به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۰۴ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۱۷۰۵۱۸

واکنش‌ها به اعلام ریاست‌جمهوری گوآیدو در ونزوئلا

گروه بين‌الملل: چندین کشور آمریکای لاتین و اتحاديه به اقدام رهبر مخالفان ونزوئلا به اعلام تصدی سمت رئیس‌جمهوری موقت این کشور واکنش نشان دادند.
واکنش‌ها به اعلام ریاست‌جمهوری گوآیدو در ونزوئلا

خوآن گوآیدو، رهبر مخالفان ونزوئلا ديشب و در تظاهرات ميليوني مردم كاراكاس خود را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت این کشور آمریکای لاتین معرفی کرد؛ اقدامی که بلافاصله از سوی آمریکا و اغلب كشورهاي آمريكايي (کانادا، برزیل، آرژانتین، شیلی، کلمبیا، پرو، پاراگوئه، کستاریکا، اکوادر، هندوراس و گواتمالا )و همچنين جمهوری کوزوو در اروپا، مورد حمایت قرار گرفت.

دولت ونزوئلا روابط دیپلماتیک‌اش را با آمریکا قطع‌کرد و از آمریکا خواست در سه‌روز آینده دیپلمات‌های‌اش را از ونزوئلا بیرون‌ ببرد؛ اما گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده ونز‌وئلا، از امریکا خواست آن‌ها را بیرون نبرد و وزير خارجه آمریکا هم گفت: دولت مادرو را به رسميت نمي‌شناسيم. اتحادیه‌اروپا از رئيس‌جمهورخواندن گوایدو خودداری کرد ولی خواستار برگزاری انتخابات آزاد زودهنگام شد و اعلام‌کرد امنیت گوایدو و مخالفان باید حفظ شود.
 ...
مخالفان مادرو می‌گویند در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۸ را که و پیروزی دوباره مادورو تقلب‌شده؛ در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۶ پیروز شدند ولی مادورو آن‌ را منحل اعلام‌کرد و به‌جای‌اش مجمع‌قانون‌اساسی تشکیل داد. مخالفان اما پارلمان یا همان مجمع‌ملی را رها نکرد‌ند و دولت جدید مادورو را غیرقانونی‌ می‌دانند و علیه‌اش به‌پاخواسته‌اند – دیوان‌عالی ونزوئلا اما مجمع‌ملی را  غیرقانونی می‌داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه مکزیک اما در واکنش به این رویداد، اعلام کرد که این کشور در حال حاضر تغییری در سیاست خود در قبال ونزوئلا اعمال نمی‌کند. مکزیک اعلام کرد که دولت این کشور بر موضع سیاست خارجی خود مبتنی بر رویکرد عدم مداخله تأکید دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، مکزیک «در زمان فعلی» نیکولاس مادورو را به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد. اوو مورالس، رییس‌جمهوری بولیوی هم از مادورو حمایت کرد و در توییتی نوشت: با مردم ونزوئلا و برادرمان رییس‌جمهور مادورو در این ساعات حساس اعلام همبستگی‌ می‌کنیم. مورالس تصریح کرد: چنگال امپریالیسم باری دیگر می‌کوشد دموکراسی و اراده ملت آمریکای جنوبی را زخمی کند.

با این حال کلمبیا، برزیل و پاراگوئه تصمیم متفاوتی اتخاذ کرده و اعلام کردند که گوآیدو را به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند. رئیس‌جمهوری پاراگوئه با انتشار توییتی اعلام کرد که کشورش از «دموکراسی و آزادی» در ونزوئلا حمایت می‌کند و گوآیدو را به رسمیت می‌شناسد. دولت برزیل نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن به رسمیت شناختن رهبر جناح مخالف ونزوئلا به عنوان رئیس‌جمهوری موقت این کشور، تأکید کرد، از «عبور ونزوئلا به سمت دموکراسی» حمایت سیاسی و اقتصادی به عمل خواهد آورد.

رئیس‌جمهوری کلمبیا هم اعلام کرد که این کشور خوآن گوآیدو را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد. گوآتمالا، شیلی، پرو و آرژانتین هم رویکرد مشابهی دنبال کرده و در موضع‌گیری‌های رسمی خود اعلام کردند که گوآیدو را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند. خبرگزاری رویترز پیش‌تر گزارش داد، کانادا در نظر دارد خوآن گوآیدو را به عنوان رییس‌جمهوری دولت ونزوئلا به رسمیت بشناسد.

دونالد، ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا هم اعلام کرده است که رئیس مجمع ملی ونزوئلا را که تحت کنترل مخالفان این کشور است، به عنوان رییس‌جمهوری موقت به رسمیت می‌شناسد. رییس‌جمهوری آمریکا گفت که کشورش از تمام ظرفیت‌های اقتصادی و توان دیپلماتیک خود برای اعمال فشار در جهت «احیای دموکراسی» در ونزوئلا استفاده خواهد کرد و سایر کشورها را نیز تشویق می‌کند که گوآیدو را به رسمیت بشناسند. مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا نیز پیش‌تر مادورو را «دیکتاتور» خواند و گفت که او باید از قدرت کناره‌گیری کند.
 
حمایت رییس شورای اتحادیه اروپا از مخالفان مادورو
رییس شورای اتحادیه اروپا طی پیامی از مخالفان دولت نیکولاس مادورو حمایت کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، دونالد تاسک، رییس شورای اتحادیه اروپا از خوآن گوآیدو، رهبر مخالفان ونزوئلا که به دنبال تظاهرات ضددولتی در کاراکاس، خود را رییس‌جمهوری موقت این کشور خواند، حمایت کرد.
تاسک طی پیامی در توییتر خود نوشت: امیدوار هستم که تمام دنیا از نیروهای دموکراتیک ونزوئلا حمایت کنند. بر خلاف مادورو، مجمع ملی و خوآن گوآیدو با حمایت مردم ونزوئلا از قدرت دموکراتیک برخوردار هستند.
یک مقام فرانسوی پیش‌تر در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تصریح کرد: ما وضعیت را از نزدیک دنبال می‌کنیم و مشغول رایزنی با شرکای اروپایی خود هستیم.
 
اعلام حمایت اردوغان از مادورو: برادرم کنارت هستیم!
سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد، پس از آنکه رهبر اپوزیسیون ونزوئلا خود را رئیس‌جمهوری موقت این کشور آمریکای لاتین دانست، رجب طیب اردوغان در تماس تلفنی با نیکولاس مادورو از او حمایت کرده است. ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه در پیامی توئیتری نوشت: رئیس‌جمهوری ما تماس گرفت و حمایت ترکیه از نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا را ابراز کرده و گفت "برادرم مادورو! ایستادگی کن، ما در کنار تو ایستاده‌ایم."