به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۱۷۰۵۱

لرستان به سمت کویری شدن پیش می‎رود

گروه جامعه: روند افت آب سفره‎های زیرزمینی در لرستان نگران کننده است.
لرستان به سمت کویری شدن پیش می‎رود
مهمترین خاصیت جنگل‎ها نفوذپذیری آب و ایجاد سفره‎های آب زیرزمینی است که با ایجاد سفره‎های زیرمینی منابع آب رودخانه‎ها، چشمه‎ها و کشاورزی تامین می‎شود که متاسفانه هم اکنون شاهد هستیم 40 درصد از سطح سفره‎های زیرزمینی در برخی شهرستان‎های استان از جمله شهرستان کوهدشت کاهش یافته و نیاز است تلاش ویژه ای برای مراقبت از سفره‎های آب زیر زمینی صورت بگیرد.در این خصوص، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان در نشست تخصصی طرح داناب با محوریت تدوین تقویم آبی که در محل جهاد دانشگاهی واحد لرستان برگزار شد، افزود: متأسفانه در استان متولی اصلی آب‎های زیرزمینی مشخص نیست.کریم خادمی با انتقاد از اینکه در آمارهایی که از وضعیت آب استان ارائه می‎شود، باید تجدید نظر کرد، ادامه داد: متوسط بارندگی لرستان در 50 سال گذشته بیش از 520 میلی‎متر مکعب بوده که این رقم در طی 10سال اخیر به 400 میلی‎مترمکعب و در سال‎های 90-89 به 300 میلی‎متر مکعب رسیده است. مسوول بخش تحقیقات منابع‎طبیعی لرستان اضافه کرد: آب‎های جاری استان علی‎رغم ادعای بسیاری از مسوولین ذیربط 13 میلیارد مترمکعب نیست بلکه در حال حاضر میزان خروجی آب‎های جاری استان به یک میلیارد مترمکعب رسیده و این بسیار تکان دهنده است.

رودخانه کشکان به وضعیت اسفناکی دچار شده است
عضوهیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با بیان اینکه رودخانه کشکان که بخش اصلی آب استان از آن خارج می‎شود به وضعیت اسفناکی دچار شده است، بیان کرد: حساس‎سازی اذهان عمومی می‎تواند روی مصرف بهینه آب از سوی اقشار جامعه تأثیرگذار باشد. این کارشناس با تأکید بر اینکه خشک شدن سفره‎های آب کشاورزی در استان بسیار بحرانی است، یادآور شد: اینکه می‎گویند سطح جنگل‎های استان یک میلیون و 200 هزار هکتار است، این آمار مربوط به سال‎های گذشته است و در حال حاضر با توجه به تصاویر ماهواره‎ای 276 هزار هکتار از جنگل‎های استان از بین رفته است. وی تصریح کرد: محققین ارزش اکولوژیکی یک درخت 50 تا 100 ساله را 200 هزار دلار بیان کرده‎اند و به اعتقاد من ارزش یک درخت بلوط در محیط زیست و کره زمین به اندازه 4 نفر است.مسوول بخش تحقیقات منابع‎طبیعی لرستان یادآور شد: اگر در هر هکتار جنگل 200 تا 300 درخت وجود داشته باشد،با از بین رفتن این 276 هزار جنگل تقریبا 27 میلیون بلوط از بین رفته است.

با تخریب هر هکتار از جنگل‎های بلوط استان 50 میلیارد تومان خسارت به بار می‎آید
وی ادامه داد: در حال حاضر در هر هکتار تخریب که در رخ داده، معادل 50 میلیارد تومان خسارت به این جنگل‎ها وارد شده است. این کارشناس تأکید کرد: با روندی که در خشکیدگی بلوط وجود دارد، پیش‎بینی می‎شود ظرف 3 تا 5 سال آینده دیگر شاهد بلوطی در استان نخواهیم بود. خادمی گفت: در پارک جنگلی شورآب سال گذشته میزان تخریب 5 درصد بوده و متأسفانه این رقم تخریب به 70 درصد رسیده و بخش عمده‎ای از این عوامل به مشکل آب برمی‎گردد. عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان تصریح کرد: طی 50 سال اخیر متوسط دمای استان 16 درجه سانتی‎گراد بوده و طی 2 سال اخیر متوسط دمای استان به 19 درجه رسیده است.

لرستان به سمت کویری شدن پیش می‎رود
این کارشناس بیان کرد: لرستان به سمت کویری شدن پیش می‎رود و وضعیت ما نسبت به شهرهای کویری می‎تواند بدتر باشد، چرا که ساکنین این شهرها چندین هزار سال با این سبک زندگی کردند و مردم ما با فرهنگ اینگونه زندگی کردن بیگانه هستند.وی اظهار کرد: اگر به سمت کویری شدن پیش رویم قطعا کل زاگرس نابود خواهد شد که متأسفانه متخصصین امر این هشدارها را جدی نمی‎گیرند و حتی جهاد کشاورزی نیز برنامه جدی برای بیابان‎زدایی ندارد.

کشت گیاهان آب‎دوست در استان جنایت است
این کارشناس منابع طبیعی با بیان اینکه کشت گیاهان آب‎دوست در استان جنایت است، یادآور شد: ضرورت دارد که تغییر الگوی کشت را در اولویت کار خود قرار دهیم چرا که گیاهی مثل ذرت مانند پمپی که آب‎های زیرزمینی را تخلیه می‎کند، عمل کرده و دلیلی ندارد در استان به سمت کشت ذرت برویم و مشخص نیست که چه کسی متولی این امر است.عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان ادامه داد: استفاده از نزولات جوی می‎تواند ما را از بحران بی‎آبی نجات دهد.

