کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عجیب‌ترین مغزانسان که تاحالادیده شده!

زومیت , 5 مهر 1392 ساعت 14:25

گروه علمی وفناوری: دیگر آنقدر تصایر مغز انسان در برنامه‌های تلویزیونی، مستندها و حتی فیلم‌ها و سریال‌ها نشان داده شده است، که حتی کسانی که حرفه‌شان به نحوی به پزشکی هم مرتبط نیست، تصویر کمابیش درست از شکل ظاهری مغز انسان دارند، بیش از هر چیز مغز انسان با چین و شکنج‌هایش مشخص می‌شود.


باور کلی این است که قشر خاکستری مغز انسان، با همین چین و شکنج‌هاست که مساحت بیشتری نسبت به سایر پستانداران پیدا کرده و توانایی‌های عقلانی متمایزکننده‌اش را پیدا کرده است.
اما جالب است بدانید که بیماری‌ای به نام agyria هم وجود دارد که در آن شخص فاقد هرگونه چین و شکنجی در مغزش می‌شود، به این بیماری لیسنسفالی هم گفته می‌شود.



این بیماری خیلی نادر است، به تازگی عکاسی به نام آدم وورهس از دانشگاه تگزاس بازدید کرده است و در آنجا سری به جایی زده است که ۱۰۰ نمونه مغز انسان نگهداری می‌شود، یکی از نمونه‌های متعلق به شخصی است که در سال ۱۹۷۰ درگذشته و مغزش نگهداری می‌شود، این شخص agyria داشت، اما متأسفانه میکروفیلمی که اطلاعاتی در مورد وضعیت بالینی او می‌داد، گم شده است.



اما به طور کلی می‌دانیم که اشخاصی که agyria قبل از ده سالگی می‌میرند، مبتلا به اسپاسم‌های عضلانی هستند و دچار تشنج می‌شوند.


کد مطلب: 17006

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/17006/عجیب-ترین-مغزانسان-تاحالادیده-شده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir