به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۰:۱۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۱۶۹۸۵

آغاز بورس درپاییزبا افزایش 4درصدی شاخص

گروه اقتصادی: بورس تهران در اولین هفته مهرماه با تکیه بر خوش بینی‌های سیاسی به رشد خود شدت داد و سومین فصل سال را با افزایش 4 درصدی شاخص کل بورس آغاز کرد.
آغاز بورس درپاییزبا افزایش 4درصدی شاخص
بورس تهران در هفته گذشته از سومین فصل سال به گرمی استقبال کرد و با رشد متغیرهای خود به استقبال پاییز رفت یه طوری که خوش‌بینی‌های سیاسی موجب صعود دماسنج بازار سرمایه به کانال 63 هزار واحدی شد تا نیمه دوم سال در بورس تهران به خوبی آغاز شود.
این در حالی است که در هفته مورد گزارش، ارزش روزانه معاملات بسیار افزایش یافت و برخورد سنگین عرضه و تقاضا در بازار سرمایه مشاهده شد به طوری که فضای عمومی بازار موجب شد تا علاوه بر خریداران، فروشندگان نیز قیمت‌های فعلی را برای عرضه سهم جذاب دانسته و نسبت به فروش دارایی‌های خود اقدام کنند. بر این اساس طی 5 روز معاملاتی هفته گذشته ارزش و حجم معاملات به ترتیب 98 و 99 درصد افزایش یافت و 3 هزار و 892 میلیون سهم به ارزش 16 هزار 25 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. همچنین دفعات معاملات نیز با 46 درصد رشد کرد و به 369 هزار و 696 دفعه رسید، تعداد خریداران نیز با رشد 51 درصدی به 123 هزار و 644 نفر رسید.

اما مهم‌ترین متغیر بازار سرمایه در هفته گذشته رکوردشکنی‌های جدیدی را ثبت کرد و از 60 هزار و 964 واحد در ابتدای هفته به کانال 63 هزار و 455 واحد در انتهای هفته رسید. بر این اساس دماسنج بازار سرمایه در هفته جاری رشدی معادل 2 هزار و 491 واحدی را تجربه کرد و با افزایش 4 درصدی مواجه شد. با این اتفاق بیست و پنجین رکورد بورس از ابتدای سال تاکنون شکست و بازدهی بورس تهران به 67 درصد رسید. از اتفاقات مهم بازار سرمایه در هفته گذشته افزایش ارزش بازار سرمایه تا سطح 300 هزار میلیارد تومان بود به طوری که در هفته گذشته ارزش ارزی بازار سرمایه بار دیگر به بالای 100 میلیارد دلار رسید؛ این در حالی است که ارزش ارزی بازار بورس به دلیل تضعیف ارزش ریال به کمتر از 50 میلیارد دلار سقوط کرده بود.

همچنین در هفته گذشته با کاهش قیمت دلار به کمتر از 3000 تومان، نگرانی بین سهامداران برخی گروه‌های متاثر از نرخ ارز ایجاد شد و بورس تهران به این موضوع واکنش نشان داد. از دیگر اتفاقات مهم هفته گذشته اختلال در سیستم معاملاتی برای دومین بار در یک ماه اخیر بود که موجب کاهش تقاضا و افت قیمت‌ها در بورس تهران شد. به این ترتیب اختلال سیستم معاملاتی در روز یکشنبه موجب شد تا معاملات بازار اول بورس در ساعت 10 و 20 دقیقه آغاز شود.

برخی از فعالان بازار سرمایه علت اختلال چندباره در سیستم معاملاتی را ناشی از افزایش حجم تقاضا در بورس تهران و نیز آزمایش سیستم جدید تحت وب در برخی تالارهای منطقه‌ای عنوان کردند و برخی دیگر نیز معتقد بودند که سیستم معاملاتی عمدا و برای کنترل تقاضا در بورس تهران دچار اختلال می شود! اما با آغاز فصل پاییز فعالان بازار سرمایه به مهم‌ترین فصل گزارش‌دهی در سال وارد شدند و بی‌صبرانه منتظر دریافت گزارش 6 ماهه شرکتها هستند.این در حالی است که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که گزارش 6 ماهه شرکتها به دلیل عملکرد مناسب و تعدیلات مثبت شرکتها به صورت مطلوبی ارائه شده و بازار را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
مرجع : ایسنا

1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۳:۱۶
با شروع افزایش قیمت دلار از شنبه شاهد افت شدید بورس و سقوط به زیر 60 هزار واحد خواهیم بود (135610)