به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۰۲ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۱۷۰۳۳۰

پسماندهای شهری، جدی‌ترین مشکل آبادان

گروه جامعه: برگزیده گروه جوان علوم بالینی و سلامت دانشکده علوم پزشکی آبادان در جشنواره رازی با بیان اینکه در گروه بهداشت محیط دانشگاه، جدی‌ترین مشکل آبادان را دفن بهداشتی پسماندهای شهری شناسایی کرده و زمینه کاری خود را بر اساس آن تعریف کرده‌ایم، تأکید کرد: قطعاً در کشور می‌مانم، چرا که آبادان با وجود آلودگی‌های زیست‌محیطی بسیار، به من نیاز دارد.
پسماندهای شهری، جدی‌ترین مشکل آبادان
دکتر فرشید قنبری زمینه تحقیقاتی خود را تصفیه پساب‌های صنعتی عنوان کرد و گفت: حاصل تحقیقات من در طول ۸ سال بررسی، و بعد از ارزیابی‌های انجام شده بنده به عنوان پژوهشگر برتر گروه جوان انتخاب شده‌ام.وی درباره مطالعات خود تشریح کرد: این مطالعات بیشتر بر روی پساب‌هایی با قابلیت تصفیه‌پذیری بیولوژیکی پایین بوده است؛ بر این اساس سعی شده از روش‌های شیمیایی و الکتروشیمیایی استفاده شود و پساب‌ها تا قابلیت استفاده مجدد مورد تصفیه قرار گیرند.استادیار دانشکده علوم پزشکی آبادان از جمله موارد کاربرد مجدد پساب‌های تصفیه شده را استفاده از آن‌ها در کشاورزی یا تغذیه آب‌های سطحی و زیرزمینی عنوان و اظهار کرد: صنایع پتروشیمی به دلیل باقی گذاشتن آلودگی‌های نفتی و صنایع چوب و کاغذ نیز به دلیل داشتن لیگنین، که به سختی تجزیه می‌شوند، مخاطرات زیست محیطی شدیدتری نسبت به سایر صنایع به جا می‌گذارند. بر این اساس به عنوان یک متخصص بهداشت محیط، مطالعات خود را بر روی تصفیه پساب‌های صنایع فوق و همچنین صنعت نساجی متمرکز کرده‌ام.

قنبری با اشاره به برخی آلودگی‌های زیست محیطی در خوزستان، تصریح کرد: مواردی همچون کیفیت آب، آلودگی هوا، پسماندهای شهری و صنعتی در این استان جدی گرفته نشده و اقدام مناسبی برای کنترل آلودگی‌ها انجام نمی‌شود؛ که این به نظارت قانون‌گذار برمی‌گردد. در این خصوص باید نظارت دقیقی بر اجرای قوانین صورت گیرد تا صنایع نتوانند آلودگی‌های خود را به راحتی به محیط زیست منتقل کنند.وی با بیان اینکه از طرح‌های خود در مقیاس آزمایشگاهی نتایج خوبی گرفته‌ایم، گفت: صنایع و بخش خصوصی می‌توانند جسارت به خرج داده و پژوهش‌های مذکور را در مقیاس بزرگ و صنعتی به اجرا دربیاورند. مسأله آن‌جاست که صنایع به خاطر بالا بودن هزینه‌ها، به جنبه‌های زیست‌محیطی کار خود بی‌توجه هستند.برگزیده جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی مسائل زیست‌محیطی را ترکیبی از فرهنگ، اقتصاد و دولت دانست و تأکید کرد: اگر دولت بتواند به عنوان قانون‌گذار اهمیت محیط زیست را برای صنایع روشن کند، آن‌ها به سمت استفاده از سیستم‌های کنترل پیشرفته‌ یا بهبود سیستم‌های فعلی خواهند رفت.قنبری در رابطه با آلودگی‌های محیط زیست اظهار کرد: زمانی که بحث هزینه‌ها به میان می‌آید، کار با اما و اگرهایی روبه‌روست. طبق قوانین مسؤول تولید آلودگی، باید آن را به حد مجاز برساند. به عنوان مثال اگر شما  صاحب یک کارخانه هستید و آلودگی ایجاد کرده‌اید، باید آلودگی را تا حد استاندارد خروجی پایین بیاورید. متأسفانه این موضوع در کشور ما جا نیفتاده و کارخانه‌ها به راحتی منابع آبی مانند کارون، اروند، بهمن‌شیر و ... را آلوده می‌کنند.

وی یادآور شد: اگر تنها ۱۰  درصد از هزینه‌های درمانی کنونی به مصارف زیست‌محیطی برسد، کاهش بیماری‌ها را در پی خواهد داشت، این در حالی‌است که در کشور ما درمان جدی‌تر از بهداشت تلقی می‌شود.استادیار دانشکده علوم پزشکی آبادان در خصوص چشم‌انداز آینده خود و امکان خروجش از کشور، گفت: خارج از کشور به بنده نیاز ندارد، بلکه بنده باید در آبادان با این حجم از مشکلات زیست محیطی فعالیت داشته باشم؛ بنابراین قطعاً در کشور می‌مانم. در خصوص آلودگی در استان خوزستان، از کارهای کوچکی در حوزه تصفیه پسابها شروع کرده‌ایم و در حال حاضر زمینه کاری خود را به سمت مدیریت پسماند یا زباله‌های شهری تغییر داده‌ام.قنبری در پایان خاطرنشان کرد: در گروه بهداشت محیط دانشکده علوم پزشکی آبادان جدی‌ترین مشکل آبادان را، با توجه به بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی، دفن بهداشتی پسماندهای شهری شناسایی کرده و زمینه کاری خود را بر اساس آن تعریف کرده‌ایم. فرشید قنبری استادیار دانشکده علوم پزشکی آبادان، امسال به عنوان برگزیده گروه جوان علوم بالینی و سلامت، در بخش برگزیدگان حقیقی جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی تقدیر شده است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: پسماند