به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۱۶۹۹۰

کسی‌باخواندن هدایت خودکشی‌کرده‌است؟

گروه فرهنگ و ادب: یک نویسنده و معلم بازنشسته‌ با اشاره به معرفی نشدن آثار برخی از اهل قلم در کتاب‌های درسی ادبیات، گفت: سال‌ها ما را از خواندن آثار صادق هدایت منع می‌کردند و می‌گفتند هر کس هدایت بخواند، خودکشی می‌کند؛ اما آیا تا به حال کسی با خواندن آثار او خودکشی کرده است؟
کسی‌باخواندن هدایت خودکشی‌کرده‌است؟
محبوبه میرقدیری درباره‌ی وضعیت معرفی نویسندگان و شاعران معاصر در کتاب‌های درسی ادبیات گفت: نام نبردن از آثار برخی از نویسندگان و شاعران در این کتاب‌ها اگر به خاطر اولویت‌بندی باشد و مثلا بگویند شاخص‌ها را انتخاب کرده‌ایم، منطقی است؛ ولی اگر براساس سلیقه‌ی شخصی و به منظور حذف باشد، هیچ توجیه منطقی ندارد، چون بچه‌ها خیلی راحت از طریق اینترنت به هر آن‌چه از آن منع شده‌اند، دسترسی پیدا می‌کنند. او در ادامه با اشاره به تجربیاتش در دوره‌ی معلمی، عنوان کرد: به تجربه دیده‌ام زمانی که بچه‌ها از چیزی منع می‌شوند، نسبت به آن حریص‌تر می‌شوند و سعی می‌کنند خودشان آن را پیدا کنند، بخوانند و معانی آن را دریابند که در این حین ممکن است به برداشت‌های نادرستی هم برسند؛ در حالی‌که اگر این اتفاق در کلاس رخ دهد، معلم می‌تواند توضیحات لازم را به آن‌ها بدهد و شخصیت‌ها را درست معرفی کند.

این معلم بازنشسته‌ آموزش و پرورش با بیان این‌که منع کردن دانش‌آموزان از خواندن آثار شاخص در شرایط فعلی کار بیهوده‌ای است، ادامه داد: سال‌هاست که آثار شاملو، فروغ، نیما و سهراب به صورت کارت‌پستال درآمده و مردم به مناسبت‌های مختلف آن‌ها را به همدیگر هدیه می‌دهند. این عمل می‌تواند نهایت خواسته و آرزوی هر شاعری باشد. بنابراین وقتی جامعه این شاعران را پذیرفته و آن‌ها را شناخته، اصرار بر حذف آن‌ها حتما نتیجه‌ی معکوس خواهد داشت. میرقدیری سپس به جزییاتی از تجربیاتش در کلاس‌های درس اشاره کرد و گفت: من در مدرسه تاریخ و جغرافیا درس می‌دادم که شاید تا حدودی خشک بودند، به همین خاطر برای دانش‌آموزان شرط می‌کردم که اگر آن‌ها را خوب بخوانند، برای‌شان شعر و داستان می‌خوانم و سپس داستان‌های کوتاهی از محمود دولت‌آبادی، صمد بهرنگی، علی‌اشرف درویشیان، سیمین دانشور و جلال آل‌احمد می‌خواندم که باعث نشاط کلاس و در ادامه باعث رفاقت من و دانش‌آموزان می‌شد. زمانی هم که آثار این نویسندگان را می‌خواندم، حتما به میزان تحصیلات و ویژگی‌های‌شان اشاره می‌کردم.

او همچنین با بیان این که در نهایت نمی‌توان شاعران و نویسندگان را حذف کرد و احتمالا در سال‌های آینده نام‌های بیش‌تری را در کتاب‌های درسی خواهیم دید، اضافه کرد: در حال حاضر در حوزه‌ی‌ داستان در کتاب‌های درسی، آن‌چنان نام داستان‌نویسان را نمی‌بینیم، چون ‌ داستان هنوز به عنوان یک مبحث جدی پذیرفته نشده است. محبوبه میرقدیری در همین رابطه توضیح داد: فکر می‌کنم دلیل کم‌توجهی به آثار داستانی در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان این است که داستان‌های مدرن امروزی ما عمر طولانی ندارند. همچنین از قدیم‌الایام ایرانی‌ها بیش‌تر به شعر گرایش داشته‌اند، تا جایی که حتا گاهی می‌بینیم استادان دانشگاه‌ هم نسبت به داستان توجه ندارند. البته داستان‌هایی هم که برای نوجوانان مناسب باشند، خیلی نوشته نشده‌اند.
مرجع : ایسنا

۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۰:۳۹
ای بابا من بعد از خواندن آثار هدایت خیلی چیزها برایم روشن شد. هدایت چون با خرافات جنگیده شده آدم بد. (135525)
علی
Canada
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۰:۴۹
ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﺧﻴﺮ ﻧﺸﺎن دادﻩ ﻋﻠﺖ ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﺧﻮدﮐﺸﯽ ﮐﻤﺒﻮد ﻧﻤﮏ در ﻣﻐﺰ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
(135535)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۲۱:۲۹
ولی به نظر من مهم ترین دلیل کمبود مغز در کله می باشد (135836)
علی
Canada
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۰۵:۲۷
ضمن تشکر از درج مطلب، به نظر درستش اینست که ذکر مطالب علمی و تحقیقی همراه با مرجع و یا مراحع آن باشد تا امکان بررسی و صحت و سقم آن مهیا باشد. این مطلب با ذکر مرجع آورده می شود

ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﺧﻴﺮ ﻧﺸﺎن دادﻩ ﻋﻠﺖ ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﺧﻮدﮐﺸﯽ ﮐﻤﺒﻮد ﻧﻤﮏ در ﻣﻐﺰ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

http://www.reboundhealth.com/cms/articles/farsi-pages/farsi-salt-of-the-earth-bv.html

یکی از اشکالات نشریات در حال حاضر ذکر مطالب علمی و تحقیقی بدون ذکر مراجع است که این موجب شده که مطالبی که پایه تحقیقی ندارند نیز بعنوان مطالب تحقیقی و علمی نمایان شوند و خسارت پنهان و آشکار زیادی بویژه در مواردی که سخن از تغذیه و سلامتی است بوجود آورند. امیدوارم که نشریات فقط بدین لحاظ که یکی از نشریات داخلی و خارجی مطلبی را عنوان می کند دست به انتشار مجدد آنها نزنند مگر اینکه آدرس منابع و مراکز تحقیقی مشخص و قابل دسترسی برای صحت و سقم مطلب، و در نیتجه امکان بررسی و نطر دادن در مورد آن مطلب و یا مطالب باشد. (136140)
فرامرز فرهمندراد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۰:۵۹
خانه از پای بست ویران است!
وقتی کسانی مثل دکتر سنگری و دکتر حداد عادل - که فقط عقل و پسند و انتخاب و سلیقه خود را ملاک قرار می دهند، نه واقعیت های ادبی و نیازهای فرهنگی دانش آموزان- برنامه ریز مطالب کتاب های ادبیات دبیرستان باشند، بهتر از این هم نمی شود. (135547)
بنده خدا2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۲:۲۰
من سه قطره خون و بوف کور صادق هدایت را خوانده ام ولی هنوز زنده ام . ولی با شنیدن آهنگهای رپرهای ایرانی و تولیدات ادبیات کاملا سانسور این دوره تصمیم به خودکشی گرفته ام.!!! (135584)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۲:۳۶
بله کسی خودکشی کرده،
نویسنده ای به نام خانم سمانه مرادیانی
مترجم و نویسنده
ایشون در زمان حیات وبلاگی داشتن،که اگر قدری در اینترنت سرچ کنید،تحت تاثیر قرار گرفتن ایشونو از حرفای افرادی چون هدایت رو خواهید دید. (135589)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۵:۰۳
خب گيرم كه كرده باشه !
خيلي هم در ايران خودكشي ميكنن
سري به آمار بزنيد بد نيست
ولي اين درسته كه نويسنده و فرهنگي و ... حذف بشن ؟! (135659)
بنده خدا2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۵:۲۸
والا فیلتر ه من که نتونستم برم ببینم چرا با قرص برنج خودکشی کرده ولی به نظر من اگر کسی تحت تاثیر آثار هدایت بخواد خودکشی کنه خودشو از بلندی پرت می کنه پایین یا می پره زیر ریل قطار قرص برنج نه . نه به هدایت نمی خوره !!! (135679)
دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۷:۲۴
من سمانه را از نزدیک می شناختم. مشکل اش هوش و استعداد زیادش بود. اون قدر زیاد که نمی تونست خودشو با جامعه هماهنگ کنه.
اون تحت تاثیر هدایت نبود بلکه خودش هدایت دیگری بود. خدا بیامرزتش (135755)
مريم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۲۳:۰۰
برادر محسن در قزوين منطقه اي است به نام دان اصفهان كه بالاترين آمار خود سوزي زنان را (بدون اغراق در جهان )دارد ولي ميزان تحصيلاتشان اكثرآ زير راهنمايي است و صادق هدايت را اصلا هم نمي شناسند خوب مرگ اين بندگان خدا را به كدام نويسنده وشاعري ميخواهي نسبت بدهي ؟؟؟!!!!! (135883)
قاسمی بجد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۳:۵۵
بوف کور رو که میخوندم غرق شادی و لذت میشدم ...
پر از هیجان !

شاید از شادی زیاد خودکشی میکردم !!!

واقعا چه بلایی سر بزرگان ما آوردن !

اگر حافظ و مولانا الان میخواستن آثارشون رو چاپ کنن ... ! بی خیال ...! (135630)
امیدوار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۷:۲۲
با خواندن آثار هدایت خیر. ولی بچه که بودم با خواندن کتب درسی که آقای حداد عادل نوشته بود فکر خودکشی زیاد به سرم میزد. (135752)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۲۱:۵۱
در شهرستان دره شهر استان ایلام روزی نیست که دختری خودکشی نکنه. (135844)
دامان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۲۲:۱۸
من نیز با خواندن آثار غلامعلی حداد ؛میخواهم خودکشی کنم. که این ایشون ما رو چی فرض کردن (135869)