‌شود. کاترین اشتون همچنین گفت ۱۲ ماه، زمان مناسبی برای حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران است. او گفت که زمان‌بندی هم در این مذاکرات در نظر گرفته شده است. اشتون در پاسخ به سوالی درباره این که آیا وزرای خارجه آمریکا و ایران دست داده‌اند، گفت: آقای کری انسان بسیار مودبی است و دست‌ندادن آنها مایه تعجب من خواهد شد.

محمد جواد ظریف و جان کری پس از این نشست تایید کردند که دیداری دو جانبه با یکدیگر در حاشیه نشست داشته‌اند. این دیدار در نیویورک، نخستین دیدار همتایان ایرانی و آمریکایی در این سطح درباره ایران پس از قطع رابطه در بیش از سه دهه پیش بوده است. جان کری هم پس از این نشست گفت ملاقات سازنده‌ای بوده است. او گفت: همه ما خوشحال بودیم که آقای ظریف به جلسه آمد و اظهاراتی کرد که هم لحن و هم نگاه آن خیلی با گذشته فرق می‌کرد.

جان کری درباره محتوای صحبتش با ظریف گفت: توافق کردیم که این فرآیند را ادامه دهیم تا برای یافتن راهی ملموس برای پاسخ‌دادن به سوالات گروه ۱+۵ در مورد برنامه اتمی ایران پیدا شود. هرچند نیازی به توضیح ندارد، این یک ملاقات و تغییر لحن که از آن استقبال می‌کنیم، هنوز پاسخگوی سوالات نیست. کار زیاد داریم. به تلاشمان ادامه می‌دهیم." کری گفت: آقای ظریف راه‌حل‌های احتمالی بیشتری مطرح کرد و حالا بخش دشوار کار این است که ببنیم چه می توان کرد.

محمد جواد ظریف هم این ملاقات را بسیار سازنده خواند. او گفت: ما بنا داریم جامعه بین‌المللی را مطمئن کنیم که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است." وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت که قرار است مذاکرات با زمان‌بندی پیش برود. او گفت تحریم‌ها غیرسازنده‌اند و از جمله تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا باید در کوتاه‌ترین زمان برچیده شود.

پس از این جلسه ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، هم گفت که لحن مقامات ایرانی تغییر زیادی کرده است و این جلسه "شروع خوبی" بود اما به گفته او هنوز خیلی زود است که آن را یک پیشرفت بزرگ بخوانیم. او گفت: حالا وقتش است که سراغ جزئیات برویم.

ابوسعيدگناوه اي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۹:۴۲
اي ول خدارا شكر كه سازنده بوده ، اي يادش نبخير از دوران جليلي هروقت از مذاكره بيرون ميجست دلار دويستمن ميرفت روش خداكنه كه اين روند سازنده به زودي به نتيجه برسه و مارا از بند اين تحريمهايه مردم سوز رها كنه (135500)