حفر چاه‎ها به منظور دسترسی به آب بیشتر منجر به فاجعه بی‏‎آبی می‎شود
وی با بیان اینکه نباید تنها به بحث آب‎های زیرزمینی بپردازیم، بلکه حفر چاه‎ها به منظور دسترسی به آب بیشتر منجر به فاجعه بی‎آبی است، اضافه کرد: تغییر الگوی کشت در استان ضروری است و می‎توان کشت گیاهان دارویی و کشت‎هایی که با شرایط خاص استان خود را وفق می‎دهند را جایگزین کرد. خادمی اظهار کرد: استفاده از روان‎آب‎های سطحی در مناطق شیب‎دار قبل از خارج شدن از گلوگاه می‎تواند در مصرف بهینه آب مؤثر باشد. وی با اشاره به اینکه تغییر آمار و ارقام می‎تواند دیدگاه مردم از نسبت به استفاده بهتر از آب تغییر دهد، یادآور شد: متأسفانه خیلی از مسوولین اصرار دارند و موافق نیستند که آمار واقعی تخریب در استان بیان شود و آنها معتقدند که ممکن است با این آمارها فرصت سرمایه‎گذاری در استان از بین برود.وی گفت: حتی جهاد کشاورزی استان نیز موافق نیست که آمار تخریب را ارائه کند.

ارائه آمار می‎تواند سبب جذب اعتبارات کلان برای بیابان‎زدایی استان باشد

خادمی یکی از عوامل زوال خشکیدگی بلوط را ریزگردها دانست و با تاکید براینکه دیدگاه کارشناسی با دیدگاه مدیریتی و سیاسی استان مقابل هم قرار گرفته‎اند، افزود: این در حالیست که ارائه آمار می‎تواند سبب جذب اعتبارات کلان برای بیابان‎زدایی استان باشد. این کارشناس منابع طبیعی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد کمیته‎های بحران، برنامه‎ریزی و استراتژی استان به صورت فراسازمانی تشکیل و روی تغییر الگوی کشت و ذخیره آب‎های زیرزمینی که جزء ذخایر استراتژیک است اعمال نظر کنند، چرا که ارزش ذخایر آب زیرزمینی از نفت بالاتر است و جایگزین ندارد. عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی لرستان بیان کرد: به جای کشت ذرت در کوهدشت می‎توان از کشت زعفران یا مرزه خوزستانی که توجیه اقتصادی دارند، استفاده کرد.

پمپاژ بهترین ذخایر آب زیرزمینی برای آبیاری 700 هکتار در 14 معصوم(ع) غیرکارشناسی است
وی با انتقاد از اینکه در مجتمع 14 معصوم(ع) 4 حلقه چاه عمیق جهت آبیاری سوزنی برگ‎ها حفر شده است، گفت: این درختان با یک آتش‎سوزی ساده از بین می‎روند و مقاومت بلوط را ندارند که اگر از بین رفت زادآوری داشته باشد. این کارشناس تصریح کرد: پمپاژ بهترین ذخایر آب زیرزمینی برای آبیاری 700 تا 800 هکتار از سوزنی برگ‎ها در 14 معصوم(ع) غیرکارشناسی و بدون نظم و انضباط است، چرا که کشت سوزنی برگ‎ در آنجا جوابگو نیست و باید درختان بوته‎ای در این منطقه کشت شود. عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با اشاره به اینکه آبیاری تحت فشار می‎تواند بسیاری از مشکلات آبی استان را مرتفع کند، خاطرنشان کرد: باید در این راستا تمهیدات لازم نه از سوی مردم بلکه از سوی مسوولین اندیشیده شود، چرا که استان در وضعیت بحرانی به سر می‎برد و به سمت کویری شدن پیش می‎رود.وی با اشاره به اینکه با از بین رفتن جنگل، آب زیرزمینی از بین می‎رود بیان کرد: حتی با 100 متر مکعب آب می‎توان یک باغ را ساماندهی کرد، بدون آنکه از آب زیرزمینی استفاده شود و نیاز است که کشاورزان خود را با وضعیت بارندگی استان وفق دهند.این کارشناس خاطرنشان کرد: استان و مدیریت استان باید نوع محصول، همایش‎ها، طرح‎های تحقیقاتی و... را با وضعیت موجود تطبیق دهند.

در حال حاضر حفر چاه کشاورزی در استان ممنوع است و این در حالیست که برای آبیاری سوزنی برگ‎ها در 14 معصوم 4 حلقه چاه عمیق حفر شده که از نظر کارشناسی جوابگو نبوده و کارشناسان معتقدند ادامه این روند درست و منطقی نیست، چرا که بر اساس نظر آنها طی 2 و 3 سال آینده یک سوزنی برگ در 14 معصوم نخواهیم داشت.

همچنین شنیده‎ها حاکی از آن است که قرار شده آب 14 معصوم نیز از آب کاکارضا تأمین شود و این در حالیست که می‎توان از آب کاکارضا به جای سوزنی برگ‎ها در تولید انار و باغبانی استفاده کرد.
مرجع : ایسنا،آزیتا یوسفیان

1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۷:۰۷
وقتی چرخش نادرست سانتریفیوژها باعث نچرخیدن تمام چرخهای مملکت بشود مطمئنا باید شاهد کویری شدن باشیم!!!!!!!!!!!!!!

اگر تحریمها و مشکلات اقتصادی کشور باعث تعطیلی ساخت سد نهاوند(همدان) نمیشد مطمئنا این روزها شاهد خشکسالی در استانهای همدان،کرمانشاه و لرستان نبودیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (136809)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۲۳:۳۵
این همه کارشناس کشاورزی و جنگلبانی و محیط زیست داریم ، وضعمون این طوریه!!! (137233